Trasa S10 w regionie. Plany są piękne, konkretów nadal brakuje

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
GDDKiA
Duży odcinek drogi ekspresowej S10 stanie się częścią nowego, północnego korytarza drogowego od granicy z Niemcami do granicy z Litwą. S10 w Bydgoszczy połączy się z S5 do Nowych Marz i dalej do Ostródy.

W Ostródzie S5 przetnie S7, następnie S51 do Olsztyna, co zapewni połączenie z S16 do Ełku i skrzyżowania z S61, czyli Via Baltica.

Tak wspaniałą perspektywę odsłania Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Tyle, że konkretnych terminów nie podaje.

Jednak pierwsze fragmenty S10 o łącznej długości ok. 45 km już powstały. - Kolejne dwa są w trakcie realizacji, a większość trasy pomiędzy Szczecinem a Toruniem jest na etapie opracowywania dokumentacji do złożenia wniosku o wydanie Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DŚU) lub w trakcie jej procedowania - wyjaśnia Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. - Dla odcinka od Torunia do połączenia z obwodnicą aglomeracyjną Warszawy opracowano studium korytarzowe ze wstępnymi, możliwymi wariantami poprowadzenia trasy.

Wyrzysk - Bydgoszcz
Odcinek S10 od końca obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód na skrzyżowaniu z S5 o długości blisko 41 km jest na etapie opracowywania dokumentacji STEŚ (Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe) i przed złożeniem wniosku o wydanie DŚU.

- Po uzyskaniu tej decyzji i zapewnieniu środków, będziemy mogli ogłosić przetarg na realizację w trybie „Projektuj i buduj” - zapewnia Krynicki.

Od węzła Bydgoszcz Błonie do Bydgoszcz Południe kierowcy mają już od dawna do dyspozycji ekspresowy odcinek dwujezdniowej obwodnicy miasta o długości ok. 11 km.

Bydgoszcz - Toruń
Dalszą część trasy z Bydgoszczy do węzła Toruń Południe o długości nieco ponad 50 km przewidziano do realizacji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).

To właśnie ten odcinek istniejącej „krajówki nr 10 między Bydgoszczą a Toruniem nazywany jest Drogą Śmierci, bo niemal codziennie dochodzi na niej do wypadków i giną ludzie. To trasa o ogromnym natężeniu ruchu, bez utwardzonych poboczy, a przy tym o długich prostych odcinkach, co wielu kierowców dopinguje do szybkiej jazdy i ryzykowanych manewrów.

- Opracowaliśmy dokumentację STEŚ i z końcem stycznia 2019 roku złożyliśmy do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wniosek o wydanie DŚU, którą spodziewamy się uzyskać jeszcze w marcu tego roku - dodaje rzecznik drogowców.

Będzie w lutym
- Dokumentacja dla tego odcinka S10 będzie gotowa nawet wcześniej, w lutym - stwierdza Maria Dombrowicz, regionalna dyrektor ochrony środowiska w Bydgoszczy. - Teraz z tym dokumentem zapoznają się strony postępowania, czyli mieszkańcy terenów, przez które przebiegać będzie ta droga i stowarzyszenia, w których statutach są zagadnienia związane z ochroną środowiska. Naszej pracy nadaliśmy absolutny priorytet, ze względu na interes publiczny, jakim jest bezpieczeństwo ruchu drogowego.

CZYTAJ TAKŻE:Droga S10 ma powstać za prywatne pieniądze. Auta pojadą bez opłat

Przyszły wykonawca S10 pomiędzy węzłami Bydgoszcz Południe a Toruń Południe zbuduje nowy odcinek trasy i dobuduje drugą jezdnię na odcinku pomiędzy węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe, wraz z rozbudową tego ostatniego węzła, co umożliwi podłączenie S10 do A1 i DK91 (dawna DK1).

- Prywatny inwestor, po realizacji inwestycji, będzie otrzymywał wynagrodzenie od państwa za dostępność trasy dla użytkowników - wyjaśnia Jan Krynicki.

W stronę Warszawy
Dla dalszego przebiegu S10 przez województwo kujawsko-pomorskie oraz mazowieckie opracowano studium korytarzowe, czyli pierwsze plany badające możliwość poprowadzenia trasy w jednym z czterech korytarzy o łącznej szerokości ok. 5 km.

Studium stanowi część większego opracowania, w którym bada się możliwe lokalizacje przyszłej obwodnicy aglomeracji warszawskiej, ułatwiającej również skomunikowanie z Centralnym Portem Komunikacyjnym w okolicy Baranowa przy A2.

W granicach Kujawsko-Pomorskiego wskazano cztery możliwe korytarze różniące się położeniem początkowego węzła na autostradzie A1, a także przebiegiem do granicy z Mazowszem. W zależności od wariantu punktem początkowym będą okolice węzłów Lubicz, Włocławek Północ lub nowego węzła poniżej Ciechocinka.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Trasa S10 w regionie. Plany są piękne, konkretów nadal brakuje - Gazeta Pomorska

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Arek
3 lutego, 13:11, tomm:

Kiedy dokończą trasę s5 ,jest już drugi rok rozkopana ,rozgrzebane między Bydgoszczą a Nowymi Marzami ok. 60km. A wy już piszecie o s10 ....propaganda pisu. Plany są a le kasy brak jak na s5.

Juz nawet PIS brakuje na 500 plus wódkę hehe

B
Bydgoszcz
3 lutego, 9:02, le ming:

NIEPRAWDA! Donald Tusk i PO już dawno te droge wybudowali - bo na Euro już była. Tylko Pisiaki pochowali wjazdy. ZŁY PIS. DOBRY TUSK. KIDAWA KRULOWA!

3 lutego, 19:36, Gość:

PO zbudowalo przez 2 kadencje kilka razy wiecej drog niz PIs przez jedna.

Podziel sobie to czasowo i badziesz wiedziec kt budowal wiecej

Dopóki rządzi reżim pis nie będzie budów drog u nas bo kasa idzie do ich wyborców na ścianie wschodniej. Precz z pisem i syfilisem .

D
Dokladnie
4 lutego, 11:29, Zawisza osg:

Nawet S5 nie potrafią dokończyć.Propaganda na całego

Precz z pisem i syfilisem bo kler to pisowskie swinie i pasożyty

Z
Zawisza osg

Nawet S5 nie potrafią dokończyć.Propaganda na całego

I
I45

Czy ktoś wierzy tym pisowskim nieudacznikom, jak jeszcze wierzy to niech,, zobaczy S5"

G
Gość
3 lutego, 13:11, tomm:

Kiedy dokończą trasę s5 ,jest już drugi rok rozkopana ,rozgrzebane między Bydgoszczą a Nowymi Marzami ok. 60km. A wy już piszecie o s10 ....propaganda pisu. Plany są a le kasy brak jak na s5.

Najpierw będzie las na wytyczonej i rozkopanej trasie S5.

G
Gość
3 lutego, 9:02, le ming:

NIEPRAWDA! Donald Tusk i PO już dawno te droge wybudowali - bo na Euro już była. Tylko Pisiaki pochowali wjazdy. ZŁY PIS. DOBRY TUSK. KIDAWA KRULOWA!

PO zbudowalo przez 2 kadencje kilka razy wiecej drog niz PIs przez jedna.

Podziel sobie to czasowo i badziesz wiedziec kt budowal wiecej

B
BDG35

Taa, będzie...

Jak ten obiecany milion elektrycznych samochodów i prom...

Obiecanki przedwyborcze.

Oby tylko S5 dokończyli w 2022...

W
Wiaczesław Koniobij

Zapomniałeś szefie o kanclerzu SCHETYNIE i murgrabi BUDCE

t
tomm

Kiedy dokończą trasę s5 ,jest już drugi rok rozkopana ,rozgrzebane między Bydgoszczą a Nowymi Marzami ok. 60km. A wy już piszecie o s10 ....propaganda pisu. Plany są a le kasy brak jak na s5.

Wróć na i.pl Portal i.pl