Państwowe Porty Lotnicze zainwestują w Port Lotniczy Radom? W środę podpisanie listu intencyjnego

ik
Konferencja prasowa PiS w Radomiu.
Konferencja prasowa PiS w Radomiu. Izabela Kozakiewicz
Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze na środę planuje podpisanie listu intencyjnego z władzami miasta w sprawie radomskiego lotniska.

Poinformował o tym prezes PPL Mariusz Szpilkowski podczas sobotniej konferencji prasowej.

– To pozwoli na podjęcie dalszych, już bardzo szczegółowych rozmów – mówi Mariusz Szpilkowski. Ale, jak zaznacza prezes i politycy Prawa i Sprawiedliwości nie oznacza jeszcze, że przedsiębiorstwo wejdzie do radomskiego portu na Sadkowie.

Będzie audyt

Jak już pisaliśmy rozmowy pomiędzy Państwowymi Portami Lotniczymi a władzami Radomia trwają od wielu miesięcy. Sadków miałby być „komplementarnym lotniskiem na Mazowszu” dla Centralnego Portu Lotniczego, który polski rząd chce budować w województwie łódzkim.

Radom miałby być alternatywą dla korkującego się lotniska Chopina na warszawskim Okęciu. Możliwości tego portu powoli się wyczerpują. Sadków miałby przejąć obsługę linii niskokosztowych, czyli tanich przewoźników oraz ruch czarterowy.

Podpisanie listu intencyjnego pozwoli na rozpoczęcie kolejnego etapu rozmów i negocjacji. Do ich końca potrzeba jeszcze kilku miesięcy. – List wyraża pewną intencję, nie gwarancję transakcji – podkreśla Adam Bielan, wicemarszałek senatu, który uczestnicy w rozmowach w sprawie radomskiego lotnisko. – Na koniec stycznia chcielibyśmy mieć zakończony audyt. To pełne badania księgowe, przegląd umów, zobowiązań, dokumentów prawnych. Firma consultingowa, który się tym zajmuje dokumenty otrzymała w piątek. Potrzeba dwóch, trzech tygodni, żeby je przeanalizować. Potrzebny będzie też raport oficjalnego wybrania lokalizacji. On jest bardziej skomplikowany. Tu potrzebne są też dokumenty drugiego lotniska na Mazowszu, Modlina. Jeśli wszystko się powiedzie moim zdaniem początek drugiego kwartału to czas, kiedy będzie można podjąć decyzje właścicielskie.

Nic o pieniądzach

I tu pojawia się kolejna ważna kwestia. Jak będzie forma transakcji. Wiadomo, że Państwowe Porty Lotnicze są zainteresowane objęciem większościowego pakietu akcji. Jak mówi Adam Bielan będzie to „objęcie udziałów lub wejście w innej formie na lotnisko”.
Prezes Szpilkowski też nie chce precyzować tej sprawy.

- Czy to będzie przejęcie udziałów? Jestem daleki od tego, żeby podejmować decyzję. Strukturę transakcji będzie zarekomendowana przez międzynarodowego radcę, który zajmował się analizą możliwości rozwoju portu i w tej chwili prowadzi audyt – informuje Mariusz Szpilkowski.

Jak mówi prezes nie należy się spodziewać, że miasto będzie miało ogromne korzyści ze sprzedaży lotniska.
- Obecnie Radom nieustannie dokłada do funkcjonowania portu. Wykonywane tu do tej pory loty były poparte intensywnym wsparciem marketingowym linii, które chciały stąd latać – ocenia Mariusz Szpilkowski. – Takie prowadzenie lotniska mijało się z sensem.

Korzyścią dla Radomia ma być już więc samo to, że nie będzie wydawać na utrzymanie portu cywilnego na Sadkowie. Skorzysta też na rozwoju portu, który ma być docelowo przystosowane do obsługi 10 milionów pasażerów, co powinno też pociągnąć za sobą rozwój miasta.
- Proszę pamiętać, że infrastruktura to nie tylko pas startowy, czy płyty postojowe, ale też infrastruktura okołotoniskowa, zabezpieczenie terenów wokół, które powinny być skierowane na miasto – wylicza Mariusz Szpilkowski.
Uczestnicy sobotniej konferencji nie chcieli też mówić o pieniądzach, jakie w rozwój portu na Sadkowie trzeba zainwestować, żeby przekształcić je w duży port zdolny do obsługi milionów pasażerów. Jak przyznają rozmów są już gotowe analizy i wyliczenia, ale na ich ujawnienie jest zbyt wcześnie. Same inwestycje to też kwestia dwóch, trzech lat.

