Promocje oferowane przez supermarkety i dyskonty przyciągają coraz więcej klientów. „Polacy lubią taniej kupować”

Maciej Badowski
Opracowanie:
Wideo
od 16 lat
Coraz częściej w koszykach Polaków ląduje żywność objęta różnego rodzaju promocjami. Według najnowszego sondażu, obecnie 28,8 proc. Polaków nabywa w sklepach od 20 do 40 proc. żywności objętej rabatami. – Niektórym ciężko będzie wrócić do wcześniejszego poziomu wydatków, bo w pewien sposób nauczyli się żyć z planowaniem i kupowaniem w promocjach. Zresztą o ten stan trochę też zadbają same sieci handlowe, bo Polacy zwyczajnie lubią taniej kupować – przewiduje Robert Biegaj, konsultant merytoryczny badania.

Spis treści

Oszczędności na zakupach szukamy w promocjach

Jak wynika z badania UCE RESEARCH i SYNO Poland, Polacy podczas robienia codziennych zakupów spożywczych regularnie nabywają 20-40 proc. produktów w promocjach – na co wskazało 28,8 proc. ankietowanych. Z kolei 21,6 proc., twierdzi, że 10-20 proc. żywności kupuje po obniżkach, a 17,7 proc. badanych mówi, że 40-60 proc. artykułów spożywczych w ich koszykach jest po rabatach.

– Trzy ww. grupy łącznie stanowią blisko 70 proc. społeczeństwa. I jest to wynik dość spory, ale nie stanowi większego zaskoczenia. Wiadomo powszechnie, że tendencję do oszczędzania na zakupach spożywczych wymusiła pandemia, a pogłębiła inflacja – komentuje Robert Biegaj, konsultant merytoryczny badania z Grupy Offerista, cytowany w przesłanym komunikacie.

Zdaniem eksperta do końca roku zwiększy się liczba osób kupujących żywność po rabatach. – Ponadto do końca roku łączny wynik trzech pierwszych pozycji wzrośnie z blisko 70 proc. do ok. 75-80 proc. Następny skok może być widoczny pod koniec I kwartału 2024 roku, w zależności od tego, jak będzie wyglądała sytuacja w IV kwartale br. – dodaje Biegaj.

Regularne wyszukiwanie promocji w sklepach

Analitycy z UCE RESEARCH zwracają uwagę na to, że obecnie ponad 90 proc. Polaków w jakimś stopniu regularnie kupuje towary żywnościowe z promocji. – W czasie pandemii tak deklarowało ok. 59 proc. ankietowanych, a 2-3 lata przed jej wybuchem – ok. 46 proc. Natomiast teraz Polacy mocno odczuwają inflację, stąd coraz chętniej sięgają po żywność po rabatach – wyjaśnia ekspert.

Zdaniem autorów badania, nawet gdy sytuacja gospodarcza w Polsce znacząco się polepszy i np. inflacja będzie jednocyfrowa, to i tak konsumenci nie zmienią szybko swoich zachowań. – Polacy będą musieli realnie i w dłuższej perspektywie odczuwać wyraźną poprawę. Natomiast niektórym ciężko będzie wrócić do wcześniejszego poziomu wydatków, bo w pewien sposób nauczyli się żyć z planowaniem i kupowaniem w promocjach – tłumaczy Biegaj.

– Zresztą o ten stan trochę też zadbają same sieci handlowe, bo Polacy zwyczajnie lubią taniej kupować – dodaje.

Według sondażu, obecnie 2,4 proc. badanych całą żywność kupuje wyłącznie w promocjach. Oznacza to, że jeśli coś nie jest po rabacie, to nie trafia do koszyka. – Taka praktyka dotyczy najbiedniejszych konsumentów, którzy po prostu nie mają innego wyjścia. Patrząc na lata ubiegłe, akurat ten wskaźnik utrzymuje się mniej więcej na tym samym poziomie, tj. w okolicach 2-3 proc. Do tego uważam, że w najbliższej perspektywie tutaj nic się wielkiego nie zmieni – twierdzi ekspert.

Ponadto autorzy badania zwracają uwagę na fakt, że 1,3 proc. ankietowanych niczego z żywności nie kupuje regularnie w promocjach. Do tego warto dodać, że 8,2 proc., nie potrafi określić, jaki odsetek zakupów spożywczych, robionych w sklepach, regularnie nabywa w promocjach.

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Malia Janelle
★ I get paid more than $120 to $130 per hour for working online.( i11o) I heard about this job 3 months ago and after joining this i have earned easily $15k from this without having online working skills.

Go here for more Info══════►►► W­w­w.S­m­a­r­t­C­a­r­e­e­r­1.c­o­m
M
Mówię jak jest
Wydaje się , że rezygnacja z kart i wprowadzenie aplikacji

odbija się ujemnie na sprzedaży bo ludzie starsi omijają

sklepy /np.Stokrotka/ gdzie bez aplikacji nie opłaca się kupować.

"Biedronka" też w to wchodzi i daje szanse konkurencji.
d
dama pik
7 września, 9:23, John:

W Polsce za PiS jest taki "dobrobyt" i takie super ceny w sklepach że już coraz więcej zwłaszcza emerytów tylko czeka na promocję i biegną niczym maratonczycy z Konga na olimpiadzie do dyskontu żeby złapać produkty parę złoty taniej.

to raczej nazywa się zaradność!..👆😂 bo emeryci od lat KOrzystają z różnych przeróżnych promocji!..👆🤷‍♂️

mają czas to i śledzą.. gdzie co danego dnia jest tańsze.. i tam kupują..🤸‍♂️🤸‍♂️

co niektórzy..👆/patrząc na ich wózki wyładowane POd sufit../😮😮 to chyba całe rodziny zaopatrują.. tym towarem!!!..🤦‍♂️🤭😁😁

J
John
W Polsce za PiS jest taki "dobrobyt" i takie super ceny w sklepach że już coraz więcej zwłaszcza emerytów tylko czeka na promocję i biegną niczym maratonczycy z Konga na olimpiadzie do dyskontu żeby złapać produkty parę złoty taniej.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl