Zdaniem ekspertów od sztucznej inteligencji, w ciągu 10 lat 40 proc. naszych obowiązków przejmą automaty

Aleksandra Jaros
Opracowanie:
Według specjalistów od sztucznej inteligencji, średnio 39 proc. domowych prac ma w ciągu dekady zostać zautomatyzowane
Według specjalistów od sztucznej inteligencji, średnio 39 proc. domowych prac ma w ciągu dekady zostać zautomatyzowane Pixabay
Jak twierdzą specjaliści od sztucznej inteligencji z Wielkiej Brytanii i Japonii, średnio 39 proc. domowych prac ma w ciągu dekady zostać zautomatyzowane. Czy roboty wyręczą ludzi?

Technologia zwróci nam wolny czas?

Jak zwracają uwagę eksperci z University of Oxford, na przykład w Wielkiej Brytanii osoby w wieku od 15 do 64 lat spędzają ok. 43 proc. zajętego czasu na prace domowe - gotowanie, sprzątanie, opieka nad dziećmi czy osobami starszymi. Przy tym mężczyźni poświęcają na to ok. połowę mniej czasu niż kobiety.

W Japonii z kolei panowie spędzają na tych zajęciach niespełna 20 proc. czasu, które poświęcają tym zajęciom kobiety.

Badacze z Oxfordu z kolegami z Japonii zapytali 29 brytyjskich oraz 36 japońskich ekspertów w dziedzinie sztucznej inteligencji, o to, jakie ich zdaniem miejsce automaty będą miały w domowych pracach. Według specjalistów, w ciągu dekady przejmą one 39 proc. czasu poświęcanego na takie obowiązki.

W czym pomogą nam roboty?

Najłatwiejsze do zautomatyzowania mają przy tym być zakupu warzyw i owoców (59 proc.), a najtrudniejsze - fizyczna opieka nad dziećmi (21 proc.).

Brytyjscy specjaliści twierdzili przy tym, że maszyny przejmą 42 proc. czasu domowych obowiązków, a japońscy - że 36 proc. Może to wynikać z tego, że w Wielkiej Brytanii technologia silniej wiąże się z wyręczaniem ludzi.

„Nasze badanie z udziałem ekspertów od nowych technologii z Wielkiej Brytanii i Japonii wskazuje, że za 10 lat automatyzacja domowych prac może zmniejszyć przeznaczany na nie czas o 39 proc.” - podsumowują wyniki naukowcy.

od 16 lat

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl