Choć w województwie śląskim wciąż żyjemy informacjami z budowy autostradowej obwodnicy Częstochowy, to przecież dla kierowców wyruszających stąd np. do Gdańska, objechanie autostradą Częstochowy wcale nie kończy naszej trasy. Wręcz przeciwnie.
Gierkówką na północ, czyli droga przez mękę
Gdy miniemy Częstochowę, zaczną się dla nas prawdziwe utrudnienia, bo co prawda wciąż pojedziemy gierkówką (DK1), ale drastycznie zwężoną do jednej jezdni. I to na całej trasie aż do Tuszyna. Wszędzie bowiem już rozpoczęły się prace związane z przebudową DK 1 do parametrów autostrady. Od Piotrkowa obecna autostrada A1 także będzie przebudowywana do parametrów… autostrady. Tu również należy się spodziewać utrudnień.
Kierowcy przyzwyczajeni do autostradowych trzech pasów jezdni, nagle za Częstochową zostaną wciśnięci na jedną jezdnię, gdzie do dyspozycji jest tylko po jednym pasie w każdym kierunku. Każda awaria samochodu, czy kolizja w tym miejscu to gwarancja sporego korka, co nie jest tu wcale rzadkie.
Zlikwidowano stacje paliw
Na dodatek trzeba się także przygotować na pokonanie 85-kilometrowego odcinka DK1 między Radomskiem i Tuszynem, na którym nie ma już ani jednej stacji benzynowej. W październiku trzeba było tam przekierować ruch na jedna jezdnię i co za tym idzie, zlikwidować na odcinku Piotrków - Trybunalski - Kamieńsk stację paliw w Kargale Lesie. Oznacza to, że blisko 85 kilometrowy odcinek: od MOP-u Wiśniowa Góra (na wysokości Łodzi) do Wikłowa w województwie śląskim jest pozbawiony możliwości tankowania pojazdów. Dotyczy to obu kierunków jazdy: zarówno na Śląsk, jak i w stronę Łodzi.
- Biorąc pod uwagę fakt, że większość jazdy na tym odcinku odbywa się przez plac budowy, każde unieruchomienie pojazdu niesie za sobą bardzo uciążliwe konsekwencje. Apelujemy do kierowców o zapobiegliwość – podkreślają przedstawiciele łódzkiego odcinka GDDKIA.
- Kiedy odcinek S1, zwany „drogą śmierci”, straci złą sławę?
- Jesień na placu budowy autostrady A1 pod Częstochową ZDJĘCIA
- Przetarg na budowę S1. To drogowy kręgosłup województwa
- Ile kosztuje budowa autostrady A1? Co jest najdroższe?
- Kiedy w Śląskiem inteligentny system zarządzania ruchem?
- Oto nowe węzły autostradowe na A1 w Śląskiem
Zmiany przy zjeździe z S8 na A1
W nocy z 14-go na 15-ty listopada zmieniona została również organizacja ruchu w obrębie węzła Piotrków Trybunalski Zachód (skrzyżowanie A1 i S8). Konieczne było wyłączenie z użytkowania łącznicy, którą kierowcy jadący z Warszawy zjeżdżali dotychczas z drogi ekspresowej S8 na autostradę A1. Zostanie ona wyburzona, co planowane jest w ostatni weekend listopada. W związku z tym jadący od strony Warszawy, już na wysokości węzła Piotrków Trybunalski Północ (S8/DK12) zjadą na jezdnię wschodnią, po której ruch będzie się odbywał w obu kierunkach. Prędkość na tym odcinku została ograniczona do 70 km/h. Następnie dojadą do tymczasowego skrzyżowania (które ma formę części okręgu) wybudowanego w rozwidleniu A1 i S8, gdzie skręcą w kierunku południowym na autostradę A1. Będą jednak musieli ustąpić pierwszeństwa jadącym autostradą w kierunku Łodzi. Przejazdy: z Łodzi w kierunku Katowic i z Katowic w stronę Warszawy będą się obywały bezkolizyjne. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywała do chwili wybudowania nowej estakady, co jest planowane na przełom 2020 i 2021 roku.
Gierkówka jest placem budowy A1
Cały ponad 64 kilometrowy odcinek A1 i DK1, od węzła Tuszyn do granicy z województwem śląskim stanie się placem budowy.
Kiedy kierowcy będą mogli w końcu przejechać gotowa A1 z północy na południe?
- Wszystko wskazuje na to, ze będzie to 2022 rok – mówi Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA.
Nie przegapcie
Dasz sobie radę? Spróbuj
