Używany samochód elektryczny. Na co uważać przy zakupie? Przegląd modeli dostępnych na rynku

Bogusław Korzeniowski
Samochody elektryczne są wprawdzie w ofercie wielu koncernów, ale niestety są to wersje znacznie droższe niż modele spalinowe. Może zatem kupić samochód używany? W krajowych ogłoszeniach jest ponad 500 elektryków na rynku wtórnym. Na co należy zwrócić uwagę?
Samochody elektryczne są wprawdzie w ofercie wielu koncernów, ale niestety są to wersje znacznie droższe niż modele spalinowe. Może zatem kupić samochód używany? W krajowych ogłoszeniach jest ponad 500 elektryków na rynku wtórnym. Na co należy zwrócić uwagę? OSRAM
Samochody elektryczne są wprawdzie w ofercie wielu koncernów, ale niestety są to wersje znacznie droższe niż modele spalinowe. Może zatem kupić samochód używany? W krajowych ogłoszeniach jest ponad 500 elektryków na rynku wtórnym. Na co należy zwrócić uwagę?

Zanim zdecydujemy się na używany samochód elektryczny warto odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania i przeprowadzić kilka punktów weryfikacyjnych:

Jaki samochód jest nam potrzebny?
Odpowiedź na to pytanie ma kolosalne znaczenie. Czy poszukiwany model ma być tylko pojazdem do poruszania po mieście, czy też ma służyć jako model rodzinny?
Jeżeli ma to być pojazd do jazdy w mieście nie warto patrzeć w kierunku modeli większych jak Tesla, gdyż są one znacznie droższe. Za kwotę jaką chcemy przeznaczyć, kupimy nowszy model mały lub starszy model większy.
Jeżeli zaś ma to być pojazd rodzinny, to musimy mieć większą baterię. Cóż z tego, że kupimy Nissana Leaf pierwszej generacji, skoro ma on (deklarowany !!!) zasięg, który wystarczy tylko na przejazd z domu do pracy.
Jeżeli szukamy modelu rodzinnego musi być stosunkowo nowy i z dużą baterią.

Ile kilometrów pokonujemy dziennie?
Warto zastanowić się ile kilometrów pokonujemy dziennie. Jeżeli mieszkamy na obrzeżach miasta i dojeżdżamy tylko do pracy i do domu, to z pewnością każdy elektryk jaki znaleźliśmy w ogłoszeniach, spełni swe zadanie. Jednakże gdy mieszkamy w jednym mieście i musimy dojeżdżać do pracy ok. 40-50 km, to poszukiwany elektryk powinien mieć realny zasięg ok. 200 km. Musimy bowiem mieć świadomość, że w zimie zasięg znacznie się zmniejsza. Jeżeli zatem mamy mieć pewność, że nie zabraknie nam energii, warto mieć pewien zapas.

Gdzie będziemy ładowali samochód?
Koszty ładowania są minimalne tylko w przypadku uzupełniania energii w domu. W taryfie dziennej koszt 1kWh to ok. 0,6 złotego. W taryfie nocnej koszt 1kWh to ok. 0,37 zł. Biorąc pod uwagę, że zużycie energii wynosi 16-20 kWh/100 km (zależy od samochodu, ale w obliczeniach przyjmujemy 20, gdyż tyle przy normalnej eksploatacji zużywały większe wersje testowe), koszty przejechania 100 km wynoszą ok. 12 zł, gdy ładujemy w taryfie dziennej i 7 złotych w taryfie nocnej.
Gdy jednak mamy ładować pojazd z ładowarki publicznej GreenWay to koszt 1kWh wynosi 1,37 zł, gdy mamy miesięczny abonament 85 zł i 1,62 zł, gdy kupimy abonament za 30 złotych.
Gdy będziemy ładować samochód na stacji Orlen, to musimy się liczyć z kosztem 1,7 zł za 1 kWh. Tym samym jeżdżąc miesięcznie 1500 km i zużywając 20 kWh/100 km zapłacimy za pobraną energię i abonament odpowiednio:
dom taryfa dzienna – 180 złotych;
dom taryfa nocna – 111 złotych;
Green Way – 411 zł + 85 zł czyli 496 zł lub 486 zł + 30 zł czyli 516 złotych;
ładowarki Orlen – 510 złotych.
Dla porównania warto zauważyć, że zużywając 7l/100 km benzyny, przy cenie 6,6 zł, zapłacimy w tym samym czasie 693 złotych.
Jeżeli dodatkowo mamy zamiar eksploatować auto na trasie, ważne jest też jaka w pojeździe jest technologię ładowania. Od tego zależy bowiem jak szybko można naładować akumulator.

