Czym różnią się produkty oznaczone Chronioną Nazwą Pochodzenia od innych spożywczych wyrobów włoskich? Dlaczego uznawane są za lepsze i czy w związku z tym są droższe?
Oznaczenie Chroniona Nazwa Pochodzenia (DOP) to specjalna procedura autoryzacji, uznana i objęta ochroną przez UE, która poświadcza wyjątkowość i wysoką jakość zarówno samych produktów, jak i procesów wytwórczych, których efektem są właśnie te produkty znane jako „typowe” ze względu na jakość oryginalnych składników, jak również region pochodzenia. Z tych właśnie względów, produkty oznaczone certyfikatem DOP (a także DOC) cieszą się gwarancją wysokiej jakości i są zazwyczaj droższe z uwagi na występowanie w mniej licznych partiach.
Dlaczego i w jaki sposób promują je Państwo w Polsce?
Właśnie dlatego, że są to oryginalne produkty wysokiej jakości, symbolizujące jakość, tradycję i doskonałość „Made in Italy”. Jako Italian Trade Agency chcemy je promować poprzez przedstawianie konsumentom ich unikalnych cech na degustacjach czy pokazach, także dla importerów czy innych nabywców. Organizujemy także specjalne misje dla importerów do miejsc wytworzenia danych produktów.
Czy uważają Państwo Polskę za jeden z ważniejszych dla Państwa rynków? Jaki potencjał widzą tu Państwo dla włoskich produktów spożywczych? **
Włochy eksportują do Polski wyroby spożywcze (w tym także wina) za blisko miliard euro. To rynek, który cały czas rośnie i to powoduje, że włoskie firmy chcą go poznawać. Duże znaczenie ma także to, że Polacy bardzo lubią włoskie produkty i naszą kuchnię. W ostatnich pięciu latach wartość włoskiego eksportu towarów spożywczych wzrosła o 25 procent.
Czy te produkty są konkurencyjne dla polskich?
Trudno mówić o jakiejkolwiek konkurencji. Włoskie produkty spożywcze oznaczone certyfikatem Chroniona Nazwa Pochodzenia posiadają tak unikalne wartości smakowe, że niemożliwe byłoby znalezienie jakiegokolwiek odpowiednika w innych krajach, także w Polsce. Oczywiście Polska oferuje wiele smacznych produktów, ale są one zupełnie inne i sytuują się w innym segmencie cenowym.
Czy branża spożywcza to jedyna, którą chcą Państwo w Polsce promować? Jaka ewentualnie jeszcze inna?
Nie koncentrujemy się tylko na promocji włoskich produktów spożywczych, ale wszystkich, pod wspólnym szyldem “Made in Italy”. W Polsce organizujemy wiele inicjatyw zachęcających do współpracy między start-upami. Kładziemy duży nacisk na promocję włoskich maszyn i technologii, które są bardzo ważne dla takich sektorów polskiego przemysłu, jak: meblarstwo, motoryzacja, przemysł odzieżowy, farmacja i inne.
Czy Włochy powinny się chwalić innymi niż spożywcze osiągnięciami gospodarczymi w Polsce? Jakimi?
Włochy są jednym z ośmiu największych eksporterów i importerów na świecie. Wartość ich eksportu wynosi około 500 mld euro, z czego 11 mld przypada na eksport do Polski. Także Polska eksportuje dużo towarów do Włoch – za kwotę 10 mld. Poza tym Włochy to jeden z wiodących producentów różnego rodzaju maszyn i zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Są trzecim producentem w segmencie robotyki i maszyn zautomatyzowanych.
Jaka jest misja Agencji ITA w Polsce i w jaki sposób jest realizowana?
ITA to włoska agencja rządowa, której zadaniem jest promocja włoskich produktów i wspieranie współpracy firm włoskich z przedsiębiorstwami zagranicznymi. Posiada 65 biur w różnych krajach świata, w tym oczywiście w najważniejszych gospodarczo miejscach. Odpowiada na zapotrzebowanie włoskich podmiotów, które chcą zwiększać sprzedaż swoich produktów za granicą, pomagając im znaleźć importerów, dystrybutorów, partnerów handlowych czy produkcyjnych.
W Polsce jesteśmy obecni od 1960 r. Utrzymujemy stały kontakt z odpowiednimi agencjami rządowymi oraz polskimi firmami, które zapraszamy do udziału w naszych inicjatywach w Polsce, a także na targi i wystawy organizowane każdego roku we Włoszech. Działalność ITA jest bardzo podobna do działalności Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