- Proszę pamiętać, że tu trzeba będzie zaangażować olbrzymie pieniądze z budżetu państwa – dodaje Adam Bielan.

Analizy dla Radomia

Jak mówi prezes Szpilkowski Państwowe Porty Lotnicze od dawna analizowało stworzenie na Mazowszu drugiego, dużego lotniska. Pod uwagę brano między innymi Modlin, w którym przedsiębiorstwo ma udziały. Badania i analizy dotyczyły także Radomia. Wyniki mają wskazywać, że to Radom może być najlepszą lokalizacją.
Co analitycy brali pod uwagę? Zwrócono uwagę na możliwości komunikacyjne, czyli drogi dojazdowe, linia kolejowa. Mamy ważne szlaki komunikacyjne. Przebudowywana trasa krajowa numer siedem, nowy wjazd dla Warszawy i plany przebudowy trasy numer 12 przemawiają na korzyść Radomia.

- Aby linie, a przede wszystkim pasażerowi wybrali lotnisko musi być ono dobrze skomunikowane – mówi Mariusz Szpilkowski. – Ale popatrzyliśmy też na demografię. Tereny na północ od Warszawy są relatywnie mniej zaludnione Na południu gęstość zaludnienia jest większa. Na południowy wschód od Warszawy także potencjał gospodarczy jest większy. Trzeci element to siatka połączeń. W przypadku lotów czarterowych w wakacje większość lotów wykonywanych jest w kierunku południowym. Krótszy czas lotu oznacza konkretne oszczędności dla przewoźników. Lokalizacja na południe od Warszawy jest korzystniejsza, opierając się na wyliczeniach jednego z przewoźników, przy wakacyjnej obsłudze standardowych, 15 kierunków oszczędności na paliwie porównaniu do Okęcia mogą wynieść 12 milionów złotych.

Prezes mówi też o dostępności „produktu lotniskowego”. Radom ma być obsługiwać mieszkańców nie tylko Mazowsza, aglomeracji Warszawskiej, czy Radomia, ale także województw łódzkiego, świętokrzyskiego i części lubelskiego.

- Ci mieszkańcy w przeciwnym wypadku musieliby wybierać lotniska w Krakowie, czy Rzeszowie. Nie ma bliżej odpowiedni dużego, skomunikowanego i posiadającego odpowiednią siatkę połączeń lotniska – przekonuje Mariusz Szpilkowski.

Państwowe Porty Lotniczą chcą, aby drugi port na Mazowszu obsługiwał w pierwszym etapie 6 milionów pasażerów, docelowo miałoby to być aż 10 milionów pasażerów. Rozbudowa w przypadku Radomia byłaby gigantyczna. Potrzebne jest wydłużenie pasa startowego. Ale trzeba wybudować płyty postojowe, większy i bardziej funkcjonalny terminal. Te inwestycje miałyby być prowadzone modułowo. Czy na przykład sam terminal najpierw miałby być przystosowany do obsługi wspomnianych 6 milionów pasażerów, wraz z rozwojem ruchu byłby rozbudowywany.

Decyzje polityczne

Jak przekonuje Mariusz Szpilkowski Radom, jako lokalizację portu wskazują względy merytoryczne. Ale jest wsparcie polityczne dla takiego rozwiązania. To też podkreślają radomscy politycy Prawa i Sprawiedliwości, którzy też byli na sobotniej konferencji prasowej.

- Badania zlecone firmie zewnętrznej wskazały, że Radom jest najlepszym miejscem dla takiej inwestycji. Decyzja polityczna, po analizie badań, jest taka, żeby ją realizować – mówi minister Marek Suski z Prawa i Sprawiedliwości.

Były prezydent radomia, a dziś poseł Pis Andrzej Kosztowniak przekonywał, że wiedza o tym, że Radom jest najlepszą na Mazowszu lokalizacją dla drugiego lotniska była już dostępna wiele lat temu.

- Ale, kiedy my podjęliśmy decyzję o budowie cywilnego portu lotniczego w Radomiu w oparciu o merytoryczne argumenty nie mogliśmy liczyć na zrozumienie marszałka Mazowsza i rządu – twierdzi Andrzej Kosztowaniak.

POLECAMY RÓWNIEŻ:

QUIZ. Czy dostałbyś się do Policji? Otpo prawdziwe pytania z testu MultiSelect

QUIZ. Gwara młodzieżowa lat 70. Czy rozpoznasz te słowa? Sprawdź się!

Najlepsza 11-tka jesieni w piłkarskiej ekstraklasie

Zobacz piękne piłkarki na pięknych zdjęciach

QUIZ. Najczęstsze błędy językowe. Mówisz poprawnie?

Mężczyźni noszący to imię są najwierniejsi [LISTA]

Zobacz też: Sylwester 2017 w Radomiu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Państwowe Porty Lotnicze zainwestują w Port Lotniczy Radom? W środę podpisanie listu intencyjnego - Echo Dnia Radomskie

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krzysiek

Duży plus dla rządu wiadomość o 93 mln złotych na przebudowę Wojska Polskiego teraz podpisanie umowy i rozbudowa lotniska przez PPL pan Witkowski nic by nie pomógł temu portowi a tak to lotnisko stanie na nogi.

G
Gość
W dniu 14.01.2018 o 12:42, RAdosnyDOM1910 napisał:

czenu " pislam." to bez sensu. to PO jest za przyjmowaniem islamu razem z UE. Po co ta hipokryzja?


PO to przyszłość a hipokryzja w wykonaniu PiSlamistów nie ma granic.
G
Gość
Podobno mają nadać imię dał portu lotniczego. Taki jest warunek finansowanie . Ma to być Air Port im.Ofiar Katastrofy Smoleńskiej .
R
RAdosnyDOM1910

czenu " pislam." to bez sensu. to PO jest za przyjmowaniem islamu razem z UE. Po co ta hipokryzja?

J
Jan
Człowieku trawę paliłeś czy co? Struzik to najbardziej ogarnięty facet w polityce. Czego ci nie dał?
M
Marta
Niech powiedzą co odrzucili przy głosowaniu budżetu. Nie przyjęli nawet jednej poprawki, w której była kasa dla Radpmia.
G
Gość
W dniu 13.01.2018 o 18:33, Gość napisał:

struzij to zakała jak i zielona stonka i platfusy na północ Mazowsza pchają w bagno mnóstwo kasy a ochłapy na południe wybory zmienią nie będzie gumofilcy zielonej stonki z psem burym na czele


Wszystkie te nieszczęścia przez parchów PiSlamskich .
G
Gość
Jak by nie było to PiSlamska inwestycja.
B
Billy
Terminy? Zero info! Wkółko bełkot o Liście Intencyjnym, który de facto daje wielkie g...
Kiedy umowa, kiedy pierwsze rozbudowa, kiedy pierwsze loty?
Co dalej z Okęciem? Jak powstanie CPL czartery i low costy wracają na Okęcie, idą na CPL czy zostają w Radomiu?
A
Awersja
Ciag dalszy paranoi zwanej lotnisko w Radomiu. Przeciez od poczatku to był bzdurny pomysł i nic sie nie zmieniło. Wiec kiedy nastąpi koniec tego kretyństwa za pubkiczne pieniądze ???
f
ff

Nie mogę się doczekać jesiennych wyborów po których PSL zniknie już prawie całkowicie z polskiej polityki. W sejmikach wojewódzkich wolę już ten PiS czy PO niż PSL, który rządzi np. w takim woj. mazowieckim prawie 20 lat (cały czas ze Struzikiem na czele). Chwalą się, że to najszybciej rozwijający się region w UE, ale nie dodają, że przy okazji jest to region z najszybciej rosnącymi różnicami w rozwoju.

 
 
G
Gość

struzij to zakała jak i zielona stonka i platfusy  na północ Mazowsza pchają w bagno mnóstwo kasy a ochłapy na południe wybory zmienią nie będzie gumofilcy zielonej stonki z psem burym na czele

G
Gość

struzika nie ma kto wypier***ić z sejmiku

R
RADOM to PIS!
W Modlin STRUZIKA (PSL) wpakowano już MILIARD ZŁOTY a potrzeba jeszcze około MILIARD!I lata ..... jedna linia lotnicza.Nie mówiąc już o podejrzanych transakcjach.Już dawno PO-winni niektórzy siedzieć.
Wróć na i.pl Portal i.pl