Recykling wpływa na sprzedaż w sklepie? W jaki sposób? Konsumenci odpowiadają

Damian Kelman
Damian Kelman
Jaka istnieje zależność pomiędzy recyklingiem a sprzedażą w sklepach? Przeprowadzono badanie.
Jaka istnieje zależność pomiędzy recyklingiem a sprzedażą w sklepach? Przeprowadzono badanie. Unsplash / Nick Fewings
Badania przeprowadzone w kilku europejskich krajach pokazały zależność pomiędzy istnieniem systemu kaucyjnego a efektywnością sprzedaży. Jak recykling wpływa na zachowanie klientów? Ile korzyści może przynieść? Wyniki są jednoznaczne.

Spis treści

Oddawanie opakowań weszło w nawyk

TOMRA Collection przeprowadziła badania w siedmiu europejskich krajach Szwecji, Norwegii, Finlandii, Danii, Niemczech, Holandii i Słowacji. Wyniki w jasny sposób pokazują, że oddawanie zużytych opakowań po napojach do recyklingu stało się dobrym nawykiem Europejczyków.

Niemal wszyscy ankietowani - 93 procent - wskazało, że zwraca minimum 90 procent całkowitej liczby objętych kaucją pojemników. Dwóch na trzech z nich przy jednorazowej wizycie oddaje nawet 29 opakowań. Połowa z nich podejmuje się zwrotów raz lub dwa w miesiącu.

"System kaucyjny jest pozytywnie odbierany w każdym z przebadanych krajów, a właśnie od zaangażowania konsumentów zależą wysokie poziomy zbiórki surowców nadających się do recyklingu. Mamy tu sytuację win-win. Wygodny model zwrotu stosowany w sklepie przyciąga klientów, którzy wydają zwróconą kaucję na zakupy właśnie tam. Deklaruje to aż 87% badanych, a w kilku krajach ten odsetek był jeszcze wyższy" – powiedział Konrad Robak z TOMRA Collection Polska.

Wyniki wskazują, że około 29 procent konsumentów ma swoje dwa lub więcej ulubione sklepy, gdzie zwraca zużyte opakowania po napojach. W co czwartym przypadku bardzo istotna jest odległość z domu do sklepu, ale dla wielu z nich - 20 procent - ważny jest również system oferowany przez sklepy, m.in. przez recyklomaty.

Wygoda na pierwszym miejscu

Bardzo istotna dla klientów jest wygoda przy wyborze sklepu do zwrotu opakowań. Jednym z trzech najważniejszych kryteriów jest tutaj recyklomat. Badanie wskazało również pięć czynników wpływających na zadowolenie korzystających z automatów. Są to:

  • brak przerw w funkcjonowaniu urządzenia,
  • łatwość w obsłudze,
  • możliwość zwrotu wszystkich rodzajów opakowań do jednego automatu,
  • szybkie skanowanie opakowań,
  • łatwy kontakt z personelem w razie problemu.

W kilku krajach konsumenci zwrócili też uwagę na higienę chociażby w postaci kosza na śmieci i możliwości umycia rąk.

"Kluczowe znaczenie ma bezproblemowa obsługa recyklomatu. 31% respondentów stwierdziło, że udałoby się do innego sklepu, gdyby przy automacie zastał np. długą kolejkę. Dlatego sklepy decydują się na urządzenia modułowe, do których można wrzucić jednocześnie od kilku do nawet kilkudziesięciu opakowań jednocześnie"– wyjaśnia Robak.

Klienci chcą więcej recyklingu

Badania wskazują, że wciąż rosną oczekiwania konsumentów wobec sprzedawców i dostawców. Aż dwóch na trzech badanych chciałoby rozszerzenia systemów kaucyjnych o nowe rodzaje opakowań.

Wiele osób, bo niemal połowa, zwróciło uwagę, że dobrze byłoby jeszcze bardziej zwiększyć prędkość obsługi, chociażby przez możliwość wrzucaniu kilku opakowań jednocześnie.

Równie ważna okazała się też możliwość zwrotu wypłaty na konto bankowe. Elektroniczne wypłaty poprało 36 procent badanych, a 31 procent chciałoby otrzymywać cyfrowe bony zamiast papierowych.

Konsumentom zależy na środowisku

Wiele uwagi w badaniu poświęcono również trosce o środowisko. Chociaż głównym powodem dla zwrotu opakowań jest odzyskanie kaucji (tak wskazało 76 procent badanych), troska o środowisko znalazła się na drugim miejscu z 59 procentami.

Podium uzupełniła natomiast troska o przestrzeń publicznością i zmniejszenie produkcji odpadów w niej - 42 procent. Co istotne, kwestie środowiska najbardziej istotne są dla młodszych konsumentów - 62 procent z 59 procent całej próby.

"Zaangażowanie sklepu w prośrodowiskowe inwestycje jest pozytywnie odbierane przez konsumentów. Udział w systemie kaucyjnym i umożliwienie swoim klientom zwrotu opakowań nie tylko przyczynia się do oszczędności zasobów naturalnych i ochrony środowiska, ale też buduje wśród klientów lojalność wobec sklepu, zwiększając w ten sposób jego konkurencyjność" - mówi Robak.

W badaniu wzięło udział łącznie 7 tys. konsumentów - po 1000 z każdego kraju - w wieku od 18 do 70 lat. Wszyscy z nich zwracali pojemniki przynajmniej co drugi miesiąc.

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na i.pl Portal i.pl