A zmieniły się one zasadniczo. Realne potrzeby nabywców sprawiły, że z grupy samochodów terenowych, wywodzących się jeszcze z pojazdów militarnych, wyłoniła się odrębna klasa aut określanych mianem SUV - uważa Wojciech Sierpowski, juror w międzynarodowym plebiscycie Car of the Year.
O ile prawdziwe offroadery bazowały na ramie nośnej, miały sztywne mosty i przekładnię redukcyjną, to SUV-om takie rozwiązania nie są potrzebne, bo ich właściciele rzadko albo nawet nigdy nie zjeżdżają z dróg utwardzonych.
Siłą rzeczy ważniejszy staje się styl i wielkość auta, jego wyposażenie i komfort jazdy. Krótko mówiąc nadeszła moda na SUV-y - podkreśla Sierpowski.
Więcej trafia ich także do firm. Ta tendencja z pewnością utrzyma się w bieżącym roku. Nissan i Suzuki już zadeklarowały chęć sprzedaży takich aut przedsiębiorstwom. Ich cena ma być niewiele większa od popularnych modeli klasy kompaktowej.
W poprzednim roku zarejestrowano w Polsce po raz pierwszy 56 058 nowych i używanych samochodów rekreacyjno-terenowych, czyli o 57,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Liczba ta obejmuje 19 845 aut nowych (wzrost o 71,3 proc.) oraz 36 213 aut używanych (wzrost o 50,6 proc.).
Zdecydowanie więcej zarejestrowanych zostało nowych mniejszych terenówek i to o prawie 93 proc. (14 861 sztuk). Natomiast liczba dużych zbliżyła się do poziomu 5 tys. sztuk (wzrost o 28,7 proc.). Wśród używanych również mniejsze miały większe wzięcie, ale nie tak duże (56,2 proc. do 46,7 proc.).
Używane pojazdy nie są zbyt młode. 48 proc. aut terenowo-rekreacyjnych to modele wyprodukowane przed 2000 r., 24 proc. jest z lat 2000-2003, 15 proc. z lat 2004-2005, a tylko 13 proc. stanowią dwulatki.
W 2007 r. liderem wśród mniejszych aut terenowych zostało Suzuki - zarejestrowano w tym czasie 7301 sztuk (o 30,3 proc. więcej). W grupie dużych największym uznaniem cieszyła się marka Jeep - 3176 (wzrost o 43,7 proc.).
Ale najpopularniejszym modelem była Toyota RAV4 (5306 sztuk, wzrost o 63,4 proc.) Zajęła ona też pierwsze miejsce wśród kupionych nowych aut (3093 sztuki, wzrost o 36,6 proc.). Suzuki Grand Vitara w tych zestawieniach wygrało rywalizację wśród samochodów używanych (2365 sztuk - wzrost o 20,4 proc.).
***
Eksploatacja nie jest tania
Najlepiej widać to po porównaniu kosztów użytkowania i ewentualnych napraw Avensisa 1,6 VVTi i Land Cruisera 3.0 D4D. Przegląd po 15 tys. km lub po roku kosztuje w przypadku Avensisa 840 zł, a Land Cruisera 1270. Gdy rozbijemy błotnik, to cena części bez kosztów montażu i lakierowania wynosi odpowiednio 840 zł i 1380 zł. Gdy rozbijemy szybę przednią, to oryginał dla Avensisa kosztuje 1130 zł, a dla terenówki 2080 zł.
Od 2012 r. wszystkie sprzedawane w UE auta mają emitować najwyżej 120 g CO2 na każdy przejechany kilometr. Przekroczenie limitu emisji kosztować ma 35 euro za każdy gram nadmiernej emisji od każdego samochodu.
***
Marka Model / Pojemność silnika (l) - moc (KM) / Cena - orientacyjna (zł)
Lada Niva 1,7/81 41 000
Suzuki Jimny 1,3/83 49 900
Kia Sportage 2,0/142 69 900
Suzuki Grand Vitara 1,6/106 74 900
SsangYong Actyon 2,0 diesel/141 76 300
Subaru Forester 2,0/150 80 121
Hyundai Tuscon 2,0/141 81 900
Honda FR-V 1,8/140 84 900
Toyota RAV4 2,0/152 98 500
Volkswagen Tiguan 1,4/150 99 040
Nissan X-Trail 2,0/141 99 150
Mitsubishi Outlander 2,0/140 99 900
Jeep Patriot 2,0 diesel/140 103 700
Jeep Compass 2,0 diesel/140 106 000
Honda CR-V 2,0/150 106 400
Jeep Wrangler 2,8 diesel/177 110 300
Chevrolet Captiva 2,4/136 114 800
SsangYong Rodius 2,7 diesel/165 123 600
Dogde Nitro 2,8 diesel /177 126 700
Land Rover Defender 90 2,4 diesel /122 128 900
Hyundai Santa Fe 2,2 diesel /155 129 900
Kia Sorento 2,5 diesel /170 129 900
Mazda CX 7 2,3/258 130 200
Citroen C-Crosser 2,4/170 131 900
Peugeot 4007 2,2 diesel /156 141 500
BMW X3 2,0/150 143 000
Nissan Pathinder 2,5 diesel /171 149 000
Toyota Land Cruiser 3,0 diesel /163 151 700
Nissan Patrol 3,0 diesel /160 166 900
Land Rover Discovery 3 2,7 diesel /190 167 000
Subaru Tribeca 3,0/245 171 000
Jeep Grand Cherokee 3,0 diesel /218 185 000
Volvo XC90 2,4 diesel /185 203 500
Porsche Cayenne 3,6/290 208 092
Volkswagen Touareg 2,5 diesel /174 212 290
Mercedes-Benz ML 3,0 diesel /190 218 000
Land Rover Range Rover Sport 2,7 diesel /190 221 500
Lexus RX 400h 3,3 hybrydowy/272 224 500
BMW X5 3,0/272 229 000
Toyota Land Cruiser V8 4,7/288 284 000
Mercedes-Benz GL320 3,0 diesel /224 289 000
Land Rover Range Rover 3,6 diesel /272 317 000
Hummer H2 6,8/329 327 520
Źródło: generalni importerzy