Polska pozwana do TSUE. Chodzi o Akt o usługach cyfrowych (DSA)

Adam Kielar
Polska pozwana do TSUE przez Komisję Europejską.
Polska pozwana do TSUE przez Komisję Europejską. Luxofluxo / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0
Komisja Europejska poinformowała w środę o skierowaniu skargi do TSUE na Polskę i cztery inne kraje unijne w związku z niewdrożeniem Aktu o usługach cyfrowych (DSA). Polska nie wyznaczyła koordynatora ds. usług cyfrowych i nie nadała mu uprawnień do wykonywania zadań związanych z DSA – podała Komisja.

Plska i inne kraje UE pozwane do TSUE

Poza Polską pozwane zostały Czechy, Cypr, Hiszpania i Portugalia. Chociaż te cztery kraje w odróżnieniu od Polski wyznaczyły koordynatorów ds. usług cyfrowych, nie powierzyły im uprawnień niezbędnych do wykonywania zadań wynikających z DSA.

Zgodnie z Aktem państwa członkowskie miały do 17 lutego 2024 r. wyznaczyć koordynatorów i nadać im odpowiednie uprawnienia w celu zagwarantowania skutecznego nadzoru i egzekwowania przepisów DSA.

emisja bez ograniczeń wiekowych

„Koordynatorzy ds. usług cyfrowych, współpracujący z Komisją, mają zasadnicze znaczenie dla nadzorowania i egzekwowania przepisów Aktu o usługach cyfrowych oraz dla zapewnienia jednolitego stosowania tego rozporządzenia w całej Unii” – podkreśliła KE w komunikacie.

Czym jest Akt o usługach cyfrowych?

DSA m.in. określa zasady moderowania treści, w tym oznaczania materiałów politycznych czy wzmacniania „określonych narracji”.

Polska pozwana w kolejnej sprawie

Komisja Europejska poinformowała także o skierowaniu skargi przeciw Polsce do TSUE w związku z niewdrożeniem przepisów dyrektywy o eurowiniecie. Przepisy te nakazują zróżnicowanie opłat drogowych w zależności od emisji CO2.

Komisja Europejska skierowała także skargę na Grecję i Bułgarię.

Kraje członkowskie miały do 25 marca 2024 r. termin na przesłanie do Brukseli harmonogramu wdrażania nowych opłat drogowych w zależności od poziomu emisji CO2. Takie zróżnicowanie ma przyczynić się do promowania mniej emisyjnych pojazdów na europejskich drogach.

Zmiana tzw. dyrektywy o eurowiniecie z 2022 r. rozszerza zakres jej przepisów na wszystkie pojazdy ciężkie i lekkie. Oznacza to, że dokument nie będzie już dotyczył, jak do tej pory, tylko do samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony. Nowe przepisy wprowadzają także obowiązek stosowania opłat z tytułu kosztów zewnętrznych za zanieczyszczanie powietrza, odnoszących się do pojazdów ciężkich.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl