Podpisanie umowy na trzeci odcinek trasy S10. Kierowcy mają nim pojechać w 2026 roku

Jarosław Więcławski
Według planu zakończenie prac budowlanych na trzecim odcinku S10 w regionie planowane jest w trzecim kwartale 2026 roku.
Według planu zakończenie prac budowlanych na trzecim odcinku S10 w regionie planowane jest w trzecim kwartale 2026 roku. Arkadiusz Wojtasiewicz
Podpisano umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S10 na odcinku Emilianowo – Solec. To trzeci z czterech kontraktów na realizację trasy S10 Bydgoszcz – Toruń.

Zobacz wideo: Ćwiczenia służb ratowniczych na S5 pod Bydgoszczą

od 16 lat

– Przypomnę, że w połowie 2020 roku rząd Prawa i Sprawiedliwości zdecydował o finansowaniu tego zadania ze środków budżetu państwa. Bardzo ucieszyła nas wszystkich ta informacja. Od wielu lat czekamy na drogę S10, ale ten proces już na poważnie się rozpoczął – powiedział wojewoda kujawsko-pomorski, Mikołaj Bogdanowicz. Dodał, że budżet całej inwestycji to 2 mld zł.

Umowa z firmą POLAQUA z Piaseczna, która zaprojektuje i zbuduje odcinek Emilianowo – Solec, opiewa na kwotę 239 835 489,69 zł. Planowany termin ukończenia inwestycji wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie to 41 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych). W praktyce oznacza to, że prace na odcinku powinny zakończyć się w trzecim kwartale 2026 roku. W ciągu 15 miesięcy wykonawca będzie musiał złożyć wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

W maju bieżącego roku podpisano umowę na projekt i budowę dwóch odcinków S10 Bydgoszcz Południe – Emilianowo wraz z rozbudową drogi krajowej nr 25 oraz Solec – Toruń Zachód o łącznej długości 30 km. Wartość obu kontraktów to ponad 836 mln zł. Pierwszy fragment ma powstać w ciągu 45, a drugi 41 miesięcy od momentu podpisania umowy. Wykonawcy odcinków rozpoczęli inwentaryzację przyrodniczą i prace projektowe. Trasa, na której budowę właśnie podpisano umowę będzie połączeniem obu fragmentów.

Odcinek drogi ekspresowej S10 Emilianowo - Solec będzie miał długość 8,6 km. Rozpocznie się na wschód od planowanego węzła Emilianowo i prowadzić będzie w kierunku Torunia do Solca Kujawskiego, kończąc się przed planowanym węzłem Solec. W ramach inwestycji powstanie również Obwód Utrzymania Drogi oraz nowy węzeł Makowiska. Odcinek będzie faktycznym dopełnieniem południowego fragmentu obwodnicy Bydgoszczy.

– Ta droga, szczególnie jeśli chodzi o bezpieczeństwo, jest jednym z najbardziej wyczekiwanych odcinków dróg w Polsce – uważa Piotr Król, poseł PiS, nawiązując do śmiertelnych wypadków na DK10, nazywanej drogą śmierci. – GDDKiA udało się podpisać umowy z doświadczonymi wykonawcami, co jest niezwykle istotne – uzupełnił.

Procedura w toku

Został nam do podpisania czwarty odcinek – między Toruniem Zachód, a Toruń Południe. Dojdzie do tego w najbliższych kilku miesiącach – deklaruje Sebastian Borowiak, dyrektor bydgoskiego oddziału GDDKiA. W maju zaproszono do podpisania umowy wyłonionego w przetargu wykonawcę, ale do złożenia podpisów nie doszło.

Teraz, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, trwa procedura wyłonienia kolejnej najkorzystniejszej oferty w przetargu. Uwzględnia ona szereg pytań dotyczących kwestii technicznych do pozostałych wykonawców. Łącznie w przetargu wzięło ich udział siedmiu, lecz jedną ofertę odrzucono. Gdy zostanie dokonany wybór wykonawcy, pozostałym przysługuje jeszcze możliwość odwołania – od tego, czy do tego dojdzie, zależy jak długo trzeba będzie zaczekać na zawarcie umowy.

Blisko 12 km odcinek rozpocznie się na wschód od istniejącego węzła Toruń Zachód i prowadzić będzie w znacznej mierze śladem pasa rezerwowego, pozostawionego przed laty przy budowie S10 południowej obwodnicy Torunia (2006 r.). Również w tym wypadku termin realizacji inwestycji to 41 miesięcy od podpisania umowy z wyłączeniem zimowych przerw w trakcie robót budowlanych.

Cała trasa miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP), lecz w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Droga S10 od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe w lutym 2020 r. uzyskała DŚU. Decyzją rządu z czerwca 2020 r. powstanie ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.

Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Największy atak Rosji na Charków od początku wojny. Są ofiary

Największy atak Rosji na Charków od początku wojny. Są ofiary

Wystartowały KultURalia! Tak w piątek bawili się studenci w Rzeszowie

Wystartowały KultURalia! Tak w piątek bawili się studenci w Rzeszowie

Wróć na i.pl Portal i.pl