Celem projektu jest przetestowanie nowej trasy kolejowej pomiędzy krajami Europy i Azji.
– Uruchamiamy trasę, która jest krótsza od szlaku morskiego i znacznie tańsza od transportu lotniczego. Wpisuje się w potrzeby spedytorów i gestorów ładunków, którzy chcą uniknąć długotrwałego transportu morskiego, ominąć kolejki do załadunku w azjatyckich portach, sprawnie pokonać granicę z Unią Europejską i zapewnić dostawy ładunków „just-in-time” – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
– Wspólnie z PKP LHS mamy wielkie plany dotyczące wykorzystania najbardziej na zachód wysuniętej linii kolejowej o szerokości 1520mm – dodaje Wilhelm Patzner, Chief Executive Officer FELB.
- Jesteśmy dumni, że otwieramy nowy szlak, zwłaszcza, że korytarz transkaspijski odpowiada na coraz większe zapotrzebowanie na eksport żywności z Europy do Chin. Włoskie kiwi czy polskie jabłka, nie mówiąc już o mięsie czy słodyczach z całej Europy będą mogły w niecałe 20 dni znaleźć się w Chinach – dodaje Patzner.
Uruchomienie nowej trasy, to także duże wydarzenie dla samego Sławkowa.
- To wydarzenie, które niezwykle mocno wpisuje Sławków w transkontynentalne systemy transportowe. Dla nas to również następny, bardzo silny argument przemawiający za tym, że budowa łącznika drogowego pomiędzy Sławkowem a drogą S1 w Sosnowcu powinna być strategiczną inwestycją dla całego regionu i kraju- mówi Rafał Adamczyk, burmistrz Sławkowa.
Międzynarodowa Transkaspijska Trasa Transportowa (TMTM) – Middle Corridor prowadzi z Chin, przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne i Ukrainę. Dociera do Sławkowa na Śląsku, gdzie zlokalizowany jest najdalej na Zachód położony terminal przeładunkowy na linii szerokotorowej. Obecnie może on realizować przeładunki na poziomie około 280 tysięcy TEU rocznie.
W 2020 roku koleje kazachskie przewiozą 800 tysięcy kontenerów zmierzających z Chin do Europy.
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Mazda Mirai Motors Challange 2018
