Na czym polega Twoja praca?
Kacper Zdunek: Kiedyś przy stole zapytano mnie czym się realnie zajmuję. Najprostszą odpowiedzią byłoby powiedzenie, że reklamą, a to jest tylko pochodna moich zadań. Moim zadaniem i agencji ClickInStory jest tworzenie kampanii z wykorzystaniem influencerów. Od budowy koncepcji, analizy celu, grupy docelowej, twórców, świadczeń aż po realizację, optymalizację, końcową analizę efektów i rekomendację dalszych działań. Marka, która decyduje się na współpracę z nami, obdarza nas zaufaniem, a naszym zadaniem jest stworzenie najefektywniejszej kampanii i dobranie twórców generujących rezultaty czy to pod kątem zasięgowym czy sprzedażowym. Dbamy o detale, dlatego przy każdej analizie twórcy wykorzystujemy naszą wewnętrzną metodologię oraz realizujemy plan projektowy. Te dwa schematy zostały przez nas stworzone przy starcie agencji i trzymamy się ich do tej pory. Skrupulatność w tej branży jest kluczowa. Bardzo łatwo o błąd, który potrafi być piorunujący w skutkach. Ważna też w tej pracy jest kreatywność oraz podążanie za trendami. Mowa tutaj nie tylko o Polsce, ale i całym świecie.
Czym według Ciebie jest influencer marketing?
KZ: Jedną z gałęzi marketingu, dzięki której możemy dotrzeć do wybranej grupy docelowej poprzez wpływowe osoby tzw. influencerów. Posiadają oni realny wpływ na decyzje zakupowe swoich odbiorców, a w dodatku reklamowany przez nich produkt czy usługa, zyskuje na wiarygodności oraz autentyczności. Zadaniem twórcy jest przedstawienie marki w sposób naturalny i przystępny dla potencjalnego odbiorcy. Jeżeli miałbym przedstawić wzorcowe kampanie, które świetnie opisują co to influencer marketing to wskazałbym:
Jak oceniasz jego działalność w Polsce?
KZ: Czasami jestem zdziwiony jak wielu mamy krytyków, a prawda jest taka, że nasza branża jest jedną z najlepiej rozwiniętych na świecie. Influencerzy z Polski tworzą treści na światowym poziomie, mają bardzo zaangażowane społeczności, świetnie odnajdują się w trendach, a w dodatku potrafią to przekuć w duże biznesy. Na tę chwilę ten rynek generuje olbrzymie zyski i zainteresowanie. Kampanie, które są realizowane przez marki, agencje czy domy mediowe, stoją na bardzo wysokim poziomie. Nie jesteśmy z pewnością rynkiem neutralnym, a cały czas dużo się u nas dzieje. Influencerzy wiedzą doskonale, że muszą zaskakiwać swoich odbiorców i tworzyć treści możliwie na najwyższym poziomie pod każdym względem. Odbiorcy bardzo ufają influencerom, jednak nawet najmniejszy błąd, może przekreślić ich kariery.
Biznes

Skąd wziął się pomysł na taką dziedzinę pracy?
KZ: W wieku 17 lat zdałem sobie sprawę, że nie będę ani prawnikiem ani lekarzem ani badaczem naukowym. Nie chciałem standardowej pracy, do której będę przychodzić od 9:00 do 17:00, a na koniec dnia będzie ona powodować u mnie obrzydzenie. Zależało mi zawsze na tym by znaleźć taką pracę, która będzie cały czas stawiać wyzwania, rozwijać, a ja będę to wszystko robić z uśmiechem na twarzy. Od dziecka ciągnęło mnie do marketingu i fascynowały mnie kreatywne reklamy. Zawsze zwracałem uwagę na ciekawe rozwiązania. Wiedziałem, że muszę iść w tym kierunku, zdobyć jak największe doświadczenie w młodzieńczym wieku oraz uczyć się od lepszych od siebie. Starałem się rozmawiać z najlepszymi w branży i dzięki temu samemu rozwijać. Wtedy nie mówiło się na to wszystko influencer marketing, a blogosfera/vlogosfera. To były czasy kiedy blogi miały mocną pozycję i zdecydowanie był to ich prime time.

Czy możesz określić w przybliżeniu zarobki influencerów w Polsce?
KZ: Zależne jest to od zbyt wielu czynników. Na wynagrodzenie twórców wpływają takie aspekty jak: wizerunek, zaangażowanie w mediach społecznościowych, marki z którymi współpracują, ilość posiadanych stałych współprac, ilość pozyskanych współprac w konkretnym miesiącu, wygenerowany procent ze sprzedaży przy konkretnej kampanii, własne marki i przychody z nich. Wielu influencerów jest coraz bardziej świadomych tego, że ich czas może szybko minąć i dywersyfikują swoje środki. Jest to jak najbardziej rozsądny ruch pozwalający zabezpieczyć się na przyszłość. Przechodząc do szczegółu, to średniego kalibru twórcy, są w stanie zarabiać średnio powyżej 25-35 tys. złotych netto miesięcznie. Mówimy tutaj o osobach, które dbają o swój wizerunek i stronią od marek niewiadomego pochodzenia.
Do czego dążysz w życiu biznesowym?
KZ: Jednym z celów na ten rok jaki sobie postawiłem, to jeszcze większe rozwinięcie marek, które mam w portfolio: ClickInStory oraz Po Prostu Naturalnie. Na tę chwilę skupiam się wyłącznie na nich, jednak nie zamykam się na nowe propozycje. Długoterminowo rozmyślam o IT, beauty czy modzie. Fascynują mnie one od dawna. Powyższe branże nie są przypadkowe, ponieważ w ClickInStory bardzo często realizujemy kampanie z liderami właśnie tych segmentów. Kierunek e-commerce jest u mnie naturalny ze względów czysto zawodowych. Wskazane branże umożliwiają działanie na wiele wariantów, co jest dla mnie bardzo korzystne. Długoterminowo jednym z celów na najbliższe lata jest zbudowanie dodatkowych źródeł przychodu. Nie zamykam się tylko na powyższe branże, a na bieżąco analizuję inne sektory.
Jakie rady dałbyś młodym przedsiębiorcom zaczynającym swoją karierę zawodową?
KZ: Wiele młodych osób szuka złotych rad, drogi na skróty, która pozwoli im w pierwszy miesiącu osiągnąć szczyty. Niestety, ale nie ma czegoś takiego. Ciężka praca, sumienność, obranie konkretnego celu, edukacja, analiza trendów, rozmowy z najlepszymi ekspertami z branży to klucz do sukcesu. Często bywa też tak, że osoby początkujące stawiają sobie zbyt wygórowane oczekiwania. Porównują się do innych, nie znając kompletnie ich drogi życiowej. Każdy z nas do celu dochodzi całkowicie inną ścieżką. Rekomendacją z mojej strony jest skierowanie swojej uwagi na poszczególne aspekty, czyli jak realnie wyróżnić swój biznes na rynku, jakie produkty/usługi chcesz sprzedawać, w jakim modelu biznesowym, do kogo kierujesz swój biznes, w jaki sposób chcesz dotrzeć do swoich klientów, jak chcesz utrzymać i zbudować z nimi relację oraz jak będzie wyglądać strategia marketingowa i strona internetowa. Zrealizuj analizę rynku, a również poszukaj inspiracji w innych sektorach. Może to otworzyć umysł na inne rozwiązania pozwalające wyróżnić twoją markę na tle konkurencji.
Kacper, bardzo dziękuję za rozmowę. Życzę powodzenia w rozwoju Twoich projektów.
KZ: Dziękuję za zaproszenie i rozmowę.