Przypomnijmy, że województwo kujawsko-pomorskie i tamtejszy oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad najpierw miesiącami zmagał się z problemami z włoskim wykonawcą - firmą Impresa Pizzarotti, a od połowy 2019 r. ze znalezieniem wykonawcy, który dokończy trzy odcinki S5. Włochom umowa została bowiem wypowiedziana, w efekcie czego prace stanęły na kilka miesięcy. A ich wykonanie na trzech wspomnianych odcinkach było na poziomie średnio 30 proc. zaawansowania.
Czytaj więcej tutaj: Budowa trasy S5: Umowa na dokończenie S5 w województwie kujawsko-pomorskim podpisana. Wartość? Ponad pół miliarda złotych! [ZDJĘCIA]
Wszystko wskazuje jednak na to, że ostatecznie problemy dobiegły końca, a na wszystkich odcinkach praca ruszy już bez utrudnień. W poprzednim tygodniu - pod koniec kwietnia podpisana została umowa na wykonanie fragmentu Świecie Południe (dawniej Dworzysko) - Nowe Marzy (węzeł autostradowy A1), a kilka dni wcześniej na odcinek od węzła Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) do węzła Świecie Południa (Dworzysko). Powinny być one gotowe w drugiej połowie 2022 r.
Najnowszy odcinek S5 za ponad pół miliarda
Najświeższy kontrakt dotyczy odcinka Świecie Południe - Nowe Marzy. To tam trasa S5 będzie się "wpinać" w autostradę A1 łącząc Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Gdańsk. Na razie gotowy jest odcinek z Wrocławia do Poznania, a dalej - Żnina i częściowo Szubina.
Odcinek Świecie Południe - Nowe Marzy liczy sobie ponad 23 km. Przetarg na jego budowę wygrał Budimex, a wartość kontraktu wynosi blisko 567 mln zł.
- W ramach tego zadania wykonawca zbuduje dwujezdniową drogę ekspresową z rezerwą pod trzeci pas. Powstanie nowy węzeł Sartowice, a istniejące węzły na obwodnicy Świecia: Świecie Północ, Zachód i Południe zostaną wyremontowane - tłumaczy bydgoski oddział GDDKiA.
Na wszystkich kujawsko-pomorskich odcinkach S5, sytuacja przedstawia się więc następująco:
- granica województwa wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego - Żnin Północ: od grudnia 2019 r. w użytkowaniu;
- Żnin Północ - Szubin Północ: w budowie; w lutym br. został przełożony ruch z DK5 na jedną jezdnię S5; oddanie do ruchu całości planowane w 2020 r.;
- Szubin Północ - Bydgoszcz Błonie (Białe Błota): podpisana umowa na kontynuację prac budowlanych;
- Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) - Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn): w budowie, oddanie do ruchu planowane w 2020 r.;
- Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) - Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo): od grudnia 2019 r. w użytkowaniu;
- Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) - Świecie Południe (Dworzysko): podpisana umowa;
- Świecie Południe (Dworzysko) – Nowe Marzy: podpisana umowa.
Polecane:
Zmiany w ruchu w okolicach Bydgoszczy
Obecnie uważać muszą także kierowcy jadący z Poznania do Bydgoszczy. Na węźle S5 Bydgoszcz Zachód (Pawłówek) wprowadzone zostały zmiany w ruchu. Przełożony został ruch z drogi tymczasowej na docelową, jedną jezdnię na drogach krajowych nr 10 i 80 To właśnie budowany węzeł S5.
- Umożliwi to wygodny przejazd przez budowany węzeł w relacji Bydgoszcz – Szczecin i odwrotnie, a ponadto pozwoli wykonawcy na otwarcie frontu robót przy kontynuowaniu realizacji węzła. Apelujemy do kierujących pojazdami o zwracanie szczególnej uwagi na wprowadzaną tymczasową organizację ruchu i polecenia uprawnionych służb - informuje GDDKiA.
W najbliższym czasie spodziewane są kolejne zmiany na przyszłej S5. Tym razem między miejscowością Lisi Ogon a węzłem Bydgoszcz Błonie (Białe Błota).
Zobacz zdjęcia z budowy S5 i schemat organizacji ruchu:
Ostatnia umowa na dokończenie S5 w województwie kujawsko-pom...
Czytaj również:
