Polskie szkoły na progu rewolucji technologicznej – jak AI wpłynie na naukę?

Magdalena Ignaciuk
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Polski rząd przygotowuje się do wprowadzenia sztucznej inteligencji w systemie edukacyjnym. Eksperci są zgodni, że zmiany są konieczne, a AI może znacząco wspomóc uczniów. Jednak technologia ta budzi również wiele kontrowersji. Jak może być wykorzystywana sztuczna inteligencja w szkołach i dlaczego nauczyciele nie powinni się jej bać, ale korzystać z jej dobrodziejstw?

Spis treści

Nowe możliwości dzięki AI

„Sztuczna inteligencja ma potencjał, by odmienić polską szkołę – jak tłumaczą specjaliści, AI może pomóc nauczycielom w uatrakcyjnieniu lekcji, poprzez tworzenie gier na podstawie lektur czy generując cyfrowych asystentów, dostosowujących np. konkretną treść edukacyjną do uczniów z dysleksją. Ale w kontekście wykorzystania takiej technologii pojawiają się pytania natury prawnej, bo czy AI może bazować na podręczniku (kwestie prawa do własności intelektualnej), a także czy bot może komunikować się z niepełnoletnim uczniem?” – zastanawia się „Rzeczpospolita”.

Sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje polską szkołę?
Sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje polską szkołę? freepik.com

Sztuczna inteligencja ma potencjał, by zrewolucjonizować polską szkołę. Specjaliści wskazują, że AI może wspierać nauczycieli w uatrakcyjnieniu lekcji, na przykład poprzez tworzenie gier edukacyjnych na podstawie lektur czy generowanie cyfrowych asystentów, którzy dostosowują materiały do uczniów z dysleksją. Jednak pojawiają się również pytania natury prawnej dotyczące wykorzystania tej technologii.

Jak napisano, „eksperci przyznają, że zmiany w edukacji cyfrowej są niezbędne, a rząd robi właśnie pierwszy krok w tym kierunku”.

Przeczytaj też: Czy w dobie AI warto jeszcze uczyć się języków? Doświadczony tłumacz rozwiewa wątpliwości

Rządowy projekt transformacji

Eksperci zgadzają się, że cyfrowa transformacja edukacji jest niezbędna, a rząd podejmuje właśnie pierwsze kroki w tym kierunku. Rada Ministrów przygotowała projekt uchwały dotyczącej „Polityki cyfrowej transformacji edukacji”. Zmiany będą dotyczyć podstawy programowej oraz organizacji pracy szkół. Szczegóły planu, który ma być realizowany do 2035 roku, zakładają m.in. wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, w szkołach, dydaktykę cyfrową oraz cyberbezpieczeństwo. Projekt został skierowany do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych, a uwagi mają być zgłaszane do 28 sierpnia.

Plan zakłada, że technologie cyfrowe uczynią nauczanie bardziej atrakcyjnym i efektywnym. Młodzież ma nauczyć się, jak korzystać z narzędzi AI oraz jak weryfikować prawdziwość generowanych informacji. Również nauczyciele mają być odpowiednio przygotowani do pracy z nowymi technologiami, choć obecnie jest to temat, który wciąż wymaga większej uwagi.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl