Volkswagen Golf 1.4 TSI eHybrid 204 KM. Test, wrażenia z jazdy, zużycie paliwa, ceny i wyposażenie

Kamil Rogala
Nie oszukujmy się. Opłacalność zakupu Volkswagena Golfa eHybrid istnieje przede wszystkim wtedy, gdy mamy możliwość doładowywania baterii w optymalnych warunkach cenowych np. w domu w taryfie nocnej, w pracy itp. Wtedy oszczędności związane z możliwością pokonywania do 40-50 kilometrów dziennie tylko na energii elektrycznej mogą być wymierne w dłuższej perspektywie. Ale jeśli ktoś mieszka w bloku i/lub bez możliwości doładowywania, porównywalna wersja z silnikiem 1.5 eTSI EVO będzie równie oszczędna, a do tego zdecydowanie tańsza – wersja Style (taka sama, jak testowana) kosztuje 129 690 złotych.
Nie oszukujmy się. Opłacalność zakupu Volkswagena Golfa eHybrid istnieje przede wszystkim wtedy, gdy mamy możliwość doładowywania baterii w optymalnych warunkach cenowych np. w domu w taryfie nocnej, w pracy itp. Wtedy oszczędności związane z możliwością pokonywania do 40-50 kilometrów dziennie tylko na energii elektrycznej mogą być wymierne w dłuższej perspektywie. Ale jeśli ktoś mieszka w bloku i/lub bez możliwości doładowywania, porównywalna wersja z silnikiem 1.5 eTSI EVO będzie równie oszczędna, a do tego zdecydowanie tańsza – wersja Style (taka sama, jak testowana) kosztuje 129 690 złotych. Kamil Rogala
Coraz częściej mówi się, że hybrydy plug-in są tylko półśrodkiem i tymczasowym lekarstwem nie tylko na obawy kierowców przed pełną elektryfikacją, ale przede wszystkim na coraz surowsze normy emisji spalin. Taki napęd sprawdzi się również w konkretnych przypadkach i żeby go docenić, należy spełnić kilka warunków. Ale czy poza konkretnymi przypadkami hybrydy plug-in są bezsensowne? Sprawdziłem to przy okazji testu Volkswagena Golfa z napędem 1.4 TSI eHybrid o mocy 204 KM.

Volkswagen Golf eHybrid. Nadwozie/wnętrze

Nie oszukujmy się. Opłacalność zakupu Volkswagena Golfa eHybrid istnieje przede wszystkim wtedy, gdy mamy możliwość doładowywania baterii w optymalnych
Nie oszukujmy się. Opłacalność zakupu Volkswagena Golfa eHybrid istnieje przede wszystkim wtedy, gdy mamy możliwość doładowywania baterii w optymalnych warunkach cenowych np. w domu w taryfie nocnej, w pracy itp. Wtedy oszczędności związane z możliwością pokonywania do 40-50 kilometrów dziennie tylko na energii elektrycznej mogą być wymierne w dłuższej perspektywie. Ale jeśli ktoś mieszka w bloku i/lub bez możliwości doładowywania, porównywalna wersja z silnikiem 1.5 eTSI EVO będzie równie oszczędna, a do tego zdecydowanie tańsza – wersja Style (taka sama, jak testowana) kosztuje 129 690 złotych. Kamil Rogala

Nie będę opisywał wyglądu Volkswagena Golfa, bo to auto jest z nami już od pewnego czasu i każdy zdążył je bardzo dobrze poznać. Ba! Już mówi się o dość solidnym liftingu tego modelu, więc kto wie – może czeka nas mała rewolucja w obrębie jednej generacji? Niedawno Volkswagen przyznał, że system w nowych modelach oraz ergonomia obsługi to największa bolączka, więc szykuje się spore trzęsienie ziemi jeśli chodzi o wygląd wnętrza. A na zewnątrz? Golf jaki jest, każdy widzi. Odpowiednia konfiguracja potrafi wyciągnąć z niego to, co ma najlepszego do zaoferowania. Przykładem jest testowana konfiguracja z lakierem metalicznym o nazwie Lime Yellow oraz ładnym wzorem felg. Auto w tej wersji prezentuje się świetnie!

Jasne, nie jest to GTI czy R-ka z dużymi felgami i dodatkami, ale jeśli ktoś celuje w konwencjonalną wersję i chce się wyróżnić, powinien omijać lakiery w kolorze białym, srebrnym, czarnym itp. Ten żółty, który wpada w zieleń lub złoto – w zależności od światła – prezentuje się świetnie. Do tego pakiet oświetlenia IQ Light z listwą LED w centralnej części, chromowana listwa w dolnej części zderzaka oraz w zderzaku tylnym – naprawdę nie jest źle. Jak na obecną generację Golfa – trudno o lepszą konfigurację w tej odmianie.

Również we wnętrzu jest bardzo przyjemnie, a jasna, choć bardzo trudna w utrzymaniu czystości tapicerka wprowadza do środka przytulną atmosferę. Specyficzny panel dwóch ekranów nie każdemu się podoba, a szeroka ramka pokryta czarnym lakierem fortepianowym zbiera kurz i zadrapania. Na szczęście jest tylko tam, więc teoretycznie nie będziemy jej dotykać zbyt często. Miłym dodatkiem jest oświetlenie ambientowe, zatem możemy podkreślić atmosferę odpowiednim kolorem. Nie wspominam o ergonomii, bo ta jest przeciętna, a największym problemem są dotykowe przyciski/suwaki do regulacji temperatury i poziomu głośności – w nocy nie są podświetlone. Pojemność bagażnika? W standardowym układzie są to 374 litry, a po złożeniu oparć kanapy przestrzeń rośnie do 1237 litrów. Pojemność zbiornika paliwa to 45 litrów. Auto powstaje na bazie platformy MQB Evo i jest produkowane m.in. w Wolfsburgu.

Volkswagen Golf eHybrid. Silnik, spalanie, wrażenia z jazdy

Nie oszukujmy się. Opłacalność zakupu Volkswagena Golfa eHybrid istnieje przede wszystkim wtedy, gdy mamy możliwość doładowywania baterii w optymalnych
Nie oszukujmy się. Opłacalność zakupu Volkswagena Golfa eHybrid istnieje przede wszystkim wtedy, gdy mamy możliwość doładowywania baterii w optymalnych warunkach cenowych np. w domu w taryfie nocnej, w pracy itp. Wtedy oszczędności związane z możliwością pokonywania do 40-50 kilometrów dziennie tylko na energii elektrycznej mogą być wymierne w dłuższej perspektywie. Ale jeśli ktoś mieszka w bloku i/lub bez możliwości doładowywania, porównywalna wersja z silnikiem 1.5 eTSI EVO będzie równie oszczędna, a do tego zdecydowanie tańsza – wersja Style (taka sama, jak testowana) kosztuje 129 690 złotych. Kamil Rogala

Napęd w Golfie eHybrid realizuje znany z innych hybryd grupy Volkswagena tandem złożony z silnika 1.4 TSI o mocy 150 KM i momencie obrotowym 250 Nm oraz jednostki elektrycznej, która generuje 110 KM. Moc systemowa całego układu to 204 KM, czyli tyle samo, co w innych modelach z tym napędem m.in. w Octavii iV. Zastosowana bateria ma pojemność 10,4 kWh (netto), co zdaniem producenta ma zapewnić zasięg około 80 kilometrów. Napęd kierowany jest na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej przekładni DSG. A jak takie parametry przekładają się na realne właściwości jezdne i osiągi? Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,4 sekundy a prędkość maksymalna to 220 km/h. Dynamika jest bardzo zadowalająca, szczególnie gdy mamy nieco zapasu energii w baterii. Po jej rozładowaniu całość działa podobnie, jak hybryda równoległa tj. ruszanie z udziałem silnika elektrycznego, możliwość bezemisyjnego toczenia się w korku itp.

Volkswagenem Golfem eHybrid jeździ się bardzo przyjemnie i śmiem twierdzić, że jest to lepsze rozwiązanie na co dzień niż konwencjonalny napęd szczególnie, gdy większość tras pokonujemy w ruchu miejskim. Priorytetem jest tutaj możliwość jazdy bezemisyjnej na energii zgromadzonej w akumulatorze, a po jej wyczerpaniu, spokojnej jazdy w trybie hybrydowym. W tej roli eHybrid sprawdza się naprawdę nieźle. Realny zasięg przy normalnej jeździe to sporo powyżej 50 kilometrów. Oczywiście idealnymi warunkami dla Gola eHybrid i jakiejkolwiek innej hybrydy plug-in to możliwość doładowywania baterii w przydomowym garażu lub w pracy. Jeśli na chwilę pominiemy kwestię ceny, nawet brak możliwości doładowywania w domu/pracy daje pewną przewagę, bowiem istnieje możliwość doładowania baterii podczas jazdy lub skorzystania z ładowarki publicznej. Niestety, jeśli w grę wchodzą kalkulacje i opłacalność, robi się nieco gorzej, bowiem dopłata do wersji z 2.0 TSI o porównywalnej mocy 190 KM jest znaczna (ponad 20 000 złotych), o wersji z 1.5 eTSI EVO o mocy 150 KM nie wspominając. A jak prezentuje się zużycie paliwa?

  • zużycie paliwa w mieście (50 km/h) – 6 l/100km;
  • zużycie paliwa w trasie (70-100 km/h) – 6-7 l/100km;
  • zużycie paliwa na drodze ekspresowej i autostradzie (120-140 km/h) – 7-8 l/100km.

Volkswagen Golf eHybrid. Ceny i wyposażenie

Nie oszukujmy się. Opłacalność zakupu Volkswagena Golfa eHybrid istnieje przede wszystkim wtedy, gdy mamy możliwość doładowywania baterii w optymalnych
Nie oszukujmy się. Opłacalność zakupu Volkswagena Golfa eHybrid istnieje przede wszystkim wtedy, gdy mamy możliwość doładowywania baterii w optymalnych warunkach cenowych np. w domu w taryfie nocnej, w pracy itp. Wtedy oszczędności związane z możliwością pokonywania do 40-50 kilometrów dziennie tylko na energii elektrycznej mogą być wymierne w dłuższej perspektywie. Ale jeśli ktoś mieszka w bloku i/lub bez możliwości doładowywania, porównywalna wersja z silnikiem 1.5 eTSI EVO będzie równie oszczędna, a do tego zdecydowanie tańsza – wersja Style (taka sama, jak testowana) kosztuje 129 690 złotych. Kamil Rogala

Wszelkie hybrydy typu plug-in dość niekorzystnie wypadają w starciu z benzynowymi odpowiednikami. Podobnie jest tutaj. Bazowy Volkswagen Golf eHybrid kosztuje 164 490 złotych (katalogowo bez promocji). Co więcej, obecnie mogą być problemy z jego zamówieniem, bowiem w konfiguratorze widnieje tylko droższa odmiana GTE (ten sam napęd, ale o mocy 245 KM w cenie 185 090 złotych). Do tego jeśli dorzucimy do konfiguratora kilka dodatków, cena słabszej wersji z pewnością wkroczy na poziom 180 000 złotych (albo znacząco go przekroczy). Czy warto?

Volkswagen Golf eHybrid. Podsumowanie

Nie oszukujmy się. Opłacalność zakupu Volkswagena Golfa eHybrid istnieje przede wszystkim wtedy, gdy mamy możliwość doładowywania baterii w optymalnych warunkach cenowych np. w domu w taryfie nocnej, w pracy itp. Wtedy oszczędności związane z możliwością pokonywania do 40-50 kilometrów dziennie tylko na energii elektrycznej mogą być wymierne w dłuższej perspektywie. Ale jeśli ktoś mieszka w bloku i/lub bez możliwości doładowywania, porównywalna wersja z silnikiem 1.5 eTSI EVO będzie równie oszczędna, a do tego zdecydowanie tańsza – wersja Style (taka sama, jak testowana) kosztuje 129 690 złotych.

Volkswagen Golf eHybrid – zalety:

  • z zewnątrz wygląda praktycznie tak samo jak „zwykły” Golf;
  • w środku również trudno znaleźć wyraźne różnice;
  • wygodny, przestronny, z wieloma praktycznymi rozwiązaniami;
  • napęd może być i dynamiczny, i oszczędny;
  • możliwość jazdy bezemisyjnej po mieście…

Volkswagen Golf eHybrid – wady:

  • …ale to traci sens, jeśli nie ma możliwości taniego/darmowego ładowania;
  • po wyczerpaniu baterii jednostka 1.4 TSI dostaje zadyszki;
  • wpadki ergonomiczne związane z obsługą dotykową;
  • wyraźnie wyższa cena w porównaniu do konwencjonalnych wersji.

Porównanie Volkswagen Golf eHybrid 1.4 TSI eHybrid 245 KM (AT6) do wybranych konkurentów:

 

Volkswagen Golf eHybrid 1.4 TSI eHybrid 204 KM (AT6)

Peugeot 308 1.6 HYbrid 225 KM (AT8)

Audi A3 1.4 45 TFSI e 245 KM (AT6)

Cena (zł, brutto)

od 164 490

od 188 300

od 181 700

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

hatchback/5

Długość/szerokość (mm)

4287/1789

4367/1852

4343/1816

Wysokość (mm)

1484

1441

1450

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1543/1516

1559/1554

1567/1547

Rozstaw osi (mm)

2630

2675

2630

Pojemność bagażnika (l)

374/1237

361/1271

280/1100

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1515

1633

1585

Pojemność zbiornika paliwa (l)

45

40

40

Pojemność baterii netto (kWh)

10,4

12,4

10,4

Rodzaj paliwa

benzyna (PHEV)

benzyna (PHEV)

benzyna (PHEV)

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 6-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

automatyczna, 6-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

204

225

245

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,4

7,5

6,8

Prędkość maksymalna (km/h)

220

235

232

Zasięg na baterii (km)

80

74

74

Spalanie (l/100km)

0,9 (WLTP)

1,2 (WLTP)

1,1 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

21

27

26

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl