Spis treści
Wojewoda mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną dla CPK
Wojewoda mazowiecki stwierdził, że nie boi się użyć słów, że „jest to nie tylko największa, ale też najważniejsza decyzja w historii mazowieckiego urzędu wojewódzkiego”.
– To inwestycja, która ma ogromny charakter. 2339 działek, 2,6 tys. ha terenów położonych na terenie trzech gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki – wyjaśnił.
Mariusz Frankowski podkreślił, że „to jest decyzja, która obejmuje trzy komponenty: kolejowy, drogowy oraz najważniejszy, czyli lotniskowy”.
Poinformował, że wydał również decyzję dotyczącą planu rezerwacji terenu pod budowę linii kolejowej Warszawa-Łódź.
– W najbliższych dniach zostanie przesłane do stron zawiadomienie o wydaniu decyzji lokalizacyjnej. Kluczowa rzecz, która wynika z decyzji lokalizacyjnej, jest taka, że otwiera to drogę do składania pozwoleń na budowę dla spółki CPK, czyli de facto do przejścia do procesu inwestycyjnego – tłumaczył.
Spółka CPK w połowie grudnia przekazała do wojewody mazowieckiego listę działek nabytych w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć.
Kluczowy element projektu CPK
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, że „mamy decyzję lokalizacyjną dla budowy najnowocześniejszego lotniska w Europie, które powstanie w środkowej Polsce”. Dodał, że uzyskanie decyzji lokalizacyjnej jest kluczowym elementem projektu CPK.
Minister Klimczak przypomniał, że projekt CPK przewiduje budowę nie tylko lotniska, ale i Kolei Dużych Prędkości.
– W ostatnim czasie udało nam się podpisać 60 ważnych umów opiewających na kwotę ponad 8 mld zł – dodał.
Zapowiedział, że „jeszcze w tym miesiącu spółka CPK wystąpi o finansowanie europejskie na budowę tunelu dla Koeli Dużych Prędkości w Łodzi”.
– Przypomnę, ogłosiliśmy przetarg na realizację tej budowy. W tym roku zostanie wyłoniony wykonawca – podkreślił.
Kiedy ruszy CPK?
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld zł.