Bądźmy bardzo krytyczni względem deklarowanego zasięgu
Zasięg który podaje producent jest to laboratoryjnie wykonany test WLTP. Jest on identyczny dla każdego samochodu i umożliwia porównanie różnych aut między sobą. Jednakże nie można wierzyć, że pokonamy dystans jaki deklaruje producent. To wszystko zależy od naszego stylu jazdy, warunków pogodowych, temperatury otoczenia, a także włączenia klimatyzacji czy ogrzewania.

Podczas testów samochodu VW ID4 o zasięgu 520 km, w miesiącach letnich, po dojeździe do Krakowa (310 km) był jeszcze zasięg 170 km. Testując ten model w listopadzie, w temperaturze „+4”, na tej samej trasie pozostało tylko 90 km zasięgu.
Warto jednak pamiętać, że wszystkie te testy odbywały się samochodami nowymi. W przypadku starszych modeli, nie można zapominać, że wraz z ilością lat gdy auto jest już na rynku, pojemność baterii się zmniejsza. Tym samym zmniejsza się również zasięg.

Sprawdźmy baterię
Akumulator trakcyjny jest najdroższym komponentem w e-samochodzie. Zużywa się on wraz z upływem czasu i użytkowaniem. Im więcej cykli ładowania, tym szybciej traci pojemność. Dlatego stan techniczny akumulatora powinien być przez nabywcę możliwie najdokładniej zweryfikowany.

[polcany] 23608421 [/polecany]

Stan tych baterii jest standardowo sprawdzany podczas regularnej konserwacji oraz podczas przeglądów w warsztacie producenta. Stąd też, w przypadku auta elektrycznego ważne jest, aby samochód posiadał książkę przeglądów, lub poprzedni własciciel był w stanie udokumentować fakt przeglądów.
Im starszy i pojazd ma większy przebieg, tym większe ryzyko słabej trwałości. Tym samym akumulator trakcyjny w modelu Tesla S, który miał katalogowo zasięg 480 km, w ogłaszanym modelu z roku 2015 z pewnością ma dużo mniejszy zasięg.

Auta elektryczne. Modele używane na naszym rynku

Poniżej przedstawiamy najczęściej występujące w ogłoszeniach elektryczne modele używane. Obok wersji, które nadal są w ofercie handlowej, zaznaczyliśmy też ceny wersji nowych. Warto również zauważyć, że ogromna część oferty w ogłoszeniach to nowe i używane wersje dealerskie/demo, których nie uwzględniano.

Audi e-tron – cena od 310 300 złotych (nowe auto)
Audi e-tron to pierwszy elektryczny SUV marki Audi. Zadebiutował on w roku 2018. W kolejnym roku do oferty dołączył ponad 500-konny e-tron S, a nieco później także e-tron Sportback, który wyróżnia się opadającą linią dachu w stylu coupe. Klienci mają do wyboru trzy wersje silnikowe: 313 KM, 408 KM i 503 KM. Największy zasięg oferuje środkowy wariant 55 quattro – do 448 km na jednym ładowaniu.

BMW i3
BMW i3 ma około czterech metrów długości i cztery siedzenia. Składa się z aluminiowego podwozia i kabiny pasażerskiej, wykonanej z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Taka kombinacja materiałów jest lżejsza od stalowej karoserii, dzięki czemu ważący 1300 kg pojazd dorównuje podobnym autom z silnikami spalinowymi, pomimo ciężkiego akumulatora napędowego Produkowany od roku 2013 BMW jest pierwszym w nowej gamie modeli niemieckiej marki – BMW i, która ma oferować ekologiczne auta nowej generacji. Pierwowzorami i3 były prototypy o nazwie Mega City Vehicle (rok 2011) oraz i3 Concept Coupe (rok 2012). Zakończenie produkcji modelu nastąpiło w roku 2022.

Citroen C-Zero / Mitsubishi I-MIEV / Peugeot i-On
Miejski samochód elektryczny należący do klasy supermini (segment A), produkowany od 2009 roku do roku 2020 (od 2010 r. dostępny w Europie). Auto jest efektem współpracy Mitsubishi z koncernem PSA, do którego należą Citroen i Peugeot. Koncepcyjnym pierwowzorem i-MiEV był prototyp Mitsubishi „i Concept” z 2003. W fazie produkcyjnej model stał się de facto elektryczną wersją Mitsubishi oraz bliźniaczych modeli Peugeot iOn oraz Citroen C-Zero.

Dacia Spring – cena od 91 400 zł (nowe auto)
Elektryczna Dacia Spring jest najtańszym modelem elektrycznym. Oferowana jest z jednym silnikiem i dwoma wersjami wyposażenia. Jest to model mający zaledwie 45 KM, co czyni z niego typowe „miejskie toczydełko”. Została rozpropagowana dzięki usłudze Traficar.

Fiat 500e – II generacja
Fiat 500e I po raz pierwszy został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych Los Angeles Auto Show w 2012 roku.. Samochód oferowany tylko w USA, bazuje na spalinowej odmianie samochodu Fiat 500, znanego z fabryki w Tychach. Zmiany ograniczyły się do układu napędowego, oraz do kosmetycznych zmian stylistycznych. Samochód trafił do sprzedaży w 2013 roku początkowo tylko na rynek amerykański.
W roku 2016 samochód przeszedł lifting jak wersje spalinowe i rozszerzony został także obszar sprzedaży.

Fiat 500 nowy – cena od 122 500 zł (nowe auto)
Fiat 500 w swojej najnowszej wersji jest oferowany jedynie w wersji elektrycznej (wersja spalinowa z benzynowym silnikiem 1.0 mild hybrid jest tylko w starszym modelu). Nabywcy nowej „Pięćsetki” mają do wyboru trzy wersje nadwoziowe: klasyczny hatchback i Cabrio, oraz odmiana 3+1 z dodatkowymi drzwiami po prawej stronie, ułatwiającymi zajmowanie miejsca na tylnej kanapie. Do wyboru są dwa układy napędowe o mocy 95 KM lub 118 KM.

Hyundai Ioniq
Hyundai Ioniq Electric został zaprezentowany po raz pierwszy w 2016 roku.
Równolegle ze spalinowo-elektrycznym Ioniqiem w wariancie hybrydowym oraz hybrydowym typu plug-in, Hyundai przedstawił także wariant Ioniq Electric o napędzie czysto elektrycznym. Pod kątem wizualnym wyróżniał się on przede wszystkim brakiem atrapy chłodnicy, która została zastąpiona dużą, szarą zaślepką z centralnie umieszczonym logo producenta. Delikatnie przestylizowany został także tylny zderzak, a lampy tylne otrzymały przemodelowany układ oświetlenia wykonany w całości w technologii LED.
Układ napędowy Hyundaia Ioniq Electric w wariancie sprzed modernizacji współtworzyła bateria o pojemności 28 kWh oraz silnik elektryczny, który rozwijał moc 120 KM. Zapewniało to przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w ok. 10 sekund, a także zasięg na jednym ładowaniu do 280 kilometrów.
Po liftingu w roku 2019, Ioniq Electric otrzymał zupełnie nowy układ elektryczny, zoptymalizowany głównie pod kątem lepszego zasięgu. Dzięki większej baterii o pojemności 38,3 kWh, na jednym ładowaniu pojazd może przejechać według normy WLTP do 378 kilometrów.

Jaguar I Pace – cena od 389 200 zł (nowe auto)
Jest to pierwszy w pełni elektryczny model Jaguara. I-Pace został zaprezentowany w 2018 roku. Oferowany jest tylko z jedną wersją napędową. Są to dwa niezależne silniki elektryczne generujące łączną moc 400 KM. Ponieważ są one umieszczone na obu osiach, każdy model jest z napędem na cztery koła.

KIA EV6 – cena od 201 900 zł (nowe auto)
Kia EV6 trafiła na rynek w roku 2021. Jest to pierwszy model marki Kia, który korzysta z platformy E-GMP (Electric-Global Modular Platform). Zaprojektowano go według nowej filozofii designu „Przeciwieństwa, które się uzupełniają”. Jest to klasyczne auto elektryczne, a klienci mają do wyboru cztery wersje silnikowe: 170 KM, 228 KM, 325 KM, 585 KM.
Model jest oferowany z dwoma układami napędowymi (tylna oś i napęd na obie osie) oraz z dwiema bateriami trakcyjnymi o pojemnościach 58 kWh i 77,4 kWh.

Kia Soul EV
Kia Soul EV I została zaprezentowana po raz pierwszy w 2014 roku. Zadebiutowała rok po premierze drugiej generacji, odróżniając się od niej licznymi zmianami wizualnymi jak m.in. inny wzór alufelg, zaślepka w miejscu atrapy chłodnicy, przemodelowane zderzaki czy inne klosze lamp tylnych z kanciastymi soczewkami kierunkowskazów i lamp do cofania.
Za napęd pojazdu odpowiedzialny jest silnik elektryczny o mocy 111KM. Polimerowe akumulatory litowo-jonowe miały pojemność 27 kWh i zapewniały zasięg 150 kilometrów na jednym ładowaniu. 111-konny układ napędowy pozwalał rozpędzić się do 100 km/h w niecałe 10 sekund, maksymalnie jadąc do 145 km/h.

Mazda MX 30 – cena od 140 900 zł (nowe auto)
To pierwszy model elektryczny Mazdy. Został on zaprojektowany jako klasyczny crossover, czyli pojazd o uniwersalnym nadwoziu, wykorzystywany głównie w mieście. Przekonują o tym zarówno karoseria z oryginalnie zaprojektowanymi drzwiami (otwierają się z formie książki, co ułatwia zajmowanie miejsca), jak również pojemność baterii trakcyjnej. Jak wspominali producenci włożenie większej baterii, zwiększy masę auta, wymusi stosowanie większego silnika i podwyżki ceny. Ponieważ auto jeździ głównie w mieście, bateria 35,5 kWh i silnik 145 KM są wystarczające. Ciekawostką może być fakt, że jeszcze w tym roku będzie dostępny recharger na benzynę, który jest swego rodzaju agregatem prądotwórczym. Podobny system był kiedyś stosowany w BMW i3.

Mercedes EQC cena od 315 900 zł (nowe auto)
Mercedes EQC był pierwszym modelem serii EQC i pojawił się w salonach sprzedaży w 2019 roku
Ten średniej wielkości SUV jest dostępny wyłącznie w jednej wersji silnikowej – 400 4Matic z dwoma silnikami elektrycznymi o maksymalnej mocy 408 KM i akumulatorem 80 kWh. Aktualnie oferta obejmuje także model EQC 400 Sport 4Matic, który wyróżnia się bogatszym wyposażeniem z pakietem stylistycznym AMG w standardzie.

Nissan Leaf – cena od 138 900 zł (nowe auto)
Nissan Leaf to pierwszy wielkoseryjny model elektryczny, który zadebiutował w roku 2010. Pierwszy model miał silnik 109 KM i zasieg ok 120 kilometrów.
Aktualnie w salonach jest druga generacja tego modelu (premiera w roku 2017). Oferowany jest on z dwoma rodzajami silników o mocach 150 KM i 217 KM, oraz z dwiema bateriami trakcyjnymi o pojemnościach 39 kWh i 59 kWh.

Opel Ampera – hybryda szeregowa
Opel Ampera był czteromiejscowym hybrydowym samochodem osobowym typu plug-in firmy General Motors opartym na pierwszej generacji Chevroleta Volta z napędem Voltec.
Samochód został zaprezentowany jako „Opel Ampera” w marcu 2009 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie. Opel nazwał go „pojazdem elektrycznym o przedłużonym zasięgu”. Faktycznie była to hybryda szeregowa, która miała – ładowaną z gniazdka – baterię 16 kWh. Ampera pokonywała wyłącznie na napędzie elektrycznym od 40 do 80 kilometrów.
Wbudowany silnik spalinowy z agregatem prądotwórczym 54 kW uruchamia się automatycznie, gdy tylko poziom naładowania akumulatora spadnie poniżej ok. 20% (3,2 kWh). Następnie silnik spalinowy, jako generator, dostarcza prąd do napędu elektrycznego. Był to zatem projekt stosowany obecnie w Nissanie Qashqai e-Power i Mitsubishi PHEV.

Opel Ampera e, czyli europejski Chevy Bolt
Chevrolet Bolt to samochód elektryczny marki samochodowej Chevrolet należącej do amerykańskiej Grupy General Motors. Został wprowadzony w styczniu 2016 i jest produkowany w Stanach Zjednoczonych od początku listopada 2016 roku. Pojazd był sprzedawany w Europie w latach 2017-2021 przez firmę Opel pod nazwą Opel Ampera-e, w Anglii do 2019 roku jako Vauxhall Ampera-e.
Opracowana i zbudowana przez LG Chem bateria trakcyjna ma pojemność użytkową 60 kWh.
Dla europejskiego wariantu Opel Ampera-e określono zasięg według NEDC wynoszący 520 km. Łączny zasięg WLTP szacuje się na ponad 380 km.

Opel e- Corsa – cena od 156 000 zł (nowe auto)
Opel Corsa 6. generacji zadebiutował jesienią 2019. Model jest blisko spokrewniony z Peugeotem 208, gdyż obydwa mają tą samą platformę i silniki. Nowa Corsa jest dłuższa, szersza i niższa od swojej poprzedniczki, dzięki czemu zyskała bardziej sportowe proporcje nadwozia. W ofercie obok odmian benzynowych i wysokoprężnych znajdziemy również wersję z napędem elektrycznym.
Jest to znany z innych modeli PSA silnik o mocy 136KM i bateria o pojemności netto 46,2 kWh.

Peugeot e-208 – cena od 145 900 zł (nowe auto)
Peugeot 208 drugiej generacji trafił do sprzedaży w roku 2019. Powstał na tej samej platformie co Opel Corsa. Tym samym, jest oferowany wyłącznie z 5-drzwiowym nadwoziem i oferta obejmuje silniki benzynowe, diesla i wersję elektryczną.
Wersja elektryczna wykorzystuje układ napędowy koncernu PSA, czyli silnik o mocy 136 KM i akumulator trakcyjny 46,2 kWh.
Warto zauważyć, że model otrzymał tytuł Car Of The Year 2020.

Porsche Taycan – cena od 407 000 zł (nowe auto)
Porsche Taycan zostało zaprezentowane jesienią 2019 roku, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie.
Ten seryjny elektryk niemieckiej, sportowej marki jest dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych – jako sedan oraz uterenowione kombi Cross Turismo). W ofercie znajdziemy 7 wersji silnikowych o mocach: 408 KM, 476 KM, 530 KM, 571 KM, 598 KM, 680KM, 761 KM, oraz dwie baterie trakcyjne o pojemnościach 71 kWh i 83,7 kWh.
Tylko dwie najsłabsze wersje mają napęd kół tylnych. Pozostałe są w wersji z napędem na cztery koła.

