Polacy chcą automatycznych kas wszędzie, także na wsi, podobnie automatów do odbioru przesyłek. Firmy jednak nie są na to gotowe

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Popularność rozwiązań samoobsługowych nie dziwi – przede wszystkim są one odpowiedzią na największą bolączkę XXI wieku – brak czasu. Aż 73 proc. respondentów deklaruje, że wybierają rozwiązania samoobsługowe ponieważ dzięki nim oszczędzają czas, a jako kolejny argument podają wygodę (76 proc.).
Popularność rozwiązań samoobsługowych nie dziwi – przede wszystkim są one odpowiedzią na największą bolączkę XXI wieku – brak czasu. Aż 73 proc. respondentów deklaruje, że wybierają rozwiązania samoobsługowe ponieważ dzięki nim oszczędzają czas, a jako kolejny argument podają wygodę (76 proc.). Łukasz Kaczanowski/Polska Press
Udostępnij:
Popularność rozwiązań samoobsługowych nie dziwi – przede wszystkim są one odpowiedzią na największą bolączkę XXI wieku – brak czasu. Aż 73 proc. respondentów deklaruje, że wybierają rozwiązania samoobsługowe ponieważ dzięki nim oszczędzają czas, a jako kolejny argument podają wygodę (76 proc.). Niestety, sami handlowcy i dostawcy usług nie nadążają za oczekiwaniami konsumentów.

Ogromne przyspieszenie w obszarze rozwiązań automatyzujących procesy sprzedażowe w sektorach handlu i usług spowodowało, że urządzenia do samoobsługi są już nie tylko coraz częściej wdrażane przez sieci retail, ale także Polacy coraz chętniej z nich korzystają – aż 76 proc. badanych korzysta z lockersów do samodzielnego odbioru przesyłek, a 71 proc. z kas samoobsługowych – wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie SelfMaker.

Popularność rozwiązań samoobsługowych nie dziwi – przede wszystkim są one odpowiedzią na największą bolączkę XXI wieku – brak czasu. Aż 73 proc. respondentów deklaruje, że wybierają rozwiązania samoobsługowe ponieważ dzięki nim oszczędzają czas, a jako kolejny argument podają wygodę (76 proc.).

Kasy automatyczne, paczkomaty - tak i chcemy jeszcze więcej

- Pozytywne przyjęcie przez klientów rozwiązań z wykorzystaniem nowoczesnych technologii przyczyniło się do sprawnego przekierowania ruchu z ostatniej mili na automatyzację – mówi Marek Wieteska, CEO SelfMaker.

Niezawodny sprzęt do pracy

miejsce #3

Apple

Apple MacBook Air 13,6"/M2/16GB/512GB/macOS (MLY13ZEAR1D1)

9 499,00 zł8 899,00 zł-6%
Materiały promocyjne partnera

Dane pokazują, że Polacy pokochali samoobsługę i korzystają z niej na co dzień. Jest to dostrzegalne nie tylko w tak oczywistych obszarach jak przesyłki kurierskie czy codzienne zakupy. Samoobsługa na dobre rozgościła się też w gastronomii – z samoobsługowych kiosków do zamówień w restauracjach typu fast food korzysta już 58 proc. respondentów. Potencjał takich rozwiązań dostrzega również branża medyczna, która udostępnia pacjentom samoobsługowe recepcje – z tego rozwiązania korzysta 47 proc. osób biorących udział w badaniu wykonanym na zlecenie firmy Selfmaker.

Bariery dla korzystania z rozwiązań samoobsługowych

Każdy medal ma jednak dwie strony. Pomimo tego, że samoobsługa na stałe wpisała się w schemat zakupowy Polaków, a rozwój tego segmentu bardzo przyspieszył, to nadal napotykane są bariery.

- 31 proc. badanych zwróciło uwagę na fakt, że w ich okolicy nie ma lockersów do odbioru przesyłek. Dotyczy to w szczególności mieszkańców wsi. Jest to ważny komunikat dla rynku, ponieważ badanie pokazało, że mieszkańcy wsi pomimo braku dostępności takiego rozwiązania, chcieliby mieć możliwość korzystania z niego. – komentuje Marek Wieteska.

Jeszcze prostsza obsługa i większa dostępność - mile widziane

Problemy z dostępnością dotyczą także kas samoobsługowych, które są już z nami od lat. Jak pokazuje badania 29 proc. ankietowanych nie korzysta z tego rozwiązania, ponieważ po prostu nie może – sklepy, w których robią zakupy nie są wyposażone w takie urządzenia. Jest to problem, który znowu w największym stopniu dotyka mieszkańców wsi (29 proc. odpowiedzi) oraz miast poniżej 100 tys. mieszkańców (40 proc. odpowiedzi).

Cukier: gromadź, kupując na promocjachDlaczego cukier musi drożeć, nawet jeśli inflacja zastopuje? Bo rosną cały czas koszty producentów. Poza energią, ceny nawozów – to efekt embarga na gaz i szalonego wzrostu cen nośnika energii na rynkach światowych.Dziś za kilogram cukru płacimy średnio 3,5-4,5 zł. W ocenie ekspertów na koniec roku to może być cena podwojona a więc 7-9 zł za kilogram.Nie polecamy jednak robienia dużych zapasów słodyczy, zwłaszcza czekolady – to ulubione „pożywienie” dla moli spożywczych.

Cukier i ocet wróciły do sklepów, co z masłem, chlebem i mle...

- Rynek zdecydowanie powinien spojrzeć w tym kierunku i zagospodarować nisze. We wsiach i mniejszych miastach leży ogromny potencjał do wdrażania kompleksowych rozwiązań samoobsługowych. Jest to o tyle proste, że mieszkańcy jasno sygnalizują nam, że tego potrzebują – trudno sobie wyobrazić bardziej przyjazny grunt do działania. – dodaje Marek Wieteska

Jednak bariery dla korzystania z rozwiązań samoobsługowych wynikają nie tylko z braku dostępności. Ważną role odgrywa także sama obsługa, jak również parametry techniczne. 49 proc. respondentów podzieliło się swoją obawą, że nie poradzą sobie z obsługą kasy samoobsługowej.

- Kolejny ważny komunikat dla rynku – upraszczanie jest ważne nie tylko z perspektywy samego procesu zakupowego, ale także obsługi urządzeń i aplikacji towarzyszących – dodaje Marek Wieteska.

Rozwiązania samoobsługowe prócz budowania dostępności, wygody i oszczędności czasu pełnią jeszcze jedną, bardzo ważną funkcję – wpisują się w model smart city, a w przypadku lockersów, w wizje bardziej ekologicznych miast.
Jednocześnie nie są już technologią dedykowaną wyłącznie dużym skupiskom miejskim ponieważ, jak pokazują badania, konsumenci z małych ośrodków oczekują takich rozwiązań również w swoim rejonie.

Trwa głosowanie...

Czy podczas zakupów na targowiskach odczuwasz podwyżki cen?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Polacy chcą automatycznych kas wszędzie, także na wsi, podobnie automatów do odbioru przesyłek. Firmy jednak nie są na to gotowe - Strefa Biznesu

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
sceptyk
Co za brednie! Te automatyczne kasy to totalna porażka wiecznie się blokują i trzeba czekać na kasjerkę, która nie dość że ma do obsłużenia własną kolejkę to jeszcze co chwilę musi latać i odblokowywać kasy automatyczne. Ludzie wolą stać do normalnej kasy! Nie dajcie sobie wmówić bzdur od właścicieli sieci handlowych którzy chca tylko zaoszczędzić na personelu ! Idąc do sklepu i kupując towar z marżą oczekuję obsługi w kasie a nie tego iż będę musiała przerzucić towar sama tylko po to by taki lidl czy biedra mogły więcej zysku wysłać do swoich krajów!
Więcej informacji na stronie głównej Portal i.pl