Spółka CPK (Centralny Port Komunikacyjny – red.) jako jedyna w Polsce inwestuje w rozwój sieci Kolei Dużych Prędkości (KDP). Jesteśmy odpowiedzialni za realizację ambitnego Programu Kolejowego, który przewiduje budowę prawie 2000 km nowych linii kolejowych, w większości w parametrach KDP. Dlatego popieramy pomysł budowy takiej linii na odcinku Warszawa-Kijów – powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała.
Wiceszef MFiPR mówił także o kolejnej linii: „Oprócz trasy biegnącej przez Jagodzin, chcemy też zaproponować drugie połączenie KDP Polska-Ukraina. Spółka CPK planuje budowę trasy kolejowej Trawniki – Zamość – Bełżec. Po stronie ukraińskiej taka linia mogłaby zostać przedłużona do Lwowa i Kijowa”.
Proponowane przez nas połączenie do Lwowa można byłoby również przedłużyć na wschód od Karpat aż do portów czarnomorskich Ukrainy i Rumunii. Byłoby to najkrótsze geograficznie połączenie między Morzem Czarnym i Bałtyckim, które zapewniłoby alternatywne trasy transportu w przypadku blokady Morza Czarnego – dodał Marcin Horała.
W lipcu b.r. Komisja Europejska zaproponowała też przedłużenie Europejskich Korytarzy Transportowych na Ukrainę. Na taką okoliczność polski rząd zasugerował modyfikację przebiegu korytarza „Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie” w taki sposób, który uwzględniałby realizowaną przez CPK linię KDP z Lublina do Lwowa i dalej na południe do Rumunii.
Marcin Horała podkreślił, że Polska jest gotowa do współpracy w tej sprawie ze stroną ukraińską oraz do wspólnego działania na rzecz zmiany przebiegu Europejskich Korytarzy Transportowych.
Uwzględnienie proponowanej linii w przebiegu korytarzy otworzyłoby drogę do pozyskania środków unijnych na jej budowę po obu stronach naszej granicy – dodał Marcin Horała.
Strona polska zaoferowała też swoim partnerom z Ukrainy skorzystanie z naszych standardów technicznych KDP oraz wsparcie w ich wdrożeniu.
Źródło: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
