Szalone ceny reklamówek. Podrożały już o niemal 300 procent! A nadal je kupujemy

Agnieszka Maciuła-Ziomek
Polacy coraz częściej idą na zakupy z własnymi torbami. Nierzadko używamy także wielorazowych siateczek na warzywa i owoce.
Polacy coraz częściej idą na zakupy z własnymi torbami. Nierzadko używamy także wielorazowych siateczek na warzywa i owoce. 123rf.com/plusone
Z roku na rok rośnie świadomość ekologiczna Polaków. Okazuje się, że także względy ekonomiczne zmuszają nas do zmiany nawyków. W ciągu kilku lat ceny reklamówek w sklepach wzrosły o blisko 300 procent. Co sprawia, ze nadal je kupujemy? Czego używamy jako zamienników?

Spis treści

Wyższa świadomość czy presja ceny? Kupujemy mniej reklamówek

Widać wyraźną zmianę nastrojów społecznych. Z pewnością Polacy w ciągu kilku ostatnich lat stali się ludźmi bardziej świadomymi szkodliwości plastiku, jaki zalega na naszej planecie i częściowo to wpłynęło na naszą zmianę codziennych nawyków zakupowych, ale czy przede wszystkim to?

Z pewnością swoje znaczenie mają też stale rosnące ceny reklamówek w sklepach. Portal Pan Paragon porównał średnie ceny reklamówek obecnie z tym sprzed kilku lat. Jeszcze w 2019 roku za pojedynczą reklamówkę płaciliśmy 0,25 zł, a w tym roku ich cena przekracza już 0,70 zł. To wzrost o blisko 300 proc. i to w ciągu zaledwie 4 lat.

Wzrost cen reklamówek przełożył się bezpośrednio także na ich sprzedaż. We wspomnianym już 2019 roku dodatkową torebkę foliową dodawaliśmy do ponad 14 proc. zakupów. Dzisiaj już tylko do nieco ponad 7 proc. To znaczący spadek popularności reklamówek, który także może przełożyć się na większą świadomość społeczną.

– Ludzie przerzucają się na własne oraz papierowe torby. Takie było założenie, ale jest jeszcze oczywiście sporo do zrobienia. Torby z tworzywa sztucznego i inne opakowania pomocnicze, ułatwiające wyniesienie zakupionego towaru, stanowią niecały 1 procent wyrzutu plastiku z sektora handlu – mówi Andrzej Faliński, były dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, cytowany przez portal samorzad.infor.pl.

Nadal jednak mamy bardzo wiele do nadrobienia. Tylko w 2022 roku zużyliśmy blisko 900 mln reklamówek i chociaż zużycie spada, to nadal te liczby wydają się kosmicznie duże. Pozytywnie wyglądają jednak wpływy do budżetu z tytułu opłaty recyklingowej. W 2019 roku przekraczały one miliard, a od tego czasu ustawicznie spadają do poziomu blisko 700 mln w 2022 roku.

UOKiK przypomina: pobierz opłatę za reklamówkę albo zapłacisz karę

Pierwsze lata obowiązywania opłat za reklamówki były ciężkie zarówno dla sprzedawców, jak i klientów. Przypomnijmy, obecnie bezpłatnie w sklepach otrzymamy tylko tzw. zrywki, a więc cienkie woreczki do pakowania owoców, warzyw czy pieczywa. Do każdej innej reklamówki sprzedawca musi dodawać opłatę recyklingową w wysokości 0,20 zł. Początkowo w samych klientach wzbudzało to wiele emocji, a sprzedawcy obawiali się ich utraty i celowo nie wprowadzali opłaty.

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obecnie swój skutek przynoszą grożące za niepobieranie opłat restrykcje finansowe. UOKiK przypomina, że grozi za to od 500 do 200 tys. zł kary, a kontrole regularnie prowadzi w sklepach Inspekcja Handlowa.

Opłatę sprzedawcy powinni uiszczać co kwartał w Urzędzie Marszałkowskim właściwym dla miejsca prowadzenia działalności. Konieczny jest do tego także wpis do BDO, a więc bazy danych o produktach i opakowaniach. Przedsiębiorcy są również zobowiązani do prowadzenia ewidencji kupionych i wydanych już toreb z tworzyw sztucznych.

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

C
Cba
No najwięcej reklamówek zużywają starsze osoby w sklepach zwijają na "łokcie" tylko dlatego że za ich młodości tego towaru nie było 😁😁
p
pan Szczota
Oto hipokryzja producentów: masowo produkują opakowania foliowe a potem leją krokodyle łzy nad faktem, że ludzie ich używają.
g
gosc
Wchodzę do sklepu po jakiś drobiazg a tu wielka oferta cenowa więc kupuję więcej ale nie mam torby więc kupuję opakowanie.

Po za tym komuś mocno się opłaca sprzedawać opakowanie w wysokiej cenie żeby się nie okazało że na półkach będą same torby jednorazowe bo to niezły interes ?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Piękny wolej Casha ucieszył Stadion Śląski. Polska ukąsiła Mołdawię

Piękny wolej Casha ucieszył Stadion Śląski. Polska ukąsiła Mołdawię

Lewandowski pojawił się na ławce i szybko z niej zniknął. Dlaczego?

Lewandowski pojawił się na ławce i szybko z niej zniknął. Dlaczego?

Wróć na i.pl Portal i.pl