W Polsce panuje moda na terenówki

Tadeusz Belerski
Coraz więcej ludzi chce mieć auto inne niż sąsiedzi. Ponadto jesteśmy coraz majętniejszym społeczeństwem, które stać na aktywniejsze spędzanie czasu. Coraz więcej osób ma domy letnie, w miejscach gdzie łatwiej dojechać samochodem terenowym. Chcemy mieć też auta większe, wygodniejsze, a takie są dzisiejsze terenówki.

A zmieniły się one zasadniczo. Realne potrzeby nabywców sprawiły, że z grupy samochodów terenowych, wywodzących się jeszcze z pojazdów militarnych, wyłoniła się odrębna klasa aut określanych mianem SUV - uważa Wojciech Sierpowski, juror w międzynarodowym plebiscycie Car of the Year.

O ile prawdziwe offroadery bazowały na ramie nośnej, miały sztywne mosty i przekładnię redukcyjną, to SUV-om takie rozwiązania nie są potrzebne, bo ich właściciele rzadko albo nawet nigdy nie zjeżdżają z dróg utwardzonych.

Siłą rzeczy ważniejszy staje się styl i wielkość auta, jego wyposażenie i komfort jazdy. Krótko mówiąc nadeszła moda na SUV-y - podkreśla Sierpowski.

Więcej trafia ich także do firm. Ta tendencja z pewnością utrzyma się w bieżącym roku. Nissan i Suzuki już zadeklarowały chęć sprzedaży takich aut przedsiębiorstwom. Ich cena ma być niewiele większa od popularnych modeli klasy kompaktowej.

W poprzednim roku zarejestrowano w Polsce po raz pierwszy 56 058 nowych i używanych samochodów rekreacyjno-terenowych, czyli o 57,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Liczba ta obejmuje 19 845 aut nowych (wzrost o 71,3 proc.) oraz 36 213 aut używanych (wzrost o 50,6 proc.).

Zdecydowanie więcej zarejestrowanych zostało nowych mniejszych terenówek i to o prawie 93 proc. (14 861 sztuk). Natomiast liczba dużych zbliżyła się do poziomu 5 tys. sztuk (wzrost o 28,7 proc.). Wśród używanych również mniejsze miały większe wzięcie, ale nie tak duże (56,2 proc. do 46,7 proc.).

Używane pojazdy nie są zbyt młode. 48 proc. aut terenowo-rekreacyjnych to modele wyprodukowane przed 2000 r., 24 proc. jest z lat 2000-2003, 15 proc. z lat 2004-2005, a tylko 13 proc. stanowią dwulatki.

W 2007 r. liderem wśród mniejszych aut terenowych zostało Suzuki - zarejestrowano w tym czasie 7301 sztuk (o 30,3 proc. więcej). W grupie dużych największym uznaniem cieszyła się marka Jeep - 3176 (wzrost o 43,7 proc.).

Ale najpopularniejszym modelem była Toyota RAV4 (5306 sztuk, wzrost o 63,4 proc.) Zajęła ona też pierwsze miejsce wśród kupionych nowych aut (3093 sztuki, wzrost o 36,6 proc.). Suzuki Grand Vitara w tych zestawieniach wygrało rywalizację wśród samochodów używanych (2365 sztuk - wzrost o 20,4 proc.).

***

Eksploatacja nie jest tania

Najlepiej widać to po porównaniu kosztów użytkowania i ewentualnych napraw Avensisa 1,6 VVTi i Land Cruisera 3.0 D4D. Przegląd po 15 tys. km lub po roku kosztuje w przypadku Avensisa 840 zł, a Land Cruisera 1270. Gdy rozbijemy błotnik, to cena części bez kosztów montażu i lakierowania wynosi odpowiednio 840 zł i 1380 zł. Gdy rozbijemy szybę przednią, to oryginał dla Avensisa kosztuje 1130 zł, a dla terenówki 2080 zł.

Od 2012 r. wszystkie sprzedawane w UE auta mają emitować najwyżej 120 g CO2 na każdy przejechany kilometr. Przekroczenie limitu emisji kosztować ma 35 euro za każdy gram nadmiernej emisji od każdego samochodu.

***

Marka Model / Pojemność silnika (l) - moc (KM) / Cena - orientacyjna (zł)

Lada Niva 1,7/81 41 000
Suzuki Jimny 1,3/83 49 900
Kia Sportage 2,0/142 69 900
Suzuki Grand Vitara 1,6/106 74 900
SsangYong Actyon 2,0 diesel/141 76 300
Subaru Forester 2,0/150 80 121
Hyundai Tuscon 2,0/141 81 900
Honda FR-V 1,8/140 84 900
Toyota RAV4 2,0/152 98 500
Volkswagen Tiguan 1,4/150 99 040
Nissan X-Trail 2,0/141 99 150
Mitsubishi Outlander 2,0/140 99 900
Jeep Patriot 2,0 diesel/140 103 700
Jeep Compass 2,0 diesel/140 106 000
Honda CR-V 2,0/150 106 400
Jeep Wrangler 2,8 diesel/177 110 300
Chevrolet Captiva 2,4/136 114 800
SsangYong Rodius 2,7 diesel/165 123 600
Dogde Nitro 2,8 diesel /177 126 700
Land Rover Defender 90 2,4 diesel /122 128 900
Hyundai Santa Fe 2,2 diesel /155 129 900
Kia Sorento 2,5 diesel /170 129 900
Mazda CX 7 2,3/258 130 200
Citroen C-Crosser 2,4/170 131 900
Peugeot 4007 2,2 diesel /156 141 500
BMW X3 2,0/150 143 000
Nissan Pathinder 2,5 diesel /171 149 000
Toyota Land Cruiser 3,0 diesel /163 151 700
Nissan Patrol 3,0 diesel /160 166 900
Land Rover Discovery 3 2,7 diesel /190 167 000
Subaru Tribeca 3,0/245 171 000
Jeep Grand Cherokee 3,0 diesel /218 185 000
Volvo XC90 2,4 diesel /185 203 500
Porsche Cayenne 3,6/290 208 092
Volkswagen Touareg 2,5 diesel /174 212 290
Mercedes-Benz ML 3,0 diesel /190 218 000
Land Rover Range Rover Sport 2,7 diesel /190 221 500
Lexus RX 400h 3,3 hybrydowy/272 224 500
BMW X5 3,0/272 229 000
Toyota Land Cruiser V8 4,7/288 284 000
Mercedes-Benz GL320 3,0 diesel /224 289 000
Land Rover Range Rover 3,6 diesel /272 317 000
Hummer H2 6,8/329 327 520

Źródło: generalni importerzy

Wróć na i.pl Portal i.pl