Renault Twizy – fantastyczny.. na obrazku
Renault Twizy, to jeden z najbardziej fascynujących samochodów, który wzbudza ogromne zainteresowanie na drodze. Jednakże jazda tym modelem jest wysoce niesatysfakcjonująca. Brak amortyzacji i tandetne wykończenie (fotele to plastikowy odlew), robią, w porównaniu z ZOE, fatalne wrażenie. Jest to raczej idealny pojazd do hoteli, do parków, czy do ZOO, a nie jako wersja użytkowa.

Renault Zoe cena od 169 500 zł (nowe auto)
Renault Zoe oficjalnie zaprezentowano w roku 2012, ale w roku 2019 model poddano tak dużemu liftingowi, że mamy prawie nowy model. Zmiany objęły zarówno nadwozie, jak i wnętrze i w efekcie mamy nowe światła, 10,25-calowy wyświetlacz zamiast analogowego zestawu wskaźników oraz nawet 9,3 calowy ekran dotykowy na konsoli środkowej. Odświeżone Zoe oferuje także mocniejsze silniki i większy zasięg.

Smart Fortwo II Electric
Smart Fortwo II trafił do sprzedaży w marcu 2007. Produkcja drugiej generacji zakończyła się w połowie 2013 roku, a linie produkcyjne zaczęto przestawiać pod produkcję pojazdu trzeciej generacji.
Na targach IAA 2011 zaprezentowano model Fortwo Electric Drive, który można było kupić od roku 2012. Model ten posiadał teraz silnik elektryczny, opracowany wspólnie z firmą Bosch, którego moc wynosi 75 KM, a moment obrotowy - 130 Nm. Bateria litowo-jonowa ma pojemność 17,6 kWh, dzięki czemu możliwy jest zasięg ponad 140 kilometrów. Ze startu zatrzymanego samochód może przyspieszyć do 60 km/hw 4,8 sekundy i 100 km/hw 11,5 sekundy. Maksymalna prędkość to 125 km/h.
Smart elektryczny II generacji był produkowany dłużej niż wersje spalinowe. W sierpniu 2015 MB Smart ogłosił zakończenie produkcji Smarta ED 3, mimo że był wówczas drugim najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Niemczech, po BMW i3 , a przed Renault Zoé.

Smart ForFour
Druga generacja smarta forfour do sprzedaży trafiła 22 listopada 2014 roku. Model został opracowany we współpracy z Renault i jest technicznie blisko spokrewniony z Renault Twingo 3. generacji (dostępnym od września 2014 roku). Silnik montowany jest z tyłu i napędza tylne koła. Jesienią 2016 została zaprezentowana wersja elektryczna, a jej wprowadzenie na rynek odbyło się w marcu 2017.
Silnik elektryczny jest produkowany przez Renault w Cléon w północnej Francji i ma moc 81 KM. Bateria ma pojemność użytkową 16,7 kWh i – według NEDC – zasięg wynosi do 155 kilometrów.

Tesla Y – ceny od 314 990 zł (nowe auto)
Tesla Model Y to crossover, który zaprezentowano w marcu 2019 roku. W polsiej ofercie znalazł się w połowie roku 2021.
Klienci mają do wyboru dwie wersje: Long Range (z silnikiem 351 KM osiągającym 0-100 km/h w 5,0 sekund i mający zasięg - 507 km) oraz Performance (z silnikiem 514 KM, który osiąga 100 km/h w 3,7 s, a zasięg wynosi 480 km). Jako ciekawostkę warto podać, że Modele Y przeznaczone na europejski rynek są wytwarzane w fabryce w Szanghaju w Chinach.

Tesla 3 – ceny od 244 990 zł (nowe auto)
Tesla Model 3 zadebiutowała na amerykańskim rynku w roku 2017. Do Europy trafiła w 2019 roku, a w ofercie w Polsce jest od połowy 2020. Jest to najbardziej popularny model amerykańskiego koncernu.
Oferowany jest on w trzech wersjach silnikowych o mocach 285 KM (z jednym silnikiem i napędem a tył), 372 KM i 480 KM (z dwoma silniami napędem na cztery koła).

