Wielickiemu Muzeum zależało ogromnie na solniczce z Limoges, ze względu na cenioną technikę emalii malarskiej w jakiej została wykonana, oraz miejsce powstania – francuskie Limoges to najważniejszy ośrodek europejskiej sztuki emalierskiej.
Para solniczek, którą zakupiło Muzeum Żup Krakowskich znajdowała się do niedawna w kolekcji prywatnej w Niemczech; naczynia były eksponowane w Berlinie i w Essen. Z kolei przed 2015 rokiem solniczki te stanowiły część zbioru George'a Bemberga (1915-2011), znanego kolekcjonera urodzonego w Argentynie i wychowanego w Paryżu, którego świetna kolekcja jest nadal pokazywana we francuskiej Tuluzie.
- Technikę emalii malarskiej wynaleziono we francuskim Limoges ok. połowy XV wieku. Wyroby tego ośrodka docierały też do Polski – w okresie staropolskim emalię malarską określano mianem „robota francuska”. W XVI wieku najwyższy poziom osiągnęły emalie limuzyjskie o formach renesansowych i manierystycznych. Właśnie takie dwie solniczki wzbogaciły kolekcję muzealną. Są wykonane z miedzi, mają taki sam sześcioboczny kształt, ale różnią się dekoracją. W górnej i dolnej części znajdują się niewielkie wgłębienia na sól. Na sześciu ściankach większego naczynia przedstawiono prace mitycznego Herkulesa (sceny walki herosa z Kakusem, z centaurem Nessosem unoszącym Dejanirę, z lwem nemejskim, z psem Cerberem, z hydrą lernejską i zapasy Herkulesa z Anteuszem). Górna i dolna powierzchnia dzieła zostały ozdobione portretami profilowymi i popiersiami, interpretowanymi jako wizerunki cesarzy rzymskich – podaje Klementyna Ochniak-Dudek z Muzeum Żup Krakowskich.
Ikonografia na solniczkach, które trafiły do wielickiej kolekcji określa te naczynia jako - przedmiot książęcy.
- Wynika to z faktu, że Herkules uważany był za uosobienie ideału cnót monarchicznych i był postrzegany w renesansie przez wielu książąt jako wzór do naśladowania. Tego rodzaju dzieła sztuki zostały pierwotnie stworzone dla dworskiego stołu pełniąc rolę użytkową i będąc oznaką bogactwa. Jednak w ciągu XVII wieku zaczęto je postrzegać jako przedmioty kolekcjonerskie z powodu misternie malowanej emalii i ten wysoki status utrzymują do dzisiaj w światowych kolekcjach. Renesansowe okazy znajdują się w Luwrze w Paryżu, Ermitażu w Petersburgu, Muzeum Rzemiosła Artystycznego (Kunstgewerbemuseum) w Berlinie oraz Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie – wyjaśnia Klementyna Ochniak-Dudek.
Wielicka kolekcja solniczek, zaliczana do najcenniejszych na świecie, liczy ponad 1000 obiektów oraz naczyń przyprawowych prawie ze wszystkich kontynentów. Naczynia wykonane są z cennych materiałów i w znanych warsztatach złotniczych oraz wytwórniach porcelany na świecie. Najstarsza solniczka z kolekcji - w kształcie kielicha, pochodzi z końca XV wieku. Dzięki zakupowi naczyń z Limoges we Francji muzealny zbiór solniczek stał się jeszcze bardziej różnorodny.
Najpiękniejsze i najcenniejsze okazy są prezentowane na wystawie „Solniczki – małe arcydzieła sztuki” w Zamku Żupnym w Wieliczce. Ekspozycję można zwiedzać od wtorku do niedzieli w godz. 9-20.
- Co zjeść, podróżując po Małopolsce? Oto regionalne przysmaki!
- Relaksujący weekend? Tylko na termach. Oto najlepsze baseny w Małopolsce!
- Wieliczka. Wracają niedzielne kursy autobusów. Jedna linia do likwidacji
- Miodobranie 2021 w Wieliczce. Słodki czas w centrum miasta [ZDJĘCIA]
- Będą nowe połączenia MPK do Krakowa: dla Niepołomic i Wieliczki
- Pociągi nie dojadą z Krakowa do Wieliczki. Szykują się duże zmiany
Najpiękniejsze punkty widokowe na świecie
