Jakie urządzenia czyhają na piratów drogowych?
Urządzenie do punktowego pomiaru prędkości (tzw. fotoradar) zazwyczaj wykonuje zdjęcie, na którym widoczny jest numer rejestracyjny i wizerunek kierowcy prowadzącego pojazd ze zbyt dużą prędkością, niż dozwolona. Działanie odcinkowego pomiaru prędkości polega na zarejestrowaniu czasu wjazdu i wyjazdu samochodu z kontrolowanego odcinka. Na podstawie tych danych wyliczana jest średnia prędkość kierowcy. Jeśli pokonał on kontrolowany odcinek zbyt szybko – grozi mu mandat. Jeśli przejechał poprawnie, jego dane zostaną usunięte z bazy.
Uwaga na sygnalizację świetlną
Oprócz punktowych i odcinkowych pomiarów prędkości, GITD rejestruje wjazd kierowców na skrzyżowanie przy włączonym czerwonym świetle. Odpowiadają za to rejestratory przejazdu na czerwonym świetle.
Gdzie są takie fotoradary? Poniżej, na interaktywnej mapce, znajdują się ich lokalizacje. Jest to mapa fotoradarów, które odpowiadają tylko za monitorowanie przejazdów przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, a więc wyłapujące tych kierowców, którzy przejeżdżają „na czerwonym”.
Fotoradary na Dolnym Śląsku
W samym województwie dolnośląskim w styczniu 2023 r. działają 23 fotoradary, służące do punktowego pomiaru prędkości. Tam na mapie fotoradarowej województwa mają pojawić się również odcinkowe pomiary prędkości. Główny Inspektorat Transportu Drogowego bierze pod uwagę trzy lokalizacje.
Urządzenia rejestrujące przejazd na czerwonym świetle na Dolnym Śląsku pracują tylko w Polkowicach, ale montaż identycznych planowany jest także we Wrocławiu. I to nie tylko na skrzyżowaniach, ale również przejazdach kolejowo-drogowych.
Nowe urządzenia na terenie Dolnego Śląska, zarówno rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, jak i kontrolujące prędkość, zamontowane zostaną w 2023 r.

dś