UOKiK: Sieć Orange bezprawnie przedłużała umowy. Musi oddać pieniądze

re
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Pixabay
Sieć Orange Polska bezprawnie przedłużała umowy o świadczenie usług stacjonarnych, m.in. korzystanie z Neostrady, o wiele miesięcy bez wyraźnej zgody konsumentów - twierdzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes UOKiK nałożył na Orange blisko 30 mln zł kary. Sieć ma też oddać części abonentów pieniądze.

Urząd zainteresował się sprawą po serii skarg od klientów Orange.
- Zakwestionowana przez UOKiK praktyka polegała na automatycznym przedłużaniu umów o kolejny czas oznaczony w sytuacji braku działania ze strony konsumenta. Jeżeli przed zakończeniem kontraktu klient nie podjął żadnych działań, przekształcała się ona w kolejną umowę zawartą na czas oznaczony. Było to 6 miesięcy w przypadku Neostrady oraz 12 miesięcy lub 24 miesiące w przypadku pozostałych usług stacjonarnych - czytamy w komunikacie wydanym przez Urząd.
Klientom, którzy wypowiadali nową umową przed wyznaczonym przez Orange terminem, naliczano wysokie kary.

UOKiK twierdzi, że sieć Orange nie zawsze jasno informowała klientów o tym, co mogą zrobić, aby uniknąć automatycznego przedłużenia abonamentu. - Nieprecyzyjne były też informacje przekazywane przez konsultantów w ramach telefonicznych rozmów w celu utrzymania abonentów. Padały w nich stwierdzenia takie jak: "kończy się Panu umowa" wraz ze wskazaniem daty rzekomego zakończenia. W rzeczywistości kontrakt nie ulegał rozwiązaniu, lecz przechodził na kolejny czas oznaczony - wyjaśniają urzędnicy.

Gdy sprawą zaczął się interesować UOKiK, sieć zmieniła praktykę. - W momencie zawierania umowy umożliwiła konsumentom wybór sposobu jej przedłużenia po upływie okresu, na jaki zostaje zawarta. Tym samym, konsument zawierając umowę musi zdecydować, czy po zakończeniu pierwotnego kontraktu chce zachować dotychczasowe warunki, w tym promocyjną cenę, i kontynuować umowę przez kolejny czas oznaczony, czy też chce uzyskać prawo do bezkosztowego jej wypowiedzenia w każdym momencie (czas nieoznaczony) czy też chce, ażeby umowa wygasła wraz z końcem promocji - wyjaśnia UOKiK.

UOKiK chce, by sieć zapłaciła blisko 30 mln złotych kary.
- Oprócz kary finansowej, prezes UOKiK zdecydował o rekompensacie publicznej wobec konsumentów dotkniętych skutkami niedozwolonej praktyki - podaje urząd. Sieć została zobowiązana do zwrotu byłym abonentom opłat za przedterminowe rozwiązanie automatycznie przedłużonej umowy. Spółka musi również umożliwić aktualnym abonentom wypowiedzenie bez żadnych konsekwencji tak przedłużonych umów. Orange Polska poinformuje o tym klientów na swojej stronie oraz w listach.

Orange będzie musiała oddać pieniądze klientom, którzy:
- byli stroną umowy zawartej z Orange Polska w dniu wszczęcia postępowania, czyli 8 maja 2014 r.
- Orange Polska narzuciła im postanowienie o automatycznym przedłużeniu umowy w sposób domyślny, a nie zgodnie z ich wyraźnym wyborem.
- Orange Polska automatyczne przedłużyła ich umowy na kolejny czas oznaczony w wyniku braku aktywnego działania konsumenta.

Decyzja nie jest ostateczna. Orange może się od niej odwołać.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: UOKiK: Sieć Orange bezprawnie przedłużała umowy. Musi oddać pieniądze - Gazeta Wrocławska

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
MALA
Mi w lutym 2015 przedłużyli na kolejne dwa lata, bez mojej zgody! Przecież według mnie czas oznaczony wygasa i musi być moja zgoda na przedłużenie umowy na kolejne da lata. Rozumiem gdyby przedłużali na czas nieoznaczony! To jest karygodne!
N
Nattalia
W związku z tym ze umarła osoba z która rozmawiałam przez telefon stacjonarny wypowiedziałam umowę Orange. Każą zapłacić karę 300 zl. Bo umowa kończy się w 11/2018. Czy mogą sobie tak przedłużać umowę telefonicznie o kolejne dwa lata i czy kara za zerwanie jest zgodna z prawem?
P
Paweł
Zwiedziony informacjami o karach nałożonych na Orange, w lipcu 2017 rozwiązałem umowę na neostradę (była już trzy razy przedłużana bez mojej wyraźnej zgody). Pajac z punktu Orange poinformował mnie że mam do tego prawo beż żadnych konsekwencji. Teraz oszuści z Orange domagają się ode mnie 168 PLN za zerwanie umowy. To była ta kara czy nie. Czy też może bardziej opłaca się trwać w przestępstwie i co jakiś czas zapłacić karę i dalej oszukiwać klientów.
J
J.
Witam. Orange przedłużyło mi umowe automatycznie na 24 miesiące bez żadnego poinformowania mnie o końcu umowy. Nie dostałam żadnej korespondencji na ten temat i ani jednego telefonu. Czy da sie rozwiązać tą umowe bez kary z mojej strony?
k
kama
Dokładnie miałam taką sytuację umowa się kończy zero kontaktu od Orange a jak do nich poszłam okazuje się że umowa przedłuzona na kolejne 24 miesiące bez mojej zgody-paranoja i samowolka..
t
tpk
To samo od lat robila Vectra, mimo że byli karani - orzecznictwo prezesa UOKiK w sprawie VECTRA SA (decyzja nr RWR 37/2014 z 4 grudnia 2014 r.) - przedluzajac umowy na 6 miesiecy, przy czym kazde przedluzenie mozna bylo wypowiedziec tylko na miesiac przed koncem. Czy teraz przedluzaja na 6 mcy, czy na czas nieokreslony nie ma znaczenia, robia to mimo dostania po lapkach. Oplaca sie byc cwaniakiem i doic zapominalskich.
s
sdf
nie można było wyciąć!!!
d
dsz
!!!
B
Bardzo dobrze
I bardzo dobrze, bo lecą sobie w kulki ... najgorszy operator na ryku. 30 mln to za mało !
M
Marek
Orange przysłał umowę na internet DSL i dalej jest zapis, że jeśli nie zgłoszę rezygnacji to automatycznie się przedłuży.... jeszcze jej nie podpisałem...
t
telefoniczne
wszystko moze sie przydac
Wróć na i.pl Portal i.pl