Tesla S – cena od 475 990 zł (nowe auto)
Tesla Model S to auto które zbudowało „mit Tesli”. Model S trafił do sprzedaży w roku 2012. W roku 2016 Tesla przeszła pierwszy poważniejszy lifting stylizacyjny (m.in. reflektory LED oraz nowy przedni zderzak). Na początku roku 2021 Model S doczekał się kolejnej modernizacji. Najważniejszą nowością jest prostokątna kierownica, pozbawiona górnej części wieńca i przypominająca nieco wolant z samolotu lub kierownicę bolidu Formuły 1.
Model jest oferowany jest w dwu wersjach:

  • Model X 670 KM - z dwoma silnikami;
  • Model X Plaid 1020 KM z trzema silnikami.

Tesla X – cena od 514 990 zł (nowe auto)
Tesla Model X to auto które zbudowano, aby sprostać wymaganiom Amerykanów. Zadebiutowała w roku 2015, do dzisiaj jest największym autem w gamie. Najbardziej charakterystycznym elementem tego SUV-a są tylne drzwi, które otwierają się do góry jak w legendarnym Gulwingu, czy Mercedesie AMG SLS. Tesla Model X w standardzie jest 5-miejscowa, ale za dopłatą może zwiększyć liczbę pasażerów do 7 osób.
Model jest oferowany jest w dwu wersjach:

  • Model X 670 KM - z dwoma silnikami;
  • Model X Plaid 1020 KM z trzema silnikami.

VW e-Golf
Golf VI - model od 2014 roku.
e-Golf jest napędzany przez silnik o mocy 116 KM i ma baterię trakcyjną 24,2 kWh, z czego można wykorzystać 21,2 kWh.
Ponieważ żadne ciepło z silnika spalinowego nie może być wykorzystywane do ogrzewania wnętrza, elektryczne elementy grzejne podgrzewają płyn chłodzący, który przekazuje ciepło do wnętrza za pośrednictwem wymiennika ciepła .
Opcje dostępne dla e-Golfa obejmują pompę ciepła , podgrzewaną przednią szybę i szybkie ładowanie CCS DC o mocy 40 kW. Pompa ciepła zmniejsza zasięg w zimie mniej niż ogrzewanie elektryczne.

VW e-Golf VII (2017-2020)
e-Golf VII generacji ma silnik 136 KM i baterię do 35,8 kWh.
Wizualnie e-Golf różni się tylko nieznacznie od Golfa VII z silnikiem spalinowym. Jak we wszystkich pojazdach elektrycznych i hybrydowych Volkswagena, przód jest ozdobiony światłami do jazdy dziennej w kształcie litery C i ma niebieski pasek.
Podstawowe wyposażenie e-Golfa VII jest znacznie bogatsze niż Golfa napędzanego silnikiem spalinowym. Opiera się na linii wyposażenia „Comfortline”. Automatyczna klimatyzacja i system informacyjno-rozrywkowy Volkswagena Discover Pro są standardowo montowane w każdym e-Golfie.
W grudniu 2020 roku Volkswagen zaprzestał produkcji e-Golfa. W sumie w latach 2013-2020 wyprodukowano 145 561 pojazdów, Następca modelu to ID3.

VW ID3 – cena od 185 890 zł (nowe auto)
WV ID3 to pierwszy model grupy VW wykonany na platformie MEB. Zadebiutował w roku 2019 z silnikami 145 KM i baterią 58 kWh, 204 KM i baterią 58 kWh i 204 KM z baterią 77 kWh. Aktualnie oferta obejmuje tylko jeden układ napędowy 204 KM i jedną baterię 58 kWh.
Warto też rozszyfrować nazwę tego modelu. Był on zaprezentowany jako pierwszy model elektryczny VW, a nazwa sugeruje:

  • ID wersja elektryczna
  • 3 trzeci samochód po Garbusie i Golfie, który wyznaczy trendy w motoryzacji.

VW up!/Skoda Citigo
To bliźniacze samochody osobowe klasy aut najmniejszych produkowane przez niemiecką grupę VW od roku 2011.
W lipcu 2013 roku producent zaprezentował wersję elektryczną, która charakteryzuje się zasięgiem na poziomie około 150 km. Mały samochód elektryczny grupy VW wyposażono w silnik dostarczający moc szczytową na poziomie 80 KM oraz moc średnią około 55 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 210 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 12,4 sekundy, zaś prędkość maksymalna dobija do 135 km/h.

Wybrane oferty używanych aut elektrycznych wraz z cenami

modelwymiary mm {sł/szer/wys]rok produkcjisilnik moc [KM]przebieg [km]bateria pojemność [kWh]zasięg [km]cena [zl]
Renault Twizybrak danych20181210000brak danychbrak danych13700-24000
Mitsubishi iMIEV3475/1475/16102011671910004922029000
Citroen C-ZERO3475/1475/16102012671090004922032000
Nissan Leaf4445/1770/133392011109816002411736000
Smart ForTwo2695/1448/1542201475240001716037900
Renault Zoe4085/1730/15622019108137004127039500
Nissan Leaf4445/1770/1333920111091090002411739900
Peugeot Ion3475/1475/1610201567230004922042900
Citroen C Zerp3475/1475/1610201767185004922046999
Fiat 5003540/1641/14892015112380002416047999
Peugeot Ion3475/1475/161020186791004922049900
Renault Zoe4085/1730/15622020136125005239049990
Nissan Leaf4445/1770/1333920121091000002411751900
BMW i33999/1777/15782014170840003324553000
Fiat 5003546/1627/14882014112632002416054900
Fiat 5003540/1641/14892015112360002416055900
Opel ampera4498/1787/14392012150153000168058000
VW uo!3540/1641/1489201581799991815061500
Kia Suol4140/1800/160020151111330002715071000
Smart ForFour3525/1665/1554201882240001715572000
Dacia Spring3734/1579/1516202145487027,4-2373900
BMW i33999/1777/15782017170192003324579000
VW Golf4119/1779/147920151166000024,219079500
Skoda Citigo iV3540/1641/1489202083330001815084000
VW up!3525/1665/1554202083150001815086000
VW Golf4119/1779/147929161164900024,219095000
Tesla S4970/1964/144520153851830007748098000
Hyundai Ioniq4470/1820/145020181209400028290109900
Nissan Leaf II4490/1778/153020181503100040270110000
Renault Zoe II4085/1730/15622020109139952390116000
Nissan Leaf II4490/1778/153020181503120040270118000
BMW i33999/1777/157820181705300033245120000
Nowy Fiat 5004632/1683/1527202195700021190120000
Mazda MX304395/1795/155520201451170035180121000
Renault Zoe II4085/1730/15622021136600052390121000
VW Golf VII4255/1759/145220201362100035230127000
Mazda MX304395/1795/15552020145610035180129900
Renault Zoe II4085/1730/156220201352890052390131500
Hyundai Kona4205/1800/157020201362600039250139000
Peugeot e-2084055/1745/143020211361250050290139900
Opel corsa4060/1765/14352021136650050290141000
Opel Ampera-e4166/1756/159620192042330060380149000
Honda e3894/1752/1512202015499035222153900
Nissan Leaf e+4490/1778/153020202172200062330155000
Tesla S4970/1964/144520153879700075480159000
Tesla 34694/1849/144320183028700075480163000
Tesla 34694/1849/144320193024200075480185000
VW ID34261/1801/156820202041580058425194000
Tesla S4970/1964/1445201553778000100630210000
Tesla X5035/2072/1684201632815900075480219000
Tesla S4970/1964/14452021387520075480237000
Jaguar I Pace4682/2011/156520194001800090470255000
KIA EV4680/1880/155020212282000077,4510284000
Audi e tron4901/1935/162920194085500086438295000
Tesla Y4751/1978/162420215141400076480310000
Mercedes EQC4762/1884/162420214082500080412329000
Porsche Tycan4963/1966/138120214082400071431499000
Tesla x5035/2072/1684202052533700100630529000
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Używany samochód elektryczny. Na co uważać przy zakupie? Przegląd modeli dostępnych na rynku - Motofakty

Wróć na i.pl Portal i.pl