Płatny odcinek autostrady A4 przynosi Stalexportowi coraz większe zyski

Grzegorz Skowron
Grzegorz Skowron
Na autostradzie Kraków - Katowice rośnie ruch, a tym samym koncesjonariusz płatnego odcinka A4 - Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady - coraz więcej zarabia. Zysk netto za trzy kwartały tego roku to blisko 150 mln złotych.

Większe przychody oraz większy zysk netto niż w roku ubiegłym - tak w skrócie wygląda podsumowanie trzech kwartałów tego roku w Grupie Kapitałowej Stalexport Autostrady. Rafał Czechowski, rzecznik prasowy spółki Stalexport Autostrada Małopolska, przyznaje, że najistotniejszy wpływ na wynik finansowy całej grupy kapitałowej miała działalność polegająca na zarządzaniu i eksploatacji autostrady A4 Katowice-Kraków.

Kierowcy zostawili na bramkach 252 mln zł

Dobre wyniki finansowe to więc przede wszystkim efekt ciągle rosnącego ruchu na płatnym odcinku A4. W porównaniu do ubiegłego roku natężenie ruch jest większe o 5,3 proc. Samochodów osobowych przybyło 5,6 proc. ciężarowych nieco mniej, bo 3,9 proc.

Obecnie każdej doby autostradą z Krakowa do Katowic przejeżdża średnio 46 tys. pojazdów. Jeszcze pod koniec ubiegłego roku natężenie wynosiło nieco ok. 43 tys. samochodów na dobę, a dwa lata temu nie przekraczało 40 tys.

Wraz z rosnącym ruchem w górę idą przychody i zyski spółki zarządzającej koncesjonowanym odcinkiem. Jak informuje Rafał Czechowski, przychody z tytułu poboru opłat za przejazd autostradą Kraków - Katowice wyniosły za trzy kwartały tego roku 252 mln zł i wzrosły o 6 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Z kolei zysk netto za dziewięć miesięcy to 146 mln zł - za cały ubiegły roku grupa osiągnęła 158 mln zł zysku.

Co z tym odtajnieniem umowy koncesyjnej

Obecny minister infrastruktury Andrzej Adamczyk jeszcze jako poseł opozycji wiele razy domagał się odtajnienia umowy koncesyjnej na płatny odcinek A4. I mimo, że jest członkiem rządu od trzech lat, do tej pory umowa pozostaje tajna.

Sprawa ta budziła emocje kilka lat temu, bo na A4 prowadzone były remonty, które powodowały ogromne utrudnienia w ruchu, a mimo to od kierowców pobierano opłaty. Teraz roboty nie niosą za sobą aż takich uciążliwości. W tym roku wymiana nawierzchni objęła odcinki o łącznej długości ok. 60 km. - Prace te prowadzone były w trybie, który pozwolił na minimalizowanie utrudnień w ruchu i zachowanie dwóch pasów ruchu dla każdego kierunku jazdy - zaznacza rzecznik spółki Stalexport Autostrada Małopolska.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Płatny odcinek autostrady A4 przynosi Stalexportowi coraz większe zyski - Dziennik Polski

Komentarze 22

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

+/-
P. Emil Wąsacz - ponad 100 tys. PLN/m-c, pozostali niewiele mniej! I to za prawie 60-km odcinek! A ile byłoby, gdyby uzyskał koncesję na np. odcinek Wrocław - Gliwice? A taki był plan!!!
u
ujek
Autostradę wybudowano za nasze pieniądze! Gdy ja budowano w głębokiej komunie to nikt o stalexporcie nie słyszał. Poza tym, co jest ważniejsze interes publiczny (czyli nasz), czy interesy jakiejś firmy.
o
obserwator
Chyba nie rozbudować tylko pozwolić na budowę alternatywnych dróg, nawet nie tyle ekspresowych co po prostu dróg dobrej jakości. Ja czekam aż skończy się temat z rozbudową linii kolejowej, może trochę to pomoże i w godzinę z centrum Katowic do centrum Krakowa uda się tanio przejechać.
K
Kierowca
Tajną umowę utrzymują sądy. Co ma Państwo Polskie do sądów? Przecież nie zarządza sądami, nie ma wpływu na wyroki nawet jak są sprzeczne z prawem. Sądy są przecież poza kontrolą i jurysdykcją polskiej administracji i podlegają bezpośrednio pod Timermansa, Verhofstadta i Tajaniego.
p
przegral wszystkie procesy
o odtajnienie umowy z kasacja włacznie.
p
płatna autostrada.
Przy przejmowaniu A4 prawnicy odwalili kawał solidnej roboty. Rządy się zmieniają (rządził AWS, SLD, PO, PiS) i nikt nie dał rady Stalexportowi który legalnie kosi kierowców na 60 km odcinku. To naprawdę majstrsztyk aby taki kontrakt zdobyć na 30 lat bo do 2030 roku nikt nie przymusi koncesjonariusza aby rozbudował autostradę czy obnizył cenę.
Stalexport otrzymał autostradę za darmo na 30 lat, lekko podrasuje i odda wyeksploatowaną po 30 latach. Złoty interes :-)
O
Ośmiorniczka
aby zlikwidować ten skandal i ukarać winnych?
J
Jur
Jak można sprzedać drogę na podstawie tajnej umowy? To jakaś bolszewicka umowa? Jałta? Po prostu w głowie się nie mieści.
g
gosc
zyski z tego odcinka autostrady powinny plynac do Krakowa I Katowic na dalsze rozwijanie infrastruktury miedzy tymi regionami
K
Krakus
Droga powinna byc oczywiscie rozbudowywana ale to co opisales swiadczy raczej o kulturze jazdy polskich kierowcow i agresji a nie o drogach. Ja mieszkam i przebywam glownie w Szwecji, zapewniam Cie ze tutaj jest rowniez ruch i drogi nie zawsze sa wydolne w godzinach szczytu ale przenigdy nie obserwuje takiego hamstwa na tutejszych drogach.
I
Ihaja
Po odtajnieniu mogłoby się okazać, że za mało jest wolnych miejsc w więzieniach... lewactwo drży
p
pamięć absolutna
Koncesji na budowę i utrzymanie tego odcinka autostrady udzielił wtedy Stalxportowi minister skarbu Emil Wąsacz. Emil Wąsacz jest od kilku lat prezesem Stalexportu. Przypadek?
D
Darek
Dlaczego Państwo polskie daje się tak doić prywatnej firmie ?
Oddano w wyniku brudnych interesów na 30 lat wybudowaną autostradę i Stalexport ma zyski i rentowność, o jakich większość biznesów może pomarzyć. Przecież wystarczyłoby 10 lat, żeby wybudować nową autostradę. Dlaczego Polska nie reaguje na takie brudne układy ?
b
będą zyski
tym więcej będzie "remontów"... oczywiście każdy kto tamtędy jeździ wie, że podczas "remontów" jest tylko rozstawiony sprzęt żeby to ładnie wyglądało, ale nikt nie pracuje i nic nie remontuje - chodzi tylko o wyprowadzenie kasy, w końcu od takich zysków podatki byłyby duże
E
Easy Driver
Na A4 Katowice-Kraków ryzykuję życie za każdym razem gdy tam jadę. Nagminne przekraczanie prędkości, jazda na zderzaku, poganianie światłami (jadę 140 km/h, manewr wyprzedzenia 2-3 ciężarówek zajmuje mi może 20 sekund ale prawie zawsze znajdzie się jakiś "miszcz prostej" w SUV-ie albo służbówce jadący 200 km/h, którego boli, ze ktoś jedzie zgodnie z przepisami i będzie się starał mi udowodnić, ze mam jechać rowem !!). Przy obecnym ruchu ta droga powinna mieć już dawno 3 pasy a w pobliżu miast 4 bo wystarczy jedna ciężarówka na prawym pasie i lewy się od razu korkuje bo każdy zmienia pas na lewy 2 km przed ciężarówką….. skoro więc trasa przynosi takie dochody to może w końcu państwo powinno zmusić firmę dojącą autostradę i kierowców do bólu do jej rozbudowy i modernizacji !!!
Wróć na i.pl Portal i.pl