Warszawa: Nowe stacje II linii metra otwarte, wśród nich - największa w Europie

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Po otwarciu tego odcinka II linia liczy już niemal 20 km długości, a pasażerowie mogą korzystać z 18 stacji.
Po otwarciu tego odcinka II linia liczy już niemal 20 km długości, a pasażerowie mogą korzystać z 18 stacji. fot. Sylwia Dąbrowa
Zgodnie z zapowiedziami, przed końcem września udało się otworzyć trzy nowe stacje metra: Zacisze, Kondratowicza i Bródno. Tym samym zakończyła się budowa wschodniego odcinka II linii metra. O 13:30 odbyła się oficjalna konferencja prasowa, a z metra mogą już korzystać mieszkańcy.

Metro dojedzie na Bródno. Otwarcie trzech nowych stacji

24 sierpnia wykonawca odcinka, firma Gulermak, złożył zawiadomienie o zakończeniu budowy. Od tego czasu trwały kontrole, uzupełnianie dokumentacji i oczekiwanie na zgody. Cały proces udało się szczęśliwie doprowadzić do końca i dziś prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski uroczyście - w obecności mediów i oficjeli - otworzył nowy odcinek.

Nowe stacje II linii metra w Warszawie

Łącznie 5 nowych stacji na wschodnim i zachodnim odcinku. Wśród nich największa, powierzchniowo, stacja metra w Europie - C21 "Bródno". – Teren tej stacji jest ogromny. Na torach odstawczych zmieściłyby się dwa Boeingi 787. Z tego co wiem, to pod względem powierzchni jest to największa stacja metra w Europie – mówi nam Bartosz Sawicki, rzecznik prasowy firmy Gulermak.

Po otwarciu tego odcinka, II linia liczy już niemal 20 km długości, a pasażerowie mogą korzystać z 18 stacji. Zostaje przywrócony także przedwakacyjny rozkład jazdy, co oznacza większą częstotliwość pociągów. Na I linii pociągi będą kursować w szczycie co 2 min. 20 sek., a na II linii co 2 min. 50 sek.

Wciąż jednak pozostaje pytanie: co dalej? Oczywiście w kontekście ostatniego, zachodniego, odcinka na Karolin i STP Mory. Podczas otwarcia nowych stacji na Bemowie, od rzeczniczki warszawskiego ratusza usłyszeliśmy, że w ciągu kilku tygodni powinniśmy otrzymać odpowiedzi na wszystkie pytania. Dlatego wróciliśmy z tym pytaniem po niemal trzech miesiącach.

Na dziś porozumienia nie ma i wciąż nie wiadomo, co z końcowym odcinkiem. W prognozie finansowej miasta rozliczenie inwestycji zostało przeniesione na 2026 rok. To jednak, jak dowiadujemy się nieoficjalnie, bardziej zabieg techniczny związany z rozliczaniem faktur i środków unijnych. Oficjalnej informacji co dalej z budową nie ma. Jeśli porozumienie nie zostanie zawarte do uzyskania wszystkich zgód na budowę (szacuje się, że powinny być na przełomie września i października), to może zrobić się naprawdę ciekawie. Czekamy na oficjalny komunikat miasta w tej sprawie, a przy tej okazji termin w jakim powstaną nowe stacje i STP Mory.

od 16 lat

mm

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na i.pl Portal i.pl