Największe kłopoty ze znalezieniem pracy w branży IT będą mieli kandydaci na stanowiska juniorskie. W okresie wakacyjnym firmy z sektora IT w dalszym ciągu prowadziły nabór do pracy, ale rekrutowały głównie doświadczonych pracowników, na stanowiska średniego i wyższego szczebla. Takie podejście pozwala zaoszczędzić środki, które trzeba inwestować w szkolenia i wdrożenie do pracy niedoświadczonych osób.
Co czwarta firma ograniczyła nowe rekrutacje, a blisko to trzeci pracodawca zrezygnował z naboru nowych pracowników. W tym samym czasie kandydaci do pracy zintensyfikowali swoje poszukiwania. Badania firmy Antal wykazały, że w II i III kw. br. specjaliści ds. IT częściej szukali zatrudnienia i odpowiadali na oferty pracy.
8 elementów efektywnej pracy zespołowej. Zobacz, jak zarządz...
- Przed zespołami IT stawiane będą jeszcze wyższe oczekiwania w obszarze zapewnienia ciągłości biznesowej, a dostosowanie się do zmieniającej się gospodarki jest nieuniknione. Ponad 60% firm z sektora skupia się na ulepszeniu komunikacji online, produktów oraz usług. Oceniamy, że po krótkim spowolnieniu dynamiki zatrudnienia, obecny stan rzeczy pozytywnie wpłynie na długofalowe zapotrzebowanie kadrowe – mówi cytowany w komunikacie prasowym Fabian Pietras, dyrektor Antal IT Services.
Specjaliści i menedżerowie zaczęli zwracać większą uwagę na stabilność zatrudnienia. Takie podejście jest zrozumiałe, biorą pod uwagę fakt, że przez pandemię więcej osób straciło pracę, a wakatów ubyło. Poszukiwanie bezpieczeństwa znajduje odzwierciedlenie w preferencjach związanymi z formą zatrudnienia. O ile przed wybuchem pandemii specjaliści ds. IT chętnie prowadzili własną działalność gospodarczą, teraz są bardziej skłonni przyjąć propozycję umowy o pracę. Przejawiają także większą niechęć do zmiany miejsca zamieszkania oraz pracy wyłącznie z biura.
W tych branżach będzie łatwiej o pracę. Poznaj plany polskic...
- Firmy planujące wykorzystać ten czas na pozyskanie talentów powinny mieć na uwadze, że dużo częściej, jako forma współpracy preferowana jest umowa o pracę. Kandydatom wydaje się być ona stabilniejsza od B2B. Również mniej chętnie akceptują oni konieczność relokacji. Absolutnym warunkiem rozważenia nowej pracy jest możliwość przynajmniej częściowego pełnienia obowiązków zdalnie. Taka opcja jest oceniana jako zarówno wygodna, jaki i bezpieczna – tłumaczy Katarzyna Michaliszyn, Consultant, Antal IT Services.
Martyna Grunt-Mejer, Consultant, Antal IT Services, zwraca uwagę na rosnące znaczenie kompetencji miękkich. Ekspertka wskazuje na umiejętności zarządzania oraz organizacji czasu pracy. Odgrywają one ważną rolę w nowej, wirtualnej rzeczywistości.
Praca zdalna Polakowi niestraszna. Zobacz, co myślimy o home office
Podczas pandemii pracodawcy stanęli przed szeregiem wyzwań. Przedsiębiorcy najczęściej wskazują na: onboarding pracowników zdalnych, dostosowywanie ich zakresu obowiązków do panującej sytuacji oraz na konieczność zapewnienia osobom zatrudnionym bezpiecznych warunków pracy (BHP).
