19 września 2019 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad cztery umowy o dofinansowanie projektów ze środków unijnych. Łączna wartość tych inwestycji to ponad 3,75 mld zł. Unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wyniesie ponad 1,88 mld zł.
Umowy obejmujące poniższe inwestycje podpisali Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Jacek Gryga, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Prawie 75 mln zł na budowę S1
Jednym z projektów, który otrzymał unijne wsparcie jest budowa drugiej jezