Dodatkowy pas dla przewoźników?
– Zadeklarowałem polskim przewoźnikom, wspólnie z szefami służb, nasilenie kontroli przewozów transportowych na drogach dojazdowych do przejść granicznych z Ukrainą – poinformował minister infrastruktury Alvin Gajadhur.
Wiceszef MSWiA Bartosz Grodecki podczas wspólnej z ministrem infrastruktury Alvinem Gajadhurem konferencji prasowej, mówił o działaniach kontrolnych służb w związku z wzmożoną kontrolą ciężarówek ukraińskich.
Poinformował, że poza rutynowymi działaniami kontrolnymi, służby koncentrują się na utrzymaniu porządku publicznego na przejściach granicznych i na drogach dojazdowych.
– W celu realizacji tego zadania postanowiliśmy skierować dodatkowe siły i środki, żeby wspomóc nasze służby w województwie lubelskim, ale także i w województwie podkarpackim – przekazał.
– Chciałbym dodać, że w piątek straż graniczna wystąpiła do strony ukraińskiej z pismem, w którym proponujemy otwarcie dodatkowego pasa dla przewoźników, jeśli chodzi o transport pusty z Ukrainy. To będzie przejście w Dołhobyczowie. To jedna z propozycji i postulatów, jeśli chodzi o rozmowy z przewoźnikami – powiedział.
Wiceminister wyraził nadzieję, że strona ukraińska możliwe szybko odpowie i pas ten będzie otwarty już w najbliższy poniedziałek.
Protest przewoźników
Od 6 listopada, na przejściach z Ukrainą w Dorohusku i Hrebennem (woj. lubelskie) oraz w Korczowej (woj. podkarpackie) trwa protest polskich przewoźników, którzy przepuszczają kilka aut na godzinę. Protestujący domagają się m.in. wprowadzenia zezwoleń komercyjnych dla firm ukraińskich na przewóz rzeczy, z wyłączeniem pomocy humanitarnej i zaopatrzenia dla wojska ukraińskiego; zawieszenia licencji dla firm, które powstały po wybuchu wojny na Ukrainie i przeprowadzenia ich kontroli. Jest też postulat dotyczący likwidacji tzw. elektronicznej kolejki po stronie ukraińskiej.
Na 4 grudnia 2023 roku zaplanowane jest w Brukseli posiedzenie Rady ds. Transportu UE. Polska strona zawnioskowała, aby jednym z punktów obrad stała się dyskusja o skutkach obowiązującej od 1 lipca 2022 roku umowa Unia Europejska-Ukraina. Wcześniej Ministerstwo Infrastruktury zawnioskowało także do Komisji Europejskiej o powołanie komitetu, który te skutki zweryfikowałby.
Źródło:
