Spis treści
Świadczenia pracownicze – które z nich są najatrakcyjniejsze dla potencjalnych kandydatów i pracowników?
Do niedawna najpopularniejszymi świadczeniami, jakie oferowali pracodawcy były prywatna opieka zdrowotna i ubezpieczenie na życie. Trzeba przyznać, że możliwość korzystania dla wielu z nas z takich usług oznaczało możliwość omijania długich kolejek do lekarza.
Okazuje się, że pandemia, wojna i inflacja pozmieniały nieco te potrzeby i hierarchię benefitów, jakie chcieliby otrzymywać pracownicy.
W ogłoszeniach o pracę na benefity zwraca uwagę już aż 75% osób. Na znaczeniu zyskały te, które dają poczucie bezpieczeństwa, wspierają ideę work-life balance oraz odciążają domowy budżet.
Specjaliści z HR – jak mogą zachęcić nowych kandydatów do pracy?
W 2021 roku dla 71% badanych firm głównym celem było pozyskanie pracowników, w 2023 roku natomiast najważniejszym obszarem działań HR stało się ich utrzymanie (62% wskazań) – wynika z badania „Zmiany w polskim HR okiem HR-owców”.
- Firmy chcąc przyciągnąć najlepsze talenty, powinny proponować nie tylko atrakcyjne wynagrodzenie, ale także podchodzić innowacyjnie do zapewnienia przyjaznego środowiska pracy, zwiększenia równowagi między życiem prywatnym, a zawodowym oraz do świadczeń pozapłacowych. Warto jednak pamiętać, aby takie benefity odzwierciedlały potrzeby pracowników i były dostosowane do ich planów rozwoju – mówi Dorota Góral, specjalistka ds. rekrutacji w firmie handlowej Foodcom S.A.
Benefity, których oczekują pracownicy. Co można zaproponować zatrudnionym?
Z „Raportu benefitów pracowniczych 2023”, przygotowanym przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Enter The Code, wynika 75% zatrudnionych zwraca uwagę na benefity w ogłoszeniach, a aż 40% respondentów byłaby skłonna zmienić pracę tylko ze względu na ich lepszą ofertę w innym miejscu.
Ponadto benefity takie jak ubezpieczenie na życie czy pakiety opieki zdrowotnej, pracownicy zaczęli traktować jako standard (odpowiednio 55% i 45%).
Benefity związane z ochroną zdrowia były najbardziej pożądane podczas pandemii. Jak wynika z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” - jednak obecnie większość zatrudnionych, jako większą korzyść wybrałoby:
- podwyżkę wynagrodzenia (73%),
- premię finansową (63%.),
- 4-dniowy tydzień pracy (33%).
Na kolejnych miejscach znalazły się dodatki do pensji, wpływające na obniżenie kosztów życia tj.
- dofinansowanie dojazdów do pracy (29%),
- darmowe wyżywienie w pracy (25%).
Następne pięć miejsc należy natomiast do obszarów związanych z ideą work-life balance tj.: dodatkowe dni wolne, pracę zdalną 2-3 dni w tygodniu, dofinansowanie do zdalnych form rozrywki, wsparcie finansowe pasji czy nielimitowanych dni urlopowych.
Czy wszyscy pracownicy mogą liczyć na benefity w pracy?
„Barometr Polskiego Rynku Pracy” pokazuje, że benefity otrzymuje zaledwie 30% pracowników. Połowa z nich dostaje bony i rabaty na produkty (52%), na drugim miejscu (45%) znajduje się prywatna opieka medyczna, niewiele mniej osób otrzymuje natomiast paczki świąteczne (44%).
Jednak są to standardowe benefity i nie są już traktowane przez kandydatów jako czynnik motywujący do przyjęcia oferty pracy.
- Pracownicy coraz częściej stawiają na rozwój zawodowy i oczekują pracy wykonywanej na elastycznych warunkach, dającej poczucie sensu. Dlatego w Foodcom poza benefitami takimi jak opieka medyczna, karta sportowa czy lekcje językowe z nativem, stawiamy na to, aby każdy czuł się włączony w życie firmy i miał realny wpływ na podejmowane decyzje biznesowe – dodaje Dorota Góral.
Pracownik, który może się rozwijać - odczuwa większą satysfakcję z pracy, co z kolei wpływa na rosnące zaangażowanie nie tylko w wykonywane zadania, ale także we współtworzenie kultury przedsiębiorstwa.
Tegoroczne Badanie Deloitte Global Human Capital Trends wykazuje, że firmy, które angażują swoich pracowników w proces twórczy, doświadczają korzyści w postaci 1,8-krotnie większej szansy na silne zaangażowanie pracowników, 2-krotnie większej szansy na wprowadzanie innowacji oraz 1,6-krotnie większej zdolności do przewidywania i skutecznego reagowania na zmiany.
