Przypomnijmy, zarządca odcinka A4 Kraków-Katowice, firma Stalexport Autostrada Małopolska, we wniosku złożonym do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, SAM S.A. występuje o zgodę na zmianę od 3 kwietnia br. stawek opłat za przejazdy:
- dla kategorii 1 (pojazdów innych niż motocykle) – zmiana o 2 zł, z kwoty 13 PLN do kwoty 15 PLN;
- dla kategorii 2, 3, 4 i 5 – zmiana o 6 zł, z kwoty 40 PLN do kwoty 46 PLN.
A ostatnia podwyżka była w kwietniu 2022 roku.
"W pierwszej kolejności chcemy zatem dowiedzieć się m.in. jakie są przyczyny dokonywanej podwyżki, jak przedsiębiorca posiadający pozycję dominującą w zakresie zarządzania odcinkiem autostrady ustala ceny obecnie i jak realizował to w przeszłości, a także w jaki sposób zakres realizowanych prac remontowych wpływa na poziom cen oraz świadczoną usługę" - czytamy w komunikacie UOKIK.
Postępowanie wyjaśniające zawsze prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcy. Po otrzymaniu wyjaśnień i ich analizie UOKiK będzie mógł stwierdzić, czy może występować w tym przypadku nadużywanie pozycji dominującej.
Zgodnie z prawem antymonopolowym nie jest zabronione posiadanie przez przedsiębiorcę pozycji dominującej. Niedozwolone jest jednak jej nadużywanie. Oznacza to, że podmiotom posiadającym istotny udział w rynku i znaczną przewagę nad swoimi konkurentami, kontrahentami i konsumentami wolno mniej niż mniejszym firmom. Zabronione jest np. np. przeciwdziałanie ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania bądź rozwoju konkurencji, stosowanie niejednolitych warunków umów czy cen nadmiernie wygórowanych.
Warto przypomnieć, iż UOKiK stawał już w obronie kierowców płacących za przejazd autostradą A4. W wydanej w kwietniu 2008 r. decyzji stwierdzono, że spółka Stalexport Autostrada Małopolska nie miała prawa pobierać pełnej opłaty za przejazd autostradą, która nie spełniała w całości standardu tego typu drogi. Trwające od stycznia do września 2007 roku prace remontowe na odcinku jezdni spowodowały znaczne utrudnienia w ruchu. W szczytowym momencie na blisko 1/3 długości trasy pomiędzy punktami poboru opłat występował ruch dwukierunkowy na jednej jezdni, a w konsekwencji czas przejazdu znacznie się wydłużył. Na Stalexport Autostradę Małopolską została nałożona kara finansowa w wysokości 1,3 mln zł. Decyzję potwierdziły sądy kolejnych instancji.
Stalexport zarządza A4 na podstawie umowy z lat 90-tycj, podpisanej na 30 lat do roku 2027. Umowa ta od początku wzbudza wiele kontrowersji.
Francja dostarczy broń na Ukrainę. W planach dostarczenie samolotów

- Ta dzielnica Krakowa przeszła ogromną metamorfozę! Dawniej były tu... pola
- Tu zakupów już nie zrobimy. Te sklepy zniknęły na dobre z krakowskich galerii
- TOP 10 miejsc na zimową wycieczkę w okolicach Krakowa!
- Oto 10 powodów, przez które życie w Krakowie bywa nieznośne
- Zobacz najpiękniejsze kreacje z małopolskich studniówek 2023 cz. II