Rozpoczęły się kontrole firm transportowych w Polsce. Które mogą spodziewać się inspekcji?

Piotr Kobyliński
Piotr Kobyliński
Aby przedsiębiorca mógł uzyskać pozwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, musi spełnić szereg wymagań
Aby przedsiębiorca mógł uzyskać pozwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, musi spełnić szereg wymagań Janusz Wójtowicz
Dzisiaj rozpoczęły się kontrole przedsiębiorstwach transportowych na terenie całego kraju. Wytypowano firmy, które prawdopodobnie dysponują kapitałem białoruskim, bądź rosyjskim – wynika z informacji, jakie przekazał w czwartek główny inspektor transportu drogowego Alvin Gajadhur.

Szef ITD Alvin Gajadhur przekazał podczas środowej konferencji, że do pierwszego etapu kontroli wytypowano ponad 60 przedsiębiorstw, które siedziby mają w pięciu miastach: Białymstoku, Białej Podlaskiej, Częstochowie, Wrocławiu i Poznaniu. "W tych skoordynowanych działaniach uczestniczą obok ITD inne służby i instytucje. To Krajowa Administracja Skarbowa, Straż Graniczna, Państwowa Inspekcja Pracy oraz Nadzór Budowlany" - powiedział Alvin Gajadhur.

Które firmy wytypowano do kontroli?

Podkreślił, że typowania kontrolowanych przedsiębiorstw przeprowadzono na podstawie analizy informacji zgromadzonych w dostępnych bazach.

"Wytypowano firmy, które zlokalizowane są pod tymi samymi adresami, bo niestety tak się zdarza, że pod jednym adresem funkcjonuje kilka, kilkanaście, bądź kilkadziesiąt podmiotów i kontrole mają m.in. wykazać albo wykluczyć prowadzenie tzw. wirtualnej działalności transportowej" - mówił szef ITD.

Dodał, że sprawdzanych jest też szereg innych aspektów związanych z funkcjonowaniem firmy.

Jako Inspekcja Transportu Drogowego koncentrujemy się na sprawdzaniu spraw związanych z działalnością transportową - zaznaczył Gajadhur.

Przypomniał, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, aby przedsiębiorca mógł uzyskać pozwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego musi spełnić szereg wymagań. Musi mieć siedzibę oraz dysponować tzw. bazą eksploatacyjną, w której muszą być miejsca postojowe dla pojazdów, miejsca na załadunek, rozładunek i serwis.

Te firmy, które zidentyfikowaliśmy, mają bazy eksploatacyjne nie za duże. Natomiast liczba pojazdów, którymi one dysponują często idzie w setki. Te pojazdy tak naprawdę nie mają, gdzie fizycznie parkować. Zgodnie z obowiązującymi przepisami miejsca postojowe muszą być zagwarantowane dla jednej trzeciej pojazdów, które zadeklarowała firma i to m.in. jest przedmiotem kontroli. Sprawdzamy, czy te bazy eksploatacyjne fizycznie istnieją i czy są w stanie pomieścić odpowiednią liczbę pojazdów - powiedział główny inspektor transportu drogowego.

Sprawdzane kompetencje oraz czas pracy kierowców

Zapewnił też, że oprócz kontroli siedzib i baz transportowych inspektorzy ITD sprawdzają niezbędne wykazy i oświadczenia, kompetencje zawodowe, certyfikaty kompetencji zawodowych, oświadczenia dotyczące osób zarządzających transportem w przedsiębiorstwie, zdolność finansową oraz to, czy te osoby nie są karane.

Jak przekazał szef ITD, równolegle inspektorzy prowadzą, również kompleksową kontrolę dotyczącą czasu pracy kierowców, tego czy firma posiada stosowne licencje, jakimi pojazdami dysponuje, jakie wykonuje przewozy, ilu zatrudnia kierowców i czy wszystkie aspekty z zatrudnianiem kierowców są spełnione.

Jeżeli wyjdą rażące nieprawidłowości możemy zawiesić lub cofnąć zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika dla takiej firmy. Rozpoczęte dzisiaj kontrole będą kontynuowane. Chcemy te kontrole prowadzić również w innych miastach i lokalizacjach, bo z informacji, które posiadamy o tych firmach, które są zarejestrowane w naszym kraju, a mogą dysponować kapitałem białoruskim oraz rosyjskim może być sporo - stwierdził Gajadhur.

Polecjaka Google News - Portal i.pl

Kontrole ciężarówek w powiecie kieleckim

od 16 lat

mm

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

500/kurs
A kto sprawdzi czas pracy kierowcy busika co robi 3 kursy w tygodniu do Holandii i z powrotem ? Kiedy on ma czas na odpoczynek ?
S
Szofer
16 marca, 15:58, kierowca:

Sprawdzać szczególnie te na rej. RPZ RLA RJA RPR RP RBR , złomy na kołach wycięte dpfy , tył busa czarny od sadzy .

Lepiej sprawdzić autokary przemierzające nasz kraj z tablicami rejestracyjny, gdzie kraj pochodzenia to niebiesko- żółte UA. Te szroty często gęsto ledwo się kupy trzymają, a ich "kierowcy" grzeją ile fabryka dała, również przez miasto! We Wrocławiu jest plaga z tym!

C
Czarny
Hmmmm, to może panie Alvinie zacząć od sprawdzenia infrastruktury i zaplecza sanitarnego u naszych sąsiadów !!!

Jak idzie budowa parkingów ?!

Durny przepis nikomu nie potrzebny generujący koszty ….Po co zjeżdżać do kraju , auto jeździ i zarabia poza RP !!!
k
kierowca
Sprawdzać szczególnie te na rej. RPZ RLA RJA RPR RP RBR , złomy na kołach wycięte dpfy , tył busa czarny od sadzy .
Wróć na i.pl Portal i.pl