Ponad 30 pojazdów na Pomorzu uznano za odpad transgraniczny. Co zrobić, aby uniknąć kary od WIOŚ?

Kamil Kusier
Kamil Kusier
Ponad 30 pojazdów na Pomorzu uznano za odpad transgraniczny. Co zrobić, aby uniknąć kary od WIOŚ?
Ponad 30 pojazdów na Pomorzu uznano za odpad transgraniczny. Co zrobić, aby uniknąć kary od WIOŚ? Przemyslaw Swiderski
Kupiłeś samochód lub sprowadziłeś samochód, a Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska uznał, że jest on odpadem transgranicznym? To możliwe. Na jakich zasadach odbywa się kwalifikowanie pojazdu jako odpadu? Jakie przepisy to regulują? Ile takich decyzji WIOŚ w Gdańsku wydał w ciągu ostatnich 5 lat?

Samochód odpadem transgranicznym? To możliwe!

- Kwestie transgranicznego przemieszczania odpadów regulują przepisy Rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów, odnoszącego się nie rzadko do przepisów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2008/98/WE z 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów, oraz przepisy ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów - tłumaczy zawiłości prawne w rozmowie z "Dziennikiem Bałtyckim" inspektor Grzegorz Adamowicz z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Jak tłumaczy nasz rozmówca, w kwestii transgranicznego przemieszczania odpadów w postaci pojazdów znaczenie mają także przepisy ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji i ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.

- Sposób, w jaki powinny być interpretowane przepisy Rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów przedstawiają wytyczne korespondentów nr 9 w sprawie przemieszczania odpadów w postaci pojazdów - objaśnia Grzegorz Adamowicz z WIOŚ.

Jak to rozumieć? W toku dokonywania oceny czy dany pojazd przemieszczany transgranicznie jest odpadem, brane są pod uwagę następujące kwestie:

  • Stan techniczny pojazdu.
  • Stan formalno-prawny pojazdu.
  • Przeznaczenie pojazdu.

Co jednak kryje się pod tymi sformułowaniami? O opinię poprosiliśmy Grzegorza Adamowicza, inspektora z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Gdańsku.

CZYTAJ TEŻ: Na Pomorzu ujawniono ponad 700 kilogramów odpadów medycznych. Kara może wynieść nawet 10 milionów złotych!

Jak tłumaczy przedstawiciel WIOŚ, ze względu na stan techniczny przemieszczany transgranicznie pojazd uznaje się za odpad jeżeli:

  • Zakres wymaganych napraw pojazdu przekracza zakres drobnych napraw określony w załączniku nr 1 do ww. wytycznych tj. drobne naprawy w zakresie: pęknięta lub rozbita przednia szyba; rozbite lampy przednie lub tylne; silnik wystawiony na działanie czynników atmosferycznych ze względu na brak maski; nieotwierające lub niezamykające się drzwi lub drzwi zdjęte z zawiasów (każda para drzwi dołączona do pojazdu); konieczność wymiany klocków hamulcowych; rozładowany akumulator lub jego brak; całkowicie zużyty bieżnik opon; uszkodzona jest nieistotna część pojazdu.
  • Pojazd jest zaspawany lub zamknięty za pomocą pianki izolującej.
  • Pojazd stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa lub środowiska, przykładowo z powodu: nieprzytwierdzenia drzwi do karoserii; wycieku lub parowania paliwa; wycieku w układzie instalacji gazowej; wycieku płynów eksploatacyjnych; znacznego zużycia hamulców i elementów układu kierowniczego; zapleśnienia wnętrza pojazdu.
  • Brak jest w pojeździe istotnych części i powierzchni/fragmentów (np. silnik, słupki, dach, oś, system wtrysku paliwa lub mocowanie skrzyni biegów) bądź są one poważnie uszkodzone, a koszt ich naprawy przekroczyłaby wartość naprawionego pojazdu.

Ze względu na stan formalno-prawny przemieszczany transgranicznie pojazd uznaje się za odpad jeżeli:

  • Brak jest dowodu rejestracyjnego bądź z zapisów dowodu rejestracyjnego wynika, że pojazd nie może być użytkowany zgodnie z przeznaczeniem.
  • Brak jest innych dokumentów niezbędnych do rejestracji pojazdu w kraju przeznaczenia (np. dowód zakupu pojazdu).
  • Z dokumentów dołączonych do przemieszczanego pojazdu wynika, że pojazd ten przemieszczany jest z przeznaczeniem na części bądź innego użytkowania niezgodnego z jego pierwotnym przeznaczeniem.

- Wystąpienie którejkolwiek z ww. sytuacji jest przesłanką do uznania przemieszczanego transgranicznie pojazdu za odpad - wyjaśnia inspektor Grzegorz Adamowicz. - Przesłanki uznania przemieszczanego pojazdu za odpad dotyczące stanu technicznego i braku dowodu rejestracyjnego nie mają znaczenia, jeżeli pojazd jest pojazdem zabytkowym lub istnieje możliwość zarejestrowania tego pojazdu jako zabytkowego oraz nie stanowi zagrożenia dla bezpieczeństwa, lub środowiska.

CZYTAJ TEŻ: Te przepisy zmieniły się w zakresie przestępstwa środowiskowego. Z jakimi karami trzeba się liczyć?

Jak dodają przedstawiciele WIOŚ, przed rozpoczęciem przemieszczenia odpadu w postaci pojazdu wymagane jest dokonanie zgłoszenia do właściwych organów krajów wysyłki, tranzytu i przeznaczenia, o którym mowa w Rozporządzeniu (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów oraz uzyskanie decyzji zezwalającej na takie przemieszczenie.

Z jakimi karami muszą liczyć się osoby, u których ujawniony zostanie transportu samochodu uznanego za odpad transgraniczny?

- Zgodnie z przepisami art. 32 i art. 33 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1792) Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska nakłada na odbiorcę bądź wysyłającego odpady bez dokonania zgłoszenia lub bez uzyskania decyzji zezwalającej na przemieszczenie administracyjną karę pieniężną w wysokości od 50 000 zł do 500 000 zł, jak również na transportującego takie odpady administracyjną karę pieniężną w wysokości od 20 000 zł do 100 000 zł - tłumaczy inspektor Radosław Rzepecki, zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Gdańsku w rozmowie z "Dziennikiem Bałtyckim".

Choć zjawisko wydaje się nie być powszechne, to jak dodaje Radosław Rzepecki z z WIOŚ, przypadków ujawnienia takich transportu w ciągu ostatnich 5 lat było kilkadziesiąt.

- Od 1 stycznia 2021 roku do 27 września 2022 roku inspektorzy WIOŚ w Gdańsku wydali 61 ocen towarów i odpadów przemieszczanych transgranicznie, w tym w 25 ocenach uznano przemieszczany towar za odpad - podaje statystyki Radosław Rzepecki, zastępca PWIOŚ w Gdańsku.

Ile pojazdów w ciągu ostatnich 5 lat uznanych zostało za odpad?

- W okresie od 27 września 2017 roku do 27 września 2022 roku za odpad uznano 31 pojazdów - dodaje inspektor Radosław Rzepecki.

Podane statystyki przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska pokazują, że ryzyko związane z nielegalnym przewozem pojazdu jest ogromne. Kara do nawet pół miliona złotych, a także utrata pojazdu mogą powodować, że potencjalni sprawcy przewozu odpadów transgranicznych zastanowią się nad opłacalnością takiego procederu i odpowiednio w służbach do tego przeznaczonych zgłoszą spodziewany transport.

CZYTAJ NA DZIENNIKBALTYCKI.PL:

Ponad 30 pojazdów na Pomorzu uznano za odpad transgraniczny. Co zrobić, aby uniknąć kary od WIOŚ?

Ponad 30 pojazdów na Pomorzu uznano za odpad transgraniczny....

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl