Rozwój sieci Kolei Dużych Prędkości. Wiceminister Marcin Horała na posiedzeniu polsko-ukraińskiej międzyrządowej komisji

Piotr Kobyliński
Piotr Kobyliński
Na zdjęciu: minister ds. Reintegracji Terytoriów Tymczasowo Okupowanych Iryna Wereszczuk (L) oraz wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej Marcin Horała (P)
Na zdjęciu: minister ds. Reintegracji Terytoriów Tymczasowo Okupowanych Iryna Wereszczuk (L) oraz wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej Marcin Horała (P) Fot: rzeszow.uw.gov.pl
W Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim w Rzeszowie odbyły się w czwartek obrady Polsko-Ukraińskiej Komisji Międzyrządowej ds. Współpracy Gospodarczej. Jednym z głównych tematów poruszonych na posiedzeniu była współpraca w dziedzinie transportu i infrastruktury ze szczególnym uwzględnieniem rozbudowy sieci Kolei Dużych Prędkości. W wydarzeniu uczestniczył wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała.

Spółka CPK (Centralny Port Komunikacyjny – red.) jako jedyna w Polsce inwestuje w rozwój sieci Kolei Dużych Prędkości (KDP). Jesteśmy odpowiedzialni za realizację ambitnego Programu Kolejowego, który przewiduje budowę prawie 2000 km nowych linii kolejowych, w większości w parametrach KDP. Dlatego popieramy pomysł budowy takiej linii na odcinku Warszawa-Kijów – powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała.

Wiceszef MFiPR mówił także o kolejnej linii: „Oprócz trasy biegnącej przez Jagodzin, chcemy też zaproponować drugie połączenie KDP Polska-Ukraina. Spółka CPK planuje budowę trasy kolejowej Trawniki – Zamość – Bełżec. Po stronie ukraińskiej taka linia mogłaby zostać przedłużona do Lwowa i Kijowa”.

Proponowane przez nas połączenie do Lwowa można byłoby również przedłużyć na wschód od Karpat aż do portów czarnomorskich Ukrainy i Rumunii. Byłoby to najkrótsze geograficznie połączenie między Morzem Czarnym i Bałtyckim, które zapewniłoby alternatywne trasy transportu w przypadku blokady Morza Czarnego – dodał Marcin Horała.

W lipcu b.r. Komisja Europejska zaproponowała też przedłużenie Europejskich Korytarzy Transportowych na Ukrainę. Na taką okoliczność polski rząd zasugerował modyfikację przebiegu korytarza „Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie” w taki sposób, który uwzględniałby realizowaną przez CPK linię KDP z Lublina do Lwowa i dalej na południe do Rumunii.

Marcin Horała podkreślił, że Polska jest gotowa do współpracy w tej sprawie ze stroną ukraińską oraz do wspólnego działania na rzecz zmiany przebiegu Europejskich Korytarzy Transportowych.

Uwzględnienie proponowanej linii w przebiegu korytarzy otworzyłoby drogę do pozyskania środków unijnych na jej budowę po obu stronach naszej granicy – dodał Marcin Horała.

Strona polska zaoferowała też swoim partnerom z Ukrainy skorzystanie z naszych standardów technicznych KDP oraz wsparcie w ich wdrożeniu.

Źródło: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl