Spis treści
Tematy XXX sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży
Wśród tematów rozmów XXX sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży znalazły się m.in.: bardziej nowoczesna szkoła, walka z hejtem w sieci i w szkole, bezpieczny dom i rodzina, poprawa zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, ochrona klimatu i praw zwierząt, lepsze możliwości rozwijania swoich pasji, dostęp do lekarzy specjalistów dla młodych ludzi. Największe poparcie uzyskał jednak temat: wsparcie młodych w wyborze ścieżki życiowej i zawodowej.
Teraz temat ten zostanie w formie uchwały przekazany marszałkowi Sejmu Szymonowi Hołowni, który następnie przekaże go ministrze edukacji Barbarze Nowackiej, Rzeczniczce Praw Dziecka oraz przewodniczącym odpowiednich komisji sejmowych.
Dzieci mają głos w Sejmie
Marszałek Sejmu Szymon Hołownia otwierając rano obrady Sejmu Dzieci i Młodzieży podkreślał, że w tegorocznej edycji głos mają dzieci. – Chcemy wysłuchać tego, co macie do powiedzenia – podkreślał.
Zauważył, że „wylosowaliśmy was spośród tysięcy waszych rówieśników i rówieśniczek w całej Polsce”. – Nie zadawaliśmy wam pytań o tę czy inną bitwę, choć to bardzo ważne. Nie zadawaliśmy wam pytań o te czy inne rocznice - choć one są bardzo ważne. Zadaliśmy wam najprostsze pytanie, jakie może zadać dorosły młodemu człowiekowi i jakie sobie nawzajem jako dorośli i wy jako młodzi ludzie powinniście sobie zadawać: co jest dla ciebie najważniejsze – mówił.
Zaznaczył, że bez odpowiedzi na to pytanie nie będzie żadnej relacji między ludźmi, dlatego politycy będą wsłuchiwać się w głos młodych posłów, by usłyszeć odpowiedź na to pytanie.
Sesję rozpoczęły dzieci z miasta poszkodowanego przez powódź
Jako pierwsi w pierwszej części obrad głos zabrali posłowie: Sara Łochowska, Jakub Dworak i Filip Filipowicz - przedstawicieli Szkoły Podstawowej nr 1. im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Głuchołazach, które ucierpiały w wyniku powodzi, jaka przeszła niedawno w południowej Polsce.
– To, że pozwolono nam dziś tu wystąpić jest dla nas wyjątkowo ważne. Nasze miasto, Głuchołazy, nawiedziła straszliwa powódź. Wielu naszych kolegów i koleżanek straciło domy, a my możliwość uczęszczania do naszej szkoły. W tej trudnej dla nas chwili otrzymaliśmy pomoc praktycznie ze wszystkich stron kraju. Za ten wspaniały gest solidarności chcielibyśmy wam wszystkim z całego serca podziękować – podkreślili.
Dziękowali również organizatorom, Kancelarii Sejmu i marszałkowi Szymonowi Hołowni za pomoc, jaką od nich uzyskali.
Ministra edukacji: To lekcja obywatelskości
W obradach wzięli też udział ministra edukacji Barbara Nowacka wraz z wiceministrami, ministra kultury Hanna Wróblewska, rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak, wiceminister ds. społeczeństwa obywatelskiego Marek Krawczyk, przewodnicząca sejmowej komisji edukacji i nauki Krystyna Szumilas (KO), przewodnicząca komisji do spraw dzieci i młodzieży Monika Rosa (KO) oraz szef Kancelarii Sejmu Jacek Cichocki.
Ministra Barbara Nowacka, zwracając się do młodych parlamentarzystów, mówiła, że już sama ich obecność w sesji, to lekcja obywatelskości i dowód na to, że polska demokracja ma się dobrze.
– Patrzę na tę salę z wielką przyjemnością, bo widzę przyszłość naszej ojczyzny, przyszłość Polski. To wy jesteście tą Polską przyszłości i to na was będzie spoczywała odpowiedzialność za to, w jakim kraju będziecie żyli. Wy, młodzi, aktywni społecznie, ambitni - już poprzez obecność tutaj wysyłacie wielki sygnał do całej młodzieży, jak warto jest być aktywnymi i świadomymi obywatelkami i obywatelami – dodała.
Marszałkiem XXX sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży został wybrany Miłosz Tabor.
Sesje Sejmu Dzieci i Młodzieży odbywają się od 1994 roku
Pierwszą sesję zorganizowano z inicjatywy b. prezes Polskiej Akcji Humanitarnej Janiny Ochojskiej i wicedyrektor ówczesnego Biura Informacyjnego Kancelarii Sejmu Urszuli Pańko. Jej temat to "Wojna – zagrożeniem szczęśliwego dzieciństwa". Była to odpowiedź na trwające wówczas działania wojenne w byłej Jugosławii, które przerodziły się w najbardziej krwawy konflikt w Europie od zakończenia II wojny światowej. W następnych sesjach Sejmu Dzieci i Młodzieży poruszano m.in. kwestie ekologii, ekorozwoju, globalizacji, szkoły, samorządu uczniowskiego i pracy dzieci. Od 2010 r. uczestnicy sesji SDiM są wyłaniani na drodze konkursu, a od 2017 r. wprowadzono dla nich kryterium wiekowe. Do tej pory nie przeprowadzono sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży trzy razy: w 2021 r. (choć przeprowadzono rekrutację) i w 2020 r. z powodu pandemii COVID-19 oraz w 1999 r. Z kolei w 2018 r. sesję przeniesiono z 1 czerwca na 27 września.
Polska to pierwszy kraj w Europie, który zorganizował takie przedsięwzięcie edukacyjne. Obecnie dziecięco-młodzieżowe parlamenty zbierają się m.in. w Portugalii, Francji, Wielkiej Brytanii, Finlandii i w Czechach.
Do grona współorganizatorów Sejmu Dzieci i Młodzieży należą obecnie: MEN i Rzecznik Praw Dziecka.
Źródło: