Zmiany w nauczaniu historii? Ministra edukacji Barbara Nowacka: Nie może służyć niczyim interesom

Lidia Lemaniak
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Ministra edukacji Barbara Nowacka oceniła, że „nauka historii nie może służyć niczyim interesom”. – Ani politycznym, ani ideologicznym. Nie może być używana jako narzędzie do tworzenia podziałów i wykluczania jakiejś grupy – powiedziała.

Spis treści

Jak uczyć historii Polski?

Kancelaria Senatu we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Ośrodkiem Rozwoju Edukacji zorganizowała konferencję „Jak uczyć najnowszej historii Polski? Dylematy”. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. naukowcy, eksperci, parlamentarzyści i nauczyciele.

Ministra edukacji Barbara Nowacka podkreśliła, że nauka historii „nie może służyć niczyim interesom, ani politycznym, ani ideologicznym”. Podkreśliła, że ma ona – jak dodała – budować wspólnotę społeczną, a nie być używana jako „narzędzie do tworzenia podziałów i wykluczania tej czy innej grupy”.

Zwróciła uwagę, że w przeciwieństwie do przedmiotów ścisłych zdarzenia i procesy historyczne podlegają interpretacjom i są podatne na przekłamania. – Dlatego to, w jaki sposób nauczana jest historia, jest szczególnie wrażliwe w całym procesie nauczania – podkreśliła.

Edukacja obywatelska. Nowy przedmiot w szkole

Barbara Nowacka zaznaczyła, że na prawo nauczycieli „do takiego realizowania przedmiotów w ramach podstaw programowych, jaki uważają za słuszny, bez względu na to, czy ten lub inny minister ma pokusę zmieniać im przecinki lub dobierać lektury”. To – jak mówiła – autonomia nauczyciela, ale „z drugiej strony też jego misja budowania społeczeństwa wspólnotowego i spójnego”.

Ministra edukacji dodała, że przedmiot, który będzie uczył o Polsce na scenie europejskiej i globalnej to edukacja obywatelska. Ma ona wejść do szkół od 1 września 2025 roku.

– Podstawy programowe też są już przygotowane. Będę wszystkich namawiała, w szczególności również historyków, do przyjrzenia się podstawom programowym, które proponujemy, bo bez dobrego zrozumienia historii nie ma dobrego społeczeństwa, dobrego obywatelstwa i prawdziwego patriotyzmu – zaznaczyła.

Nauczycielce brakuje obecności kobiet w nauczaniu historii

Dr Agnieszka Jankowiak-Maik, nauczycielka działająca w internecie jako „Babka od histy”, powiedziała dziennikarzom, że temat najnowszej historii Polski od lat wzbudzał kontrowersje i jej zdaniem, będzie wzbudzał zawsze, z różnych względów. Zwróciła m.in. uwagę, że dzieci nasiąkają różnymi poglądami w domu, a bardzo ważne jest, by potrafiły krytycznie myśleć i wyrabiać własną opinię.

– Ważniejsze od tego, czego uczyć, będzie: jak uczyć i jakie metody stosować, czyli metody krytycznego myślenia, dyskusji – oceniła Jankowiak-Maik.

Zaznaczyła, że sama jest „wielką zwolenniczką debaty oksfordzkiej”. Dodała, że „wszędzie, gdzie wchodzą kontrowersje, różne punkty widzenia, to robi się nagle neutralnie, bo pracujemy na argumentach, na merytoryce, nie na opiniach, nie na emocjach”.

Zaznaczyła, że podstawa programowa powinna być odchudzona, bo przeładowanie faktami, datami i nazwiskami nie sprzyja młodemu człowiekowi. Zwróciła uwagę, że nawet jeśli nauczyciele zdążą zrealizować materiał z najnowszej historii Polski, to „albo się bardzo spieszą, albo tego jest tak dużo naraz, że i tak wiedza, z którą wychodzi człowiek (ze szkoły), jest żadna”. Dlatego, jak dodała, Lech Wałęsa czy Anna Walentynowicz to dla młodych abstrakcyjne nazwiska.

Nauczycielka przyznała jednocześnie, że w nauczaniu najnowszej historii Polski bardzo brakuje jej „obecności kobiet »która jest po prostu wymazana«”. Dopytywana, w jaki sposób odchudzić podstawę programową, odparła, że nie chodzi o to, by np. dodać do niej dziesięć nazwisk kobiet. Jej zdaniem warto jednak zmieniać perspektywę, tzn. zastanowić się, jaki powinien być model absolwenta szkoły.

Źródło:

Polska Agencja Prasowa

Komentarze 15

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

S
Stachu
23 września, 22:22, Gawor:

Tusk Doskonale wiedział co robi dając te trzy kobiety do Ministerstwa edukacji bo społeczeństwem głupim i nie wykształconym łatwo się kieruje

👍wszyscy mądrzy to widzą

S
Stachu
23 września, 22:23, Kobra:

Szkoła powoli zaprzestaje uczyć a zaczyna demoralizować

👍to prawda

K
Kobra
Szkoła powoli zaprzestaje uczyć a zaczyna demoralizować
G
Gawor
Tusk Doskonale wiedział co robi dając te trzy kobiety do Ministerstwa edukacji bo społeczeństwem głupim i nie wykształconym łatwo się kieruje
R
Róża Wiatrow
Jeżeli chodzi o "kobiety" w historii proponuję Różę , ale nie tą tylko tamtą "nasza" ty ministrowo czy jak to się ostatnio mówi.
f
fakty
Wiekszość światopogląd wynosi z domu rodzinnego.Wyjątkiem był Pawka Morozow.Wystarczy zapoznać się,z życiorysami resortowych dzieci.
p
pamiętamy
Nie bedą sovieciarze i niemcy pisać nam podręczników do historii.
b
belfer
Wiecie jaką edukację pobierała w szkole? Co się z nią działo później? Później wpadła w sidła cwaniaków i ideologicznych oszołomów. No to teraz już się z tego nie wygrzebie do końca swojego krótkiego urzędowania.
E
Ehh
23 września, 20:01, Ehh:

Wszystko zależy...a najistotniejsze jest , żeby nauczanie było to same , bo bardzo łatwo może się skończyć tak, że ten sam ośrodek kształcenia ,,uczy" wędkarza necenia i połowu i również uczy ryby dietetyki,tak żeby... połknęła haczyk.Ot niby prosta sprawa.

23 września, 20:05, Ehh:

Niby proste, aczkolwiek baaaardzo skomplikowane.

23 września, 20:12, Ehh:

Laik tego nie zrozumie , aczkolwiek waga tego jest naprawdę olbrzymia,to jak przed zakrętem zmienić znak z ograniczrnie do 40 na 70 . Niby dobrze, będziemy mogli szybciej pokonywać... zakręty.

A to czy mamy umiejętności pokonywania zakrętów oceni .... historia.A takie proste to się wydaje.

E
Ehh
23 września, 20:01, Ehh:

Wszystko zależy...a najistotniejsze jest , żeby nauczanie było to same , bo bardzo łatwo może się skończyć tak, że ten sam ośrodek kształcenia ,,uczy" wędkarza necenia i połowu i również uczy ryby dietetyki,tak żeby... połknęła haczyk.Ot niby prosta sprawa.

23 września, 20:05, Ehh:

Niby proste, aczkolwiek baaaardzo skomplikowane.

Laik tego nie zrozumie , aczkolwiek waga tego jest naprawdę olbrzymia,to jak przed zakrętem zmienić znak z ograniczrnie do 40 na 70 . Niby dobrze, będziemy mogli szybciej pokonywać... zakręty.

K
Karamba
Obecność kobiet wymazana? Proszę bez żartów. Każda polska kobieta, która osiągnęła cokolwiek więcej niż rozród jest wychwalana pod niebiosa.

A to problem Pań, że w 1000letniej historii było ich zaledwie garsteczka warta wspomnienia
E
Ehh
23 września, 20:01, Ehh:

Wszystko zależy...a najistotniejsze jest , żeby nauczanie było to same , bo bardzo łatwo może się skończyć tak, że ten sam ośrodek kształcenia ,,uczy" wędkarza necenia i połowu i również uczy ryby dietetyki,tak żeby... połknęła haczyk.Ot niby prosta sprawa.

Niby proste, aczkolwiek baaaardzo skomplikowane.

E
Ehh
Wszystko zależy...a najistotniejsze jest , żeby nauczanie było to same , bo bardzo łatwo może się skończyć tak, że ten sam ośrodek kształcenia ,,uczy" wędkarza necenia i połowu i również uczy ryby dietetyki,tak żeby... połknęła haczyk.Ot niby prosta sprawa.
x
xyz
"brakuje jej „obecności kobiet »która jest po prostu wymazana«”"

Prędzej czy później na historii będą uczyć, że "Kopernik była kobietą" i "Einstein też była kobietą"
g
gosc
Dzieci mają być uczone w/g debaty oksfordzkiej ?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl