Premier Morawiecki: Buspasy dla samochodów. Zmienimy przepisy. Prezydent Sutryk: Popieramy!

m
Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press
Po buspasach będzie można jeździć samochodami - zapowiedział dziś premier Mateusz Morawiecki. Rząd wprowadzi przepisy, które to umożliwią. - Wprowadzimy możliwość poruszania się buspasem, gdy w samochodzie znajdują się minimum cztery osoby - zapowiedział premier w sejmowym expose. - Buspas spełnia swoją funkcję, gdy rozładowuje ruch drogowy, a nie kiedy pozostaje pusty - podkreślił premier. Po tej deklaracji zdanie na temat buspasów nagle zmienił ich zagorzały zwolennik, prezydent Wrocławia Jacek Sutryk,

To rozwiązanie, o którym przed kilkoma tygodniami w rozmowie z portalem GazetaWroclawska.pl mówił prof. Piotr Kuna, od 30 lat zajmującym się chorobami płuc i alergiami, wieloletni dyrektor najlepszego szpitala w Polsce.

- W Stanach Zjednoczonych na autostradach są pasy tzw. carpool, którymi jeżdżą autobusy i samochody osobowe przewożące nie tylko kierowcę - tłumaczył profesor.
I krytykował ideę buspasów, po których mogą jeździć tylko pojazdy komunikacji miejskiej i taksówki. - To jest właściwie takie naśladownictwo. Bez żadnej głębszej analizy i przemyśleń. Jeżeli mamy infrastrukturę drogową, pięć pasów ruchu, to można jeden wydzielić. U nas jest tak, że na buspas zajęty zostaje jeden z trzech pasów ruchu, a jeszcze gorzej, jak z dwóch pasów zostaje jeden na autobus i jeden na wszystkie samochody. Wydawałoby się, że to poprawia transport. Ale trzeba liczyć nie to, jaki jest czas przejazdu autobusu, tylko ile osób dojedzie dzięki temu szybciej, a ile się spóźni. Często obserwuję, że w autobusie jedzie pięciu pasażerów, a w korku stoi 100 samochodów. Spójrzmy na całość: policzmy, ile czasu w sumie zyskali ludzie w autobusie, a ile stracili ci stojący w korku. I okazuje się, że buspasy to jest jedna wielka bzdura - przekonywał naukowiec.

Po tej deklaracji zdanie na temat buspasów nagle zmienił ich zagorzały zwolennik, prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. - Mówiliśmy o tym od dawna - brakuje przepisów. Zapowiedź Mateusza Morawieckiego popieramy. Chcemy wpuścić na buspasy samochody, nawet od trzech osób - zadeklarował niespodziewanie Sutryk.
Przypomnijmy, że to właśnie Jacek Sutryk - mimo protestów kierowców - wyznaczył przed kilkoma miesiącami buspasy na ulicy Grabiszyńskiej i Podwalu. I choć rozwiązanie to krytykowała większość wrocławian, a rzeczywistość pokazała że jest kompletnie nieprzemyślane - ratusz rękami i nogami bronił się przed rezygnacją z buspasów w tym miejscu.

Przeczytaj

Jeszcze kilka godzin wcześniej stanowisko wrocławskiego ratusza było zgoła inne. Do zapowiedzi premiera z dużym dystansem odnosił się szef biura prasowego prezydenta Przemysław Gałecki. - Dopiero, gdy poznamy szczegóły zapowiedzianych przez premiera projektów, będziemy mogli się do nich odnieść. We Wrocławiu zdecydowana większość buspasów to wydzielone torowiska, po których mogą jeździć także autobusy. Nie wiemy jak w nowych przepisach będą traktowane takie korytarze ruchu. Inna rzecz to egzekwowanie zapowiedzianych w expose rozwiązań, ale popieramy każde, które poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego. To jeden z priorytetów prezydenta Wrocławia - mówił Gałecki.

Jakie zmiany na drogach zapowiedział jeszcze premier Mateusz Morawiecki?
- pierwszeństwo pieszych jeszcze przed wejściem na przejście
- zaostrzenie polityki karania pijanych kierowców

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Okiem Kielara odc. 14

Komentarze 314

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

A jak egzekwują czy jedzie auto elektryczne czy zwykłe bo teraz to nawet syrenkę można przerobić, mając silnik elektryczny może jechać Policja musiała by zatrzymywać każde auto !

G
Gość

Proponuje zapewnic pierwszenstwo pieszemu jeszcze przed narodzeniem.

G
Gość
21 listopada, 8:56, Yeep:

Czy autobus komunikacji miejskiej który przewozi tylko kierowcę w danym momencie powinien również korzystać z BUS PASA tylko dlatego że jest to pojazd MPK ? Czy przepis będzie na tyle dopracowany uczciwy względem kierowców że wykluczy pojazd MPK z BUS PASA na dany moment będący bez pasażerów ??? hmm ciekawe ?

a zlotowiarz jadacy sam? a ja jadacy buspasem sam bo mam to w d... i mam kase na mandaty a za rok bedacy juz w usa wiec lejacy po calosci na pkt karne i ten kraj? :)

G
Gość
21 listopada, 21:37, gOŚĆ:

A TEN CYRK Z BUSPASAMI I ORGANIZACJĄ RUCHU NA jAGODNO ?????????????????????

Zostaje!!!!! to co zrobiono na Jagodnie to eksperyment spoleczny: polegajacy na tym ze testujemy jak bardzo mozna wam napluc w ryj pysk morde bez reakcji opluwanego

g
gOŚĆ

A TEN CYRK Z BUSPASAMI I ORGANIZACJĄ RUCHU NA jAGODNO ?????????????????????

M
M

USA jest ostatnim krajem z którego warto czerpać pomysły na komunikację publiczną. I z pewnością nie słynie z dobrej komunikacji zastępczej czy braku korków. I tyle jeśli chodzio o przemyślenia pana "profesora"

I to pomijając już fakt, że zupełnie inny jest rozkład miasta amerykańskiego a europejskiego czy inna jest dostępność terenu.

G
Gość

To rozumieć należy, że jak taksówka jedzie z mniejszą ilością osób to też nie może tam jechać.

s
sds
20 listopada, 14:22, moko:

Czyli prblem najpierw panowie politycy stworzyli... a teraz bohatersko go likwidują powoli. Bareja wiecznie żywy :)

We Wrocławiu,PRL-bis zaczął już budować niejaki Rafał d. Obecny jego następca jest utalentowanym kontynuatorem tego przedsięwzięcia.

w
wrocławianin
20 listopada, 9:56, Gość:

Większość Wrocławia popiera buspasy!

oraz ograniczenie ruchu samochodowego.

20 listopada, 18:37, Gość:

Popieramy my palący smieci w piecach.

No i jeszcze wiecznie pijana bezrobotna patola lub z ta z najniższą krajową. Marząca o posiadaniu samochodu, albo chociaż prawie jazdy. Potrafiąca co najwyżej jeździć na rowerku. Po chodniku.

B
Bolek

To jak to w końcu jest? Prezio, jest przeciw ( buspasom), a nawet za? Czy jest za (buspasami), a nawet przeciw?

z
zdziwiony

To, że akurat pan naukowiec widział taki autobus, gdzie było 5 osób, nie neguje idei buspasów.

A poza tym jaka to "większość Wrocławian" jest przeciwko buspasowi na Podwalu? Skąd te dane?

Y
Yeep

Czy autobus komunikacji miejskiej który przewozi tylko kierowcę w danym momencie powinien również korzystać z BUS PASA tylko dlatego że jest to pojazd MPK ? Czy przepis będzie na tyle dopracowany uczciwy względem kierowców że wykluczy pojazd MPK z BUS PASA na dany moment będący bez pasażerów ??? hmm ciekawe ?

O
Otua
20 listopada, 22:35, Racjonalista:

I kolejna bdura bez przeprowadzenia rzetelnej analizy - samochod z 4 osobami bedzie mogl jezdzic buspasem a juz z 3 osobami nie - jaki jest tu sens ? Zmusic ludzi do pakowania do prywatnych samochodow ludzi z ulicy ? Zalozmy, ze mieszkamy w zupelnie roznej czesci miasta w porownaniu z miejscem pracy i szkola do ktorej odwozimy dzieci - nie skorzystamy zatem z tego przywileju a w zamian przyczynimy sie walnie stojac w korkach do wzmoznonego smogu, nawet jesli w danej chwili buspas jest wolny nie bedzie nam mozna z niego skorzystac! To sie w koncu umowmy czy jestesmy roznowuprawnionymi obywatelami i meritum jest zmniejszenie smogu czy w imie pokretnej logiki pietnowanie ludzi za poruszanie sie osobowymi samochodami, ktore z definicji nie sa zbiorowymi srodkami lokomocji. Moze zatem zabronic jazdy samochodami i zamiast pozwolic wylacznie na korzystanie z srodkow komunikacji zbiorowej ? Osobiscie wole rownouprawnienie i celem rozladowania korkow wprowadzenie np. prawa poruszania sie w dni parzyste samochodow z parzystymi numerami rejestracyjnymi... To tylko przyklad rozwiazania, zacznijmy myslec i analizowac systemowo jakie sa skutki i zagozenia stojace za wdrazanymi rozwiazaniami zamiast traktowac spoleczenstwo jak poligon doswiadczalny a kierowcow jak kroliki laboratoryjne...

Ja zamówię 4 dmuchane lalki z obliczem Satyryka, Dupkiewicza, Bogdana i Barbary i będę z nimi POdrozowal, nikt się nie przyczep i xD

G
Gość

A jak policzyć kobietę w ciąży?

G
Gość

I jeszcze przydałoby się, aby piesi nie 'włazili' prosto pod nadjeżdżający pojazd, często nie dając oznak chęci przejścia, zachowują się jak na deptaku - i ...

Jeśli pieszy spojrzy przez moment na ruch na jezdni, każdy kierowca to widzi i uszanuje /chyba, że w stanie wskazującym.../ ale jak wchodzi z marszu - BO MU SIĘ NALEŻY PIERWSZEŃSTWO !!! - to różnie bywa.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl