Spis treści
Ceny żywności rosną. Blisko 46 proc. Polaków wyda mniej na Wielkanoc
Z raportu wynika, że 45,8 proc. Polaków planuje w tym roku zmniejszyć wielkanocne wydatki w porównaniu do ubiegłorocznych. Ograniczać się nie zamierza 34,9 proc. 9,8 proc. podejmie decyzję tuż przez świątecznymi zakupami. Z kolei 9,5 proc. ankietowanych nie potrafi się określić w kwestii świątecznego budżetu.
„Fakt, że blisko połowa społeczeństwa planuje zmniejszyć swoje świąteczne wydatki w porównaniu do zeszłorocznych, świadczy o tym, że wśród konsumentów wciąż panuje niepewność. Polacy widzą, że ceny, szczególnie żywności, cały czas rosną. Potwierdzają to też dane z rynku, np. publikowane przez GUS czy UCE Research i Uniwersytet WSB Merito” – komentuje Robert Biegaj z Shopfully.
Mimo wszystko sytuacja się poprawiła
Analitycy z UCE Research zauważają, że w identycznym, zeszłorocznym badaniu, blisko 53 proc. osób deklarowało, iż ograniczy wielkanocne wydatki względem 2022 roku.
„Z porównania tegorocznych i zeszłorocznych danych widać, że mimo wszystko sytuacja się poprawiła. Warto też dodać, że w ubiegłym roku, w okresie wysokiej inflacji, Polacy byli mocno zmęczeni zaciskaniem pasa, szczególnie przed świętami. Teraz nieco poluzowali tego typu wydatki” – ocenił Robert Biegaj.
Zdaniem eksperta konsumenci są przekonani, że ceny przed samymi świętami mogą jeszcze pójść w górę.
„Taki scenariusz już jest realizowany w sklepach. W marcu i na początku kwietnia produkty w sieciach handlowych znowu wyraźnie zdrożały i do Wielkanocy podwyżki na pewno nie wyhamują” – stwierdził.
Respondenci wymienili też grupy asortymentowe, w których chcą zmniejszyć wydatki. 38,8 proc. badanych wskazało napoje alkoholowe. Z raportu wynika, że widać różnicę w porównaniu z ubiegłorocznymi badaniami, kiedy to badani najczęściej wymieniali artykuły spożywcze. W opinii Roberta Biegaja, wynika to z ograniczenia spożycia alkoholu przez społeczeństwo, ale również wzrostu cen napojów alkoholowych.
Na czym będziemy oszczędzać?
38,4 proc. ankietowanych chce ograniczyć wydatki na wszystkie świąteczne sprawunki. 34,1 proc. badanych ma zamiar mniej wydać na ozdoby i gadżety świąteczne, 33,6 proc. zadeklarowało zmniejszenie kwoty przeznaczonej na zakupy artykułów spożywczych, 27,1 proc. poszuka oszczędności w wydatkach na prezenty dla rodziny. 3 proc. jeszcze nie wie, na jakie produkty wyda mniej. Z kolei 1,7 proc. bierze pod uwagę produkty nieujęte w ankiecie.
17,4 proc. badanych zadeklarowało też ograniczenie świątecznych wizyt w restauracji, kawiarni, kinie czy teatrze.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 2 - 3 kwietnia na próbie 1008 konsumentów w wieku 18-80 lat.
Źródło: