Ta wygrana Pesy przejdzie do historii! Kontrakt na 3 mld zł. Bydgoska firma pokonała giganta!

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Pociągi Pesy już jeżdżą w Rumunii.
Pociągi Pesy już jeżdżą w Rumunii. Pesa
Bydgoska Pesa z ogromnym sukcesem w Rumunii! Ma tam kolejny przetarg w kieszeni - na 62 pociągi warte ok. 3 miliardów złotych. Jednak to największy kontrakt w historii firmy.

Spis treści

Jak poinformowała agencja ARF, Pesa została zwycięzcą przetargu we wszystkich trzech partiach. Wartość szacunkowa projektu wynosi od 3,237 do 4,150 mld lei netto – to oznacza od 2,9 do aż 4,15 mld złotych.

Największy kontrakt Pesy po 186 tramwajach

Jednocześnie oznacza to największy kontrakt w dotychczasowej działalności bydgoskiego producenta, po dostawie 186 tramwajów Swing dla Warszawy. To m.in. dlatego Pesa przygotowuje największe w swojej historii inwestycje, na które otrzyma od Polskiego Funduszu Rozwoju pół miliarda złotych.

Przetargiem zainteresowane były Pesa, Siemens i Alstom, ostatecznie oferty złożyły Pesa i Alstom. W obydwu postepowaniach oferta Pesa okazała się najlepsza.

Umowa to produkcja aż 62 pociągów!

Umowa ma obejmować dostawę 62 elektrycznych składów do obsługi tras regionalnych. Zakup pociągów i serwisu zostaną sfinansowane ze środków europejskich, w ramach programu transportowego na lata 2021-2027.

Pesa 2030+

Jak komentuje dla "Pomorskiej" Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. projektów strategicznych i komunikacji Pesa Bydgoszcz, oferta bydgoskiej firmy, złożona została na dostawę pojazdów jak i na usługę utrzymania wszystkich pojazdów w okresie 15 lat z możliwością przedłużenia umowy na utrzymanie na kolejne 15 lat, z uwzględnieniem wybudowania na terenie 3 nieruchomości kolejowych 3 nowoczesnych centrów utrzymania dla wszystkich 62 zestawów trakcyjnych.

- Zamówienia nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Rumuńskich to ważny krok w realizacji Strategii PESA 2030+ w kontekście ekspansji zagranicznej. To kolejny kraj Trójmorza, do którego dostarczymy nasze najbardziej zaawansowane technologicznie pojazdy i będziemy tworzyć lokalne centra utrzymaniowe. Zwiększanie obecności PESA w tym rejonie to także jeden z elementów przygotowań do zaoferowania pojazdów klasy HS dla linii realizowanych w ramach Via Baltica – podkreśla Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy.

Rumuńska agencja ARF już wcześniej informowała o wyborze oferty PESA w drugim postępowaniu – na zakup 29 EMU (elektrycznych zestawów trakcyjnych) INTER-REGIO (RE-IR) dla regionu Bukareszt.

Budżet tego przetargu to ok. 1.2 miliarda PLN. Oferta obejmuje dostawę pojazdów z usługą utrzymania w okresie 15 lat z możliwością przedłużenia umowy na utrzymanie na kolejne 15 lat. W tym przetargu PESA rywalizowała z francuską firmą Alstom, która po ogłoszeniu zwycięstwa bydgoskiego producenta złożyła w tej sprawie odwołanie. Trwa procedura rozpatrywania tego odwołania, a ostateczna decyzja w tej sprawie powinna zapaść jeszcze w tym roku.

Pesa w Rumunii od 2012 roku

PESA aktywnie uczestniczy i będzie uczestniczyć w kolejnych przetargach organizowanych przez miasta rumuńskie na zakup tramwajów dla Oradea, Bukaresztu, Ploesti, Iasi, Bukareszt, Galati. Wyżej wskazane projekty wpisują się w strategię rozwoju PESA na lata 2030+ zarówno w obszarze produkcji tramwajów jak i pociągów elektrycznych.

Obecność PESA w Rumunii rozwijana jest od roku 2012. W maju 2023 producent zrealizował dostawę 17 tramwajów dla miasta Craiova, wcześniej dostarczył 16 tramwajów dla miasta Iasi. Projekt zakończony w 2021 roku i dostarczony bez żadnych opóźnień, a nawet przed terminem. W 2012 roku PESA dostarczyła 4 tramwaje do Cluj zakupione z budżetu miasta Cluj.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ta wygrana Pesy przejdzie do historii! Kontrakt na 3 mld zł. Bydgoska firma pokonała giganta! - Gazeta Pomorska

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jarosław
31 października, 1:14, ARDS:

Wg poczytaj trochę bo Ci wiedzy brakuje.

Kilka lat temu będąca w trudnej sytuacji finansowej Pesa, została przejęta przez Polski Fundusz Rozwoju, który zainwestował w nią 300 mln złotych. PFR kontroluje 99,8 proc. udziałów w spółce więc PESA jest państwowa. Biznes kapitalistom nie wyszedł i doprowadził firmę do upadku więć jak to mówisz PISIORY ją uratowały i teraz firma może podpisywać np. takie kontrakty jak w Rumuni. Zresztą PESA już dostarczała do Rumuni tyle, że tramwaje. Wygląda na to, że Rumuni docenili wysoką jakość PESY. Martwisz się Wg, że Niemcy nie wygrały? Nic straconego. Tusk może to uwalić.

A w którym miejscu wyczytales że Wg martwi się że Niemcy nie wygrały i że Tusk może to uwalic? Człowiek nic na ten temat nie pisał a ty wzorem PiS dopisujesz swoje chore insynuacje.

K
Karol
31 października, 1:14, ARDS:

Wg poczytaj trochę bo Ci wiedzy brakuje.

Kilka lat temu będąca w trudnej sytuacji finansowej Pesa, została przejęta przez Polski Fundusz Rozwoju, który zainwestował w nią 300 mln złotych. PFR kontroluje 99,8 proc. udziałów w spółce więc PESA jest państwowa. Biznes kapitalistom nie wyszedł i doprowadził firmę do upadku więć jak to mówisz PISIORY ją uratowały i teraz firma może podpisywać np. takie kontrakty jak w Rumuni. Zresztą PESA już dostarczała do Rumuni tyle, że tramwaje. Wygląda na to, że Rumuni docenili wysoką jakość PESY. Martwisz się Wg, że Niemcy nie wygrały? Nic straconego. Tusk może to uwalić.

Wiedza, to rzecz względna, ja czytałem że każdy z tych trzech biznesmenów ma po 22 % udziałów, więc jak to jest z tą wiedzą, a czytałem to wczoraj. O ratowaniu tej firmy też tam było napisane. To podobnie jak wspaniały Orlen Obajtka, to też nie jest państwowa firma gdyż mają tylko 49,9 % udziałów z głosem wiekszosciowym a ciągle chwalą się co to nie Orlen. Tak że nie wiem kto z was ma rację.

A
ARDS
30 października, 16:25, ja:

Super! A koreańskie tramwaje dla Warszawy chyba przez złośliwość Rafcio zamawiał, śmierdzą i czegoś tam nie domierzyli, bo zrobili o .... za szerokie i trzeba było niektóre trasy przerabiać.

Tak to już jest z powiedzeniem. Cudze chwalicie swojego nie znacie. Rafcio pochodzi z klanu antypolskiego więc jest jak jest.

A
ARDS
Wg poczytaj trochę bo Ci wiedzy brakuje.

Kilka lat temu będąca w trudnej sytuacji finansowej Pesa, została przejęta przez Polski Fundusz Rozwoju, który zainwestował w nią 300 mln złotych. PFR kontroluje 99,8 proc. udziałów w spółce więc PESA jest państwowa. Biznes kapitalistom nie wyszedł i doprowadził firmę do upadku więć jak to mówisz PISIORY ją uratowały i teraz firma może podpisywać np. takie kontrakty jak w Rumuni. Zresztą PESA już dostarczała do Rumuni tyle, że tramwaje. Wygląda na to, że Rumuni docenili wysoką jakość PESY. Martwisz się Wg, że Niemcy nie wygrały? Nic straconego. Tusk może to uwalić.
W
Wg
Oczywiście Pesa to firma w Polsce ale to prywatna firma a nie państwowa to dlaczego pisiory tak się podniecaja tym kontraktem. Ciekawa jest historia powstania firmy, trzech mężczyzn zastawilo swoje prywatne domy i kupiło tak ogromny zakład naprawy sprzęt kolejowego i nazwali go Pesa. Tak rodził się Polski kapitalizm, solidaruchy rozdawał y mienie publiczne za darmo, to co robotnicy przez 45 lat komuny zbudowali. I ci robotnicy mają teraz po 2,5 tys emerytury.
z
zb
Spokojnie, jak PO przejmnie władzę to zmienią prezesa i kontrakt dostanie Alstom :).
G
Gosc
Przetargiem zainteresowane były Pesa, Siemens i Alstom, ostatecznie oferty złożyły Pesa i Alstom. W obydwu postepowaniach oferta Pesa okazała się NAJTANSZA ...
j
ja
Super! A koreańskie tramwaje dla Warszawy chyba przez złośliwość Rafcio zamawiał, śmierdzą i czegoś tam nie domierzyli, bo zrobili o .... za szerokie i trzeba było niektóre trasy przerabiać.
Wróć na i.pl Portal i.pl