Zmiana opon obowiązkowa od 1 listopada. W tych państwach trzeba jeździć na oponach zimowych

RED
Wymiana opon na zimowe
Wymiana opon na zimowe Lucyna Nenow
Zmiana opon jest obowiązkowa od 1 listopada. Obowiązek opon zimowych funkcjonuje w wielu państwach Europy. Do warsztatów samochodowych i wulkanizacyjnych ustawiają się już kolejki kierowców wymieniających letnie opony na zimowe. Nic dziwnego. Synoptycy straszą niskimi temperaturami i opadami śniegu już w najbliższych dniach. Na dodatek strony internetowe wielu serwisów podają nieprawdziwe informacje o obowiązkowej wymianie i karach, jakie grożą za zignorowanie "nowych przepisów". WYMIANA OPON, ZIMÓWKI, ZIMÓWKI ZA GRANICĄ.

Obowiązek opon zimowych

Tymczasem ustawowy obowiązek wymiany opon nie tylko nie wszedł w życie, ale nawet nie przeszedł sejmowej ścieżki legislacyjnej. Nadal obowiązują przepisy, w myśl których przez cały rok można jeździć na dowolnych oponach, byle ich bieżnik miał minimum 1,6 mm.

Kiedy zmienić opony na zimowe? 5 rzeczy, które powinieneś wiedzieć

Kiedy zmienić opony na zimowe? 5 rzeczy, które powinieneś wiedzieć

- Z doświadczenia wiem, że kierowcy rzadko czekają aż opony "wyłysieją" do ustawowego minimum. Zalecamy wymianę, kiedy bieżnik ma wysokość minimalną 4 mm. Poniżej tej wartości jazda w zimie staje się naprawdę niebezpieczna - mówi Antoni Krostenko z katowickiego Auto Serwisu.

CZYTAJ KONIECZNIE:
CZY WARTO POMPOWAĆ OPONY ZIMOWE AZOTEM?

CZY OPONY SIĘ STARZEJĄ? JAKIE OPONY WYBRAĆ, NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ

Wymiana opon: Oto lista państw, w których jazda na oponach zimowych jest obowiązkowa w wybranych miesiącach:

  • Austria – tylko w razie wystąpienia warunków typowo zimowych w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia,
  • Czechy – od 1 listopada do 30 kwietnia (w razie wystąpienia lub prognozy nadejścia warunków typowo zimowych) i w tym samym okresie na drogach oznaczonych specjalnym znakiem,
  • Chorwacja – nie ma obowiązku stosowania opon zimowych, chyba że w okresie od końca listopada do kwietnia wystąpią warunki typowo zimowe na drodze,
  • Estonia – od 1 grudnia do 1 kwietnia, dotyczy to również turystów. Okres ten może ulegać wydłużaniu lub skrócaniu w zależności od warunków panujących na drodze,
  • Finlandia – od 1 grudnia do końca lutego (także dla turystów),
  • Francja – nie ma obowiązku stosowania opon zimowych, wyjątek stanowią tereny Alp Francuskich, w których bezwzględnie należy wyposażyć samochód w opony zimowe,
  • Litwa – od 1 listopada do 1 kwietnia (także dla turystów),
  • Luksemburg - obowiązek stosowania opon zimowych w razie wystąpienia warunków drogowych typowo zimowych (dotyczy również turystów),
  • Łotwa – od 1 grudnia do 1 marca (przepis ten dotyczy również turystów),
  • Niemcy – tzw. sytuacyjny wymóg posiadania opon zimowych (w zależności od panujących warunków),
  • Słowacja – tylko w razie wystąpienia szczególnych warunków zimowych,
  • Słowenia – od 15 października do 15 marca,
  • Szwecja – w okresie od 1 grudnia do 31 marca (także dla turystów),
  • Rumunia – od 1 listopada do 31 marca.

Zobaczcie koniecznie

Ruch jak na autostradzie

Na razie przesadą byłoby powiedzieć, że przez cały dzień kolejki do wymiany opon w warsztatach przypominają korki przed bramkami na A1 w Sośnicy. Raczej to płynny ruch, jak na niemieckich autostradach, choć z chwilowymi zatorami.

- Najłatwiej znaleźć "okienko" w porze obiadowej, czyli w okolicach godz. 14 albo po południu. Najwięcej klientów zjawia się rano. O ósmej bywa tłok przed bramą - mówi Urszula Szen z serwisu Moto-Szen z Sosnowca.

