Polacy kupują na Instagramie. Jak często ulegamy wpływowi influencerów? Popularność platformy nie słabnie

Małgorzata Puzyr
Małgorzata Puzyr
Instagram znajduje się na podium najczęściej użytkowanych mediów społecznościowych w Polsce. Polacy chętnie korzystają z rad inflencerów
Instagram znajduje się na podium najczęściej użytkowanych mediów społecznościowych w Polsce. Polacy chętnie korzystają z rad inflencerów fot. Pixabay
43 proc. Polaków kupuje na Instagramie – wynika z najnowszego badania agencji BrandLift. Platforma wciąż pozostaje jednym z ulubionych mediów społecznościowych w naszym kraju. Na przestrzeni trzech lat podwoiła się liczba użytkowników, która regularnie korzysta z poleceń influencerów właśnie na Instagramie.

Spis treści

Instagram niezmiennie znajduje się na podium ulubionych mediów społecznościowych Polaków. Jest popularny nie tylko jako medium do kontaktów ze znajomymi i tworzenia contentu, ale także jako platforma sprzedażowa. Jeśli chodzi o sprzedaż dogonił go już TikTok, który od 2019 roku potroił liczbę użytkowników. Z badań agencji BrandLift wynika, że dwie na pięć osób dokonało kiedykolwiek zakupu za pośrednictwem TikToka, a 24 proc. z nas zrobiło to więcej niż 10 razy.

Kiedyś był tylko pamiętnikiem ze zdjęciami. Jak teraz działają media społecznościowe?

Instagram, kiedy powstawał w 2010 roku, był formą pamiętnika ze zdjęciami. Szybko jednak przekształcił się w narzędzie biznesowe. Przepisy i polecenia kulinarne oraz pielęgnacja wciąż pełnią najbardziej istotny obszar porad influencerskich w tym medium. Jednak do pierwszej trójki trafiło również zdrowie i dobre samopoczucie. Jest to efektem zwiększenia zainteresowania tą tematyką w czasie pandemii.

Z kolei TikTok, który początkowo był kojarzony głównie z możliwością publikowania materiałów wideo, przypominających teledyski muzyczno-taneczne, teraz oferuje coraz więcej funkcji swoim użytkownikom – w tym m.in. sprzedaż produktów.

Instagram i TikTok to platformy, dzięki którym stale rośnie w siłę influencer marketing, ale także poszerza się przestrzeń do tworzenia wysokozasięgowych kampanii dla przedstawicieli różnorodnych branż.

Czego szukamy na Instagramie?

Blisko co trzeci Polak korzysta z Instagrama, by dowiedzieć się o nowościach produktowych danych marek. To wyraźny sygnał dla firm, gdzie konsumenci poszukują informacji o ich ofercie.

Natomiast 40 proc. badanych wskazuje, że odwiedza Instagram po to, by się zainspirować.

Influencerzy wpływają na nasze decyzje

Media społecznościowe przyjęły także rolę doradców zakupowych. 43 proc. Polaków przyznaje, że choć raz kupiło coś na Instagramie, a wśród tej grupy znajdują się osoby, które robią to regularnie od 2 do 10 razy i więcej.

Polacy chętnie korzystają z rekomendacji influencerów. Co piąty konsument regularnie kupuje produkty lub stosuje się do rad, jakie usłyszał od twórcy.

– Instagram jest kolebką influencer marketingu. Stale obserwuję wzrost zainteresowania użytkowników niektórymi kategoriami. Z badania wynika, że na przestrzeni trzech lat Instagram umocnił swoją pozycję jako medium kojarzone z modą i kosmetykami, ale także stał się przestrzenią do tworzenia contentu dla zupełnie nowych branż. Zaskoczeniem może być przyrost o 5 procent w kategorii opieki nad zwierzętami czy tematy związane z autorozwojem. Przede wszystkim jest to medium o ugruntowanej pozycji, ale także jasnych zasadach współpracy. Wyniki badania BrandLift udowodniły, że pomimo dużych zmian na rynku social mediów, gracze na podium wciąż pozostają ci sami – wyjaśnia Karina Hertel, Partner Zarządzający BrandLift.

TikTok konkurencją dla Instagrama. Przyciąga nowych użytkowników

Dziś oprócz Instagrama głównym medium dla branży influencerskiej stał się TikTok. To właśnie to medium pozwala 34 proc. użytkowników dowiedzieć się o nowościach produktowych, a dla 32 proc. jest źródłem informacji o nowych miejscach. Podobnie jak w przypadku Instagrama, TikTok skupia wokół siebie głównie branże odzieżowe i kosmetyczne, ale coraz częściej jest to także elektronika.

– TikTok pozwala budować naturalny kontekst dla marki oraz buduje jej wiarygodność. Dzięki krótkim dynamicznym formom znacząco zwiększa się szansa na bycie zauważonym w przestrzeni internetowej. Potencjał reklamowy tej platformy jest coraz większy, a co więcej to właśnie TikTok zrewolucjonizował podejście do tworzenia kampanii digitalowych – atrakcyjnych wizualnie, kreatywnych i energicznych – tłumaczy Karina Hertel.

Polecjaka Google News - Portal i.pl
od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na i.pl Portal i.pl