To koniec. Sklepy już nie będą manipulować promocjami. Nowe przepisy położą kres sztucznemu obniżaniu i zawyżaniu cen

Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Ustawa ma ukrócić proceder promocji na których ceny pozostają bez zmian lub są zawyżane na chwilę przed wyprzedażami, aby potem powrócić do pierwotnego poziomu.
Ustawa ma ukrócić proceder promocji na których ceny pozostają bez zmian lub są zawyżane na chwilę przed wyprzedażami, aby potem powrócić do pierwotnego poziomu. Fot. Lukasz Kaczanowski/Polska Press
Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta ma przynieść koniec manipulowania promocjami w sklepach. Chodzi o takie praktyki, jak np. zawyżanie cen na chwilę przed wyprzedażami, by potem wrócić do pierwotnego poziomu. W świetle nowych przepisów sklepy mają informować o najniższej cenie konkretnego towaru czy usługi obowiązującej w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Przeczytaj, w jaki sposób klienci mają być chronieni.

Spis treści

Sejm poparł w czwartek nowelizację ustawy o prawach konsumenta z poprawkami senackimi.

Izba wyższa parlamentu zaproponowała trzy poprawki do nowelizacji. Dwie z nich miały charakter redakcyjno-legislacyjny, a trzecia dotyczyła zmiany daty wejścia nowel w życie 1 stycznia 2023 r. zamiast 14 dni od ogłoszenia.

Koniec z fałszywymi promocjami

Ustawa ma ukrócić proceder promocji na których ceny pozostają bez zmian lub są zawyżane na chwilę przed wyprzedażami, aby potem powrócić do pierwotnego poziomu.

Ordynacja nakłada na sklepy wymóg, aby w każdym ogłoszeniu o obniżce ceny towaru lub usługi podawano informację o najniższej cenie tego towaru lub też usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Odstąpienia od umowy zawartej poza siedzibą i zakaz przyjmowania płatności

Zgodnie z nowelizacją ustawy konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa - podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę - może w terminie 30 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów.

Zakazano również przyjmowania przez przedsiębiorcę płatności przed upływem terminu do odstąpienia od umowy, który ma wynosić 14 dni albo 30 dni w przypadku umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki.

Abonamenty medyczne na pokazach niezgodne z prawem

Nowelizacja ma na celu także eliminację próby obchodzenia przez przedsiębiorców przepisów w przypadku różnego rodzaju abonamentów medycznych oferowanych na pokazach. Konsumentom będzie przysługiwać prawo do odstąpienia od umów, przedsiębiorcy zaś będą mieli obowiązek, informowania o tym prawie. Wprowadzono też regulację, zgodnie z którą umowa o świadczenie usług finansowych nie może być zawarta podczas pokazu lub podczas wycieczki. W przypadku zawarcia takiej umowy jest ona nieważna z mocy prawa.

Towary takiej samej jakości jak w UE lub niższa cena

Nowelizacja obejmuje również przepis, zgodnie, z którym wprowadzenie na rynek „towaru identycznego” z tym, który jest sprzedawany w kilku innych państwach UE, podczas gdy istotnie różni się od niego np. składem czy funkcjonalnością, będzie uznawane za nieuczciwą praktykę rynkową.

Źródło: PAP

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: To koniec. Sklepy już nie będą manipulować promocjami. Nowe przepisy położą kres sztucznemu obniżaniu i zawyżaniu cen - Strefa Biznesu

Wróć na i.pl Portal i.pl