Wysokie podwyżki opłat transportowych w Niemczech. Przewoźnicy ostrzegają przed skutkami

OPRAC.:
Adam Kielar
Adam Kielar
Wideo
od 16 lat
Polscy przewoźnicy obawiają się wzrostu opłat dla ciężarówek w Niemczech. Myta mają pójść w górę nawet o ponad 80 procent. Jest to efekt niedawnych zmian w prawie, przegłosowanych przez Bundestag.
Polscy przewoźnicy obawiają się podwyżki opłat transportowych w Niemczech.
Polscy przewoźnicy obawiają się podwyżki opłat transportowych w Niemczech. Grzegorz Dembiński / Polska Press

Rosną opłaty transportowe w Niemczech

W myśl nowych przepisów, stawki opłat będą powiązane z klasą emisji dwutlenku węgla pojazdów wjeżdżających na terytorium Niemiec. Według szacunków, podawanych przez portal niemieckiego nadawcy Deutsche Welle, mogą one wzrosnąć o około 83 procent dla ciężarówek spełniających normę Euro VI.

Ponadto, od lipca 2024 roku opłaty będą dotyczyć ciężarówek o masie od 3,5 tony wzwyż, obecnie dotyczą siedmiotonowych i cięższych.

Władze w Berlinie szacują, że podwyższenie opłat może przynieść wpływy w wysokości nawet 30,5 mld euro w latach 2024-2027. Mają one być spożytkowane na rozwój infrastruktury, w tym dróg oraz kolei. W założeniu, reforma ma zachęcać przewoźników do wymiany pojazdów na niskoemisyjne.

Firmy transportowe krytykują

Firmy transportowe w Niemczech skrytykowały ten pomysł, przekonując, że ostatecznie za tę podwyżkę zapłacą konsumenci. Ich zdaniem to „ukryta podwyżka podatków”.

„85 procent towarów w Niemczech, w tym wiele dóbr codziennego użytku, transportowanych jest ciężarówkami” – wskazało Federalne Stowarzyszenie Transportu Drogowego, Logistyki i Utylizacji (BGL).

Jak dodano, „w rzeczywistości podwyżka myta jest równoznaczna z ukrytym podniesieniem podatków, co dotknie każde gospodarstwo domowe. Dobra codziennego użytku, a przede wszystkim artykuły spożywcze, nie mogą być dowiezione do supermarketów koleją”.

Również polscy przewoźnicy nie kryją swoich obaw.

– Jestem bardzo zaniepokojony i zestresowany. Dla przewoźników ponad 80-procentowa podwyżka opłat za autostrady w Niemczech jest szokiem – mówi Piotr Magdziak z firmy Magtrans, cytowany przez Deutsche Welle.

Zaniepokojeni polscy przewoźnicy

Także jego zdaniem, podwyżka opłat wpłynie na konsumentów i to w całej Europie.

– Rozumiem, że tego rodzaju reformy są konieczne. Ale należy to robić z głową, rozłożyć zmiany w czasie, abyśmy mogli się do nich przygotować i zabezpieczyć – dodał.

Inni przewoźnicy, cytowani przez „DW” przestrzegają, że wiele firm może być zmuszonych do wycofania się z rynku.

– Koszty związane z wprowadzaniem unijnego pakietu mobilności, ceny paliwa, a teraz myto wzrastają do takiego poziomu, że nie jest dziwne, iż niejedna firma może się wywrócić – mówi Kamila Burkowska z firmy Carter Logistics.

Również Austria planuje podwyżkę opłat za użytkowanie dróg, ich stopień nie jest jednak jeszcze znany.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

Źródło: Deutsche Welle

lena

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
antyPiS
28 października, 21:45, Paweł:

Niemcy są tak głupi że sami sobie już kładą pod nogi , ale jakoś mnie to nie dziwi, byle od nas wara niemieckie [wulgaryzm]e bez szkoły.

28 października, 22:57, antyPiS:

Może najpierw zapoznasz się założeniami reformy a później się wypowiesz a nie odwrotnie? Podobne podwyżki wprowadza Austria. Proste - jak ktoś chce jeździć po niemieckich drogach to niech płaci. Niemcom pieniądze są potrzebne na modernizację i rozwój infrastruktury, także kolejowej i dróg wodnych. Wzrost opłat pociągnie wzrost cen ale za to zapłacą Polacy. Przy takim założeniu tylko część kosztów poniosą niemieckie firmy transportowe. Jest wyjście - nie handlować z Niemcami. Bojkot! Nie będzie Niemiec! itd.

29 października, 0:03, Marek:

Jesteś kretynem z pewnej partii, która bardzo lubi jak Polakom jest źle. A powiedz mi POmatołku jak to się ma do traktatów unijnych, gdzie wszystko jest sterowane odgórnie i wszyscy mają być równi. Tylko przez kogo ?

29 października, 0:33, antyPiS:

Skoro wiesz, kim jestem, jakie mam poglądy po cholerę zadajesz pytanie? Jeżeli jeszcze nie zrozumiałeś, że Niemcy robią to, co w ramach Unii zrobić mogą to nie ma sensu tłumaczyć. Przecież Niemcy robią to, czego utrzymania domaga się PiSowski rząd - praw dla siebie. Nie pytam, skąd wytrzasnąłeś te tezy, które uważasz za słuszne. Nie ma sensu tłumaczyć, że to nie tak działa. Zapytaj tego, co ci przekazuje gotowce do zamieszczania w necie, dlaczego inne państwa nie obawiają się utraty tożsamości. Nawet - w kolejce do uniowstąpienia czekają następni chętni. Ale coś muszę sprostować. Jeżeli obywatele jakiegoś kraju czują się przez sąsiadów dyskryminowani, mają poczucie nierównego traktowania to jest pytanie - co robi rząd w tych sprawach? Dlaczego nie interweniuje? Od zarania dziejów jak słaby czuł się zagrożony przez silniejszego to szukał sojuszników, połączonych tą samą obawą - dziś ty, jutro ja. Dlaczego takie poczucie rozsiewa PiSowski rząd a nie znajduje akceptacji? Dlaczego nikt nie wchodzi z PiSowcami w sojusze? Był kiedyś Trójkąt Weimarski, była Grupa Wyszehradzka. Gdzie się podziały? Dlaczego nikt nie chce z Polską rządzoną przez PiS wchodzić w sojusze? Wymień choć jednego szczerego sojusznika Polski w UE albo w Europie. Polityka jest oparta na twardych realiach - hasła można głosić, nic nie kosztują. Jakie jest miejsce Polski dziś, po ośmiu latach rządów? Skrajną durnotą jest zwalać winę na kogoś, co podobno cieszy się z niepowodzeń swego kraju. Były już zaplute karły reakcji, byli kontrrewolucjoniści sypiący piach w tryby światowej rewolucji, były nawet krasnoludki szczające do mleka. Nic się nie zmieniło. Zawsze ktoś winien. Wróg, z którym trzeba walczyć.

29 października, 4:49, Paweł:

Tylko dlaczego mają mieć te Niemcy więcej praw niż polacy? Dlaczego władza ma pochodzić z uni? W czym Niemcy są lepsi od Polaków? Może w tym że rozwinęli się tak bardzo dzięki złodziejstwu podczas drugiej wojny, jaki to przykład i dlaczego mam słuchać Niemca u którego w domu stoi mój obraz przywieziony pociągiem podczas drugiej wojny? Centralizacja władzy jest im na rękę bo będą działać jak do tej pory pilnując tylko swoich interesów , to oni będą stanowić czy turów ma być czy nie, oni będą stanowić po ile mamy mieć paliwa i inne ceny. Niby dlaczego mam si3 na to zgadzać??? Bo inni się zgadzają? Bo wszyscy chcą? Wszyscy razem z Niemcami już wiele razy się mylili choćby w kwestii wojny na Ukrainie.

Na te pytania ja już odpowiedziałem ale dziwne, że nie zrozumiałeś. Dlaczego chcą rządzić? Bo są cholernie skuteczni. Mają dobry rząd, prowadzący konsekwentną politykę mimo różnic pomiędzy różnymi partiami. Potrafią opanować gospodarkę i jej problemy. Mają to, czego nie ma Polska a zwł ostatnie osiem lat. Nie wystarczą buńczuczne hasła o Niemcu, co nie będzie pluł nam w twarz. Rząd ma działać. Swe słuszne skądinąd pretensje kierujesz pod niewłaściwy adres.

a
antyPiS
28 października, 21:45, Paweł:

Niemcy są tak głupi że sami sobie już kładą pod nogi , ale jakoś mnie to nie dziwi, byle od nas wara niemieckie [wulgaryzm]e bez szkoły.

28 października, 22:57, antyPiS:

Może najpierw zapoznasz się założeniami reformy a później się wypowiesz a nie odwrotnie? Podobne podwyżki wprowadza Austria. Proste - jak ktoś chce jeździć po niemieckich drogach to niech płaci. Niemcom pieniądze są potrzebne na modernizację i rozwój infrastruktury, także kolejowej i dróg wodnych. Wzrost opłat pociągnie wzrost cen ale za to zapłacą Polacy. Przy takim założeniu tylko część kosztów poniosą niemieckie firmy transportowe. Jest wyjście - nie handlować z Niemcami. Bojkot! Nie będzie Niemiec! itd.

29 października, 4:59, Paweł:

Dobrze wiesz że jest to uderzenie główn ie w nasze firmy transportowe i to te najmniejsze więc nie rozumię tu czegoś, jak wiesz to dlaczego ich bronisz? Atakujesz byle atakować? Już ja dobrze znam ich założenia bo prowadzę tranzyt przez ich zafajdany kraj gdzie wykorzysta się wszystkie okazję byle pogonić moich kierowców.

Koniec przeczy początkowi ale mniejsza. Każdy kraj ma prawo wprowadzać regulacje u siebie a Niemcy maja prawo landowe. Mylisz się - ja nie bronię Niemców tylko stwierdzam określony stan rzeczy. Niby kogo mam atakować? Ale skoro ktoś upiera się pudrować rzeczywistość, szukać wrogów i spisków to nigdy nie określi rzeczywistości, nigdy nie zrozumie, dlaczego jest tak, jak jest.

P
Paweł
28 października, 21:45, Paweł:

Niemcy są tak głupi że sami sobie już kładą pod nogi , ale jakoś mnie to nie dziwi, byle od nas wara niemieckie [wulgaryzm]e bez szkoły.

28 października, 22:57, antyPiS:

Może najpierw zapoznasz się założeniami reformy a później się wypowiesz a nie odwrotnie? Podobne podwyżki wprowadza Austria. Proste - jak ktoś chce jeździć po niemieckich drogach to niech płaci. Niemcom pieniądze są potrzebne na modernizację i rozwój infrastruktury, także kolejowej i dróg wodnych. Wzrost opłat pociągnie wzrost cen ale za to zapłacą Polacy. Przy takim założeniu tylko część kosztów poniosą niemieckie firmy transportowe. Jest wyjście - nie handlować z Niemcami. Bojkot! Nie będzie Niemiec! itd.

Dobrze wiesz że jest to uderzenie główn ie w nasze firmy transportowe i to te najmniejsze więc nie rozumię tu czegoś, jak wiesz to dlaczego ich bronisz? Atakujesz byle atakować? Już ja dobrze znam ich założenia bo prowadzę tranzyt przez ich zafajdany kraj gdzie wykorzysta się wszystkie okazję byle pogonić moich kierowców.

P
Paweł
28 października, 21:45, Paweł:

Niemcy są tak głupi że sami sobie już kładą pod nogi , ale jakoś mnie to nie dziwi, byle od nas wara niemieckie [wulgaryzm]e bez szkoły.

28 października, 22:57, antyPiS:

Może najpierw zapoznasz się założeniami reformy a później się wypowiesz a nie odwrotnie? Podobne podwyżki wprowadza Austria. Proste - jak ktoś chce jeździć po niemieckich drogach to niech płaci. Niemcom pieniądze są potrzebne na modernizację i rozwój infrastruktury, także kolejowej i dróg wodnych. Wzrost opłat pociągnie wzrost cen ale za to zapłacą Polacy. Przy takim założeniu tylko część kosztów poniosą niemieckie firmy transportowe. Jest wyjście - nie handlować z Niemcami. Bojkot! Nie będzie Niemiec! itd.

29 października, 0:03, Marek:

Jesteś kretynem z pewnej partii, która bardzo lubi jak Polakom jest źle. A powiedz mi POmatołku jak to się ma do traktatów unijnych, gdzie wszystko jest sterowane odgórnie i wszyscy mają być równi. Tylko przez kogo ?

29 października, 0:33, antyPiS:

Skoro wiesz, kim jestem, jakie mam poglądy po cholerę zadajesz pytanie? Jeżeli jeszcze nie zrozumiałeś, że Niemcy robią to, co w ramach Unii zrobić mogą to nie ma sensu tłumaczyć. Przecież Niemcy robią to, czego utrzymania domaga się PiSowski rząd - praw dla siebie. Nie pytam, skąd wytrzasnąłeś te tezy, które uważasz za słuszne. Nie ma sensu tłumaczyć, że to nie tak działa. Zapytaj tego, co ci przekazuje gotowce do zamieszczania w necie, dlaczego inne państwa nie obawiają się utraty tożsamości. Nawet - w kolejce do uniowstąpienia czekają następni chętni. Ale coś muszę sprostować. Jeżeli obywatele jakiegoś kraju czują się przez sąsiadów dyskryminowani, mają poczucie nierównego traktowania to jest pytanie - co robi rząd w tych sprawach? Dlaczego nie interweniuje? Od zarania dziejów jak słaby czuł się zagrożony przez silniejszego to szukał sojuszników, połączonych tą samą obawą - dziś ty, jutro ja. Dlaczego takie poczucie rozsiewa PiSowski rząd a nie znajduje akceptacji? Dlaczego nikt nie wchodzi z PiSowcami w sojusze? Był kiedyś Trójkąt Weimarski, była Grupa Wyszehradzka. Gdzie się podziały? Dlaczego nikt nie chce z Polską rządzoną przez PiS wchodzić w sojusze? Wymień choć jednego szczerego sojusznika Polski w UE albo w Europie. Polityka jest oparta na twardych realiach - hasła można głosić, nic nie kosztują. Jakie jest miejsce Polski dziś, po ośmiu latach rządów? Skrajną durnotą jest zwalać winę na kogoś, co podobno cieszy się z niepowodzeń swego kraju. Były już zaplute karły reakcji, byli kontrrewolucjoniści sypiący piach w tryby światowej rewolucji, były nawet krasnoludki szczające do mleka. Nic się nie zmieniło. Zawsze ktoś winien. Wróg, z którym trzeba walczyć.

Tylko dlaczego mają mieć te Niemcy więcej praw niż polacy? Dlaczego władza ma pochodzić z uni? W czym Niemcy są lepsi od Polaków? Może w tym że rozwinęli się tak bardzo dzięki złodziejstwu podczas drugiej wojny, jaki to przykład i dlaczego mam słuchać Niemca u którego w domu stoi mój obraz przywieziony pociągiem podczas drugiej wojny? Centralizacja władzy jest im na rękę bo będą działać jak do tej pory pilnując tylko swoich interesów , to oni będą stanowić czy turów ma być czy nie, oni będą stanowić po ile mamy mieć paliwa i inne ceny. Niby dlaczego mam si3 na to zgadzać??? Bo inni się zgadzają? Bo wszyscy chcą? Wszyscy razem z Niemcami już wiele razy się mylili choćby w kwestii wojny na Ukrainie.

a
antyPiS
28 października, 21:45, Paweł:

Niemcy są tak głupi że sami sobie już kładą pod nogi , ale jakoś mnie to nie dziwi, byle od nas wara niemieckie [wulgaryzm]e bez szkoły.

28 października, 22:57, antyPiS:

Może najpierw zapoznasz się założeniami reformy a później się wypowiesz a nie odwrotnie? Podobne podwyżki wprowadza Austria. Proste - jak ktoś chce jeździć po niemieckich drogach to niech płaci. Niemcom pieniądze są potrzebne na modernizację i rozwój infrastruktury, także kolejowej i dróg wodnych. Wzrost opłat pociągnie wzrost cen ale za to zapłacą Polacy. Przy takim założeniu tylko część kosztów poniosą niemieckie firmy transportowe. Jest wyjście - nie handlować z Niemcami. Bojkot! Nie będzie Niemiec! itd.

29 października, 0:03, Marek:

Jesteś kretynem z pewnej partii, która bardzo lubi jak Polakom jest źle. A powiedz mi POmatołku jak to się ma do traktatów unijnych, gdzie wszystko jest sterowane odgórnie i wszyscy mają być równi. Tylko przez kogo ?

Skoro wiesz, kim jestem, jakie mam poglądy po cholerę zadajesz pytanie? Jeżeli jeszcze nie zrozumiałeś, że Niemcy robią to, co w ramach Unii zrobić mogą to nie ma sensu tłumaczyć. Przecież Niemcy robią to, czego utrzymania domaga się PiSowski rząd - praw dla siebie. Nie pytam, skąd wytrzasnąłeś te tezy, które uważasz za słuszne. Nie ma sensu tłumaczyć, że to nie tak działa. Zapytaj tego, co ci przekazuje gotowce do zamieszczania w necie, dlaczego inne państwa nie obawiają się utraty tożsamości. Nawet - w kolejce do uniowstąpienia czekają następni chętni. Ale coś muszę sprostować. Jeżeli obywatele jakiegoś kraju czują się przez sąsiadów dyskryminowani, mają poczucie nierównego traktowania to jest pytanie - co robi rząd w tych sprawach? Dlaczego nie interweniuje? Od zarania dziejów jak słaby czuł się zagrożony przez silniejszego to szukał sojuszników, połączonych tą samą obawą - dziś ty, jutro ja. Dlaczego takie poczucie rozsiewa PiSowski rząd a nie znajduje akceptacji? Dlaczego nikt nie wchodzi z PiSowcami w sojusze? Był kiedyś Trójkąt Weimarski, była Grupa Wyszehradzka. Gdzie się podziały? Dlaczego nikt nie chce z Polską rządzoną przez PiS wchodzić w sojusze? Wymień choć jednego szczerego sojusznika Polski w UE albo w Europie. Polityka jest oparta na twardych realiach - hasła można głosić, nic nie kosztują. Jakie jest miejsce Polski dziś, po ośmiu latach rządów? Skrajną durnotą jest zwalać winę na kogoś, co podobno cieszy się z niepowodzeń swego kraju. Były już zaplute karły reakcji, byli kontrrewolucjoniści sypiący piach w tryby światowej rewolucji, były nawet krasnoludki szczające do mleka. Nic się nie zmieniło. Zawsze ktoś winien. Wróg, z którym trzeba walczyć.

M
Marek
28 października, 21:45, Paweł:

Niemcy są tak głupi że sami sobie już kładą pod nogi , ale jakoś mnie to nie dziwi, byle od nas wara niemieckie [wulgaryzm]e bez szkoły.

28 października, 22:57, antyPiS:

Może najpierw zapoznasz się założeniami reformy a później się wypowiesz a nie odwrotnie? Podobne podwyżki wprowadza Austria. Proste - jak ktoś chce jeździć po niemieckich drogach to niech płaci. Niemcom pieniądze są potrzebne na modernizację i rozwój infrastruktury, także kolejowej i dróg wodnych. Wzrost opłat pociągnie wzrost cen ale za to zapłacą Polacy. Przy takim założeniu tylko część kosztów poniosą niemieckie firmy transportowe. Jest wyjście - nie handlować z Niemcami. Bojkot! Nie będzie Niemiec! itd.

Jesteś kretynem z pewnej partii, która bardzo lubi jak Polakom jest źle. A powiedz mi POmatołku jak to się ma do traktatów unijnych, gdzie wszystko jest sterowane odgórnie i wszyscy mają być równi. Tylko przez kogo ?

R
ROLAND
TUSK POJECHAŁ SPOTKAŁ SIĘ Z URSULĄ I OD RAZU KOLEJNE UDERZENIE W POLSKĘ
a
antyPiS
28 października, 21:45, Paweł:

Niemcy są tak głupi że sami sobie już kładą pod nogi , ale jakoś mnie to nie dziwi, byle od nas wara niemieckie [wulgaryzm]e bez szkoły.

Może najpierw zapoznasz się założeniami reformy a później się wypowiesz a nie odwrotnie? Podobne podwyżki wprowadza Austria. Proste - jak ktoś chce jeździć po niemieckich drogach to niech płaci. Niemcom pieniądze są potrzebne na modernizację i rozwój infrastruktury, także kolejowej i dróg wodnych. Wzrost opłat pociągnie wzrost cen ale za to zapłacą Polacy. Przy takim założeniu tylko część kosztów poniosą niemieckie firmy transportowe. Jest wyjście - nie handlować z Niemcami. Bojkot! Nie będzie Niemiec! itd.

P
Paweł
Niemcy są tak głupi że sami sobie już kładą pod nogi , ale jakoś mnie to nie dziwi, byle od nas wara niemieckie [wulgaryzm]e bez szkoły.
Wróć na i.pl Portal i.pl