Co ciekawe, podobne informacje napływają do nas z warsztatów z Czeladzi, Zabrza, Rybnika, Gliwic czy Bytomia.

- Liczyłem, że uda mi się wymienić opony w drodze do pracy, ale widząc kolejkę zrezygnowałem. Telefonicznie umówiłem się na wizytę w serwisie o 16.50. Jeśli się spóźnię, przepadnie mi kolejka. Mam wrażenie, że zapisuję się na wizytę u lekarza - mówi Krzysztof Szulc z Katowic, właściciel forda mondeo.

Wymiana opon: Zmiany w nowej ustawie

Projekt nowelizacji ustawy, wprowadzający obowiązek wymiany opon na zimowe, trafił na razie w ręce prawników Klubu Platformy Obywatelskiej. Parlamentarzyści nie mają czasu nim się zająć, bo ostro dyskutują nad innymi pomysłami, jak choćby refundacją in vitro czy liberalizacją, bądź zaostrzeniem, ustawy antyaborcyjnej. Pewne jest zatem, że nowe przepisy nie wejdą w życie w tym roku.

Zgodnie z projektem, jazda na "zimówkach" miałaby obowiązywać od 1 listopada do 31 marca. Głębokość bieżnika opon nowelizacja ustawy reguluje jako nie mniejszą niż 4 mm. Mandat za brak "zimówek" lub zbyt płytki bieżnik mógłby wynieść maksymalnie 500 zł z dodatkową sankcją: odholowaniem na parking policyjny i utratą dowodu rejestracyjnego. Tymczasem opon zimowych używa w Polsce 95 proc. kierowców. Ich roczna sprzedaż oscyluje w granicach 5 mln sztuk.

Nie przegapcie

Wymiana opon: Ile kosztuje wymiana?

Koszt wymiany opon z letnich na zimowe zależy od wielu czynników. M.in. od tego, jakie mamy felgi, jaki jest ich rozmiar, czym opony mają być napełnione: azotem lub powietrzem i w jakim mieście usługa jest wykonywana. Najtańsza to koszt ok. 50 zł, ale zdarza się, że rachunek jest ponaddwukrotnie wyższy. Niektóre serwisy oferują dodatkową usługę, tzw. hotel dla opon. Często już za złotówkę możemy przechować u nich gumy po wymianie, by we właściwych warunkach czekały na nadejście wiosny. W tej sytuacji zyskują obie strony. Serwis - bo klient wróci na wymianę, klient - bo nie musi martwić się, co zrobić z wymienionym kompletem opon.

Wymiana opon: Tak jeździ Europa

Oto kraje w których przepisy wprost nakładają obowiązek używania opon zimowych: Norwegia, Szwecja, Finlandia, Estonia, Łotwa, Litwa, Niemcy, Czechy, Słowacja, Austria, Słowenia, Chorwacja i Rumunia.

W Niemczech funkcjonuje sytuacyjny obowiązek posiadania opon zimowych.
Jeśli jest śnieg i mróz należy mieć zamontowane odpowiednie opony z oznaczeniem M+S.

Obowiązku posiadania opon zimowych nie ma w: Polsce, Danii, Holandii, Belgii, Luksemburgu, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Portugalii, na Węgrzech, Bułgarii, Macedonii, Albanii, Grecji i Turcji.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Zmiana opon obowiązkowa od 1 listopada. W tych państwach trzeba jeździć na oponach zimowych - Dziennik Zachodni

Komentarze 92

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
RADTZKY
14 listopada 2019, 20:41, Jeroen:

Mam takie pytanie czy muszę mieć takie same czy mogę mieć dwie inne marki i dwie inne marki

NA KAŻDEJ OSI POJAZDU MUSZĄ WYSTĘPOWAC TAKIE SAME OPONY....CZYLI MOŻESZ MIEĆ DWIE PARY RÓŻNYCH OPON.

J
Jeroen

Mam takie pytanie czy muszę mieć takie same czy mogę mieć dwie inne marki i dwie inne marki

W
Wilk

A jakie podejście by było w tym wypadku do opon całorocznych. Warto by było poruszyć tą kwestie bo ja np jeżdżę na całorocznych oponach Yokohama 4S AW21 i uważam, że bez problemu zastępują mi godnie opony zimowe.

P
Polak z RP

No I dobre, na razie mieszkamy w Polsce gdzie komplet opon kosztuje tyle co wyżywienie miesięczne prostej cztero osobowej rodziny. Na zachodzie to cztery śniadania tygodniowe cztero osobowej rodziny. PA, PA!

K
Kierowca

Jeśli ktoś zmienia opony co pół roku to lepiej niech zainwestuje w drugi komplet felg. Sam sobie pod blokiem wymieni i jest ok. A nie ze wszystkim do majstra latać. Ja sobie lubię nie raz przy samochodzie podłubać taniej a jaka frajda że się samemu naprawilo

K
Kierowca

A ja sobie cały rok jeżdżę na zimowych i jest ok. Robię średnio 6tys. Rocznie więc zanim je zjadę przez jeżdżenie na nich latem to i tak sparcieja. Natomiast cały rok na letnich bym nie jeździł bo w zimie przyczepność zadna

P
Pankracy
25 października 2017, 14:45, Maurycy:

Mieszkam w Krakowie i zwykle kupuje i zmieniam opony w Auto-Gum. Od wielu lat robię to tuż przed Wszystkimi Świętymi, bo w listopadzie opady śniegu to u nas normalka.

A kondomy bieżnikują?

w
wniosek

W razie wystąpienia zimowych warunków i to jest jedyne rozsądne stwierdzenie , mamy podobno globalne ocieplenie zimy są ostatnio wyjątkowo łagodne sporadyczne opady 1-2 cm śniegu w styczniu czyli lobby oponiarskie nie próżnuje .

p
panda

Jestem gotowa ;) Własnie wracamy z ASO, na nowych oponach, kupionych zresztą u nich w promocji ;) Mają spory wybór do osobowych i do dostawczych, ale nie wiem do kiedy ta promocja trwa, jakby co ;)

A
Artur

Większość krajów rozsądnie podchodzi do tematu. Jednak oznaczenie M S to nie wszystko. Aby było ok, opony powinny mieć płatek śniegu na tle gór tzw 3PSMF. Wtedy opony całoroczne mają też przeznaczenie do jazdy w warunkach zimowych. Ja mam Yokohamy Geolandar z takim oznaczeniem i jak na oponę całoroczną zimą zachowują się bardzo pewnie.

K
Konrad
25 kwietnia 2017, 1:11, Artur:

Jak mawiają górale: często powtarzane kłamstwo z czasem staje się prawdą. I tak właśnie jest z oponami. Mitologia szerzona przez producentów ogumienia inspirowanych "Faraonem" Bolesława Prusa powoduje nie tyle wzrost bezpieczeństwa, co wzrost dochodów producentów opon. I o to w tej mitologii chodzi. Prawda jest taka że po pięciu latach opony nadają się do wyrzucenia - droższe może trochę później - z powodu STAROŚCI (a nie zużycia) w związku z czym jelenie kupują więcej niż są w stanie zurzyć. A co bardziej skąpi naiwniacy którzy zaopatrzyli się w dwa kpl. opon stwarzają zagrożenie gdyż taka 5-cio 8-mio letnia zimówka jest twardsza niż opona wielosezonowa lub nawet letnia. I tyle w temacie.

Arturze, jeleniu. Pisze się zużyć a nie zurzyć. Ja mam dwa kpl opon a nawet kół. Samochód kupuję nowy co 5-6 lat i nie mam problemu. A Ty pewnie jeleniu jeździsz 25 letnim golfem i zazdrościsz tym co mają dobre zimówki. Prostak z Ciebie

E
Eh

Mam całoroczne m s i mogę jeździć gdzie chce.

Po cholere ludzi wprowadzać w błąd XS muszą mieć zimowki?

M
Michail
Yokohama BluEarth V905. Jeśli chodzi o marki premium te wypadają najlepiej jeśli porównasz parametry z ceną. Sam na takich jeżdżę i złego słowa nie powiem,
V
Valto
Możecie doradzić jakieś opony klasy premium w dobrej cenie? Zimówki.
a
anubis
ja z kolei za opony do kugi płaciłem 339 złotych, od sztuki ma się rozumieć. Też mnie nie szarpnęło po kieszeni.
Wróć na i.pl Portal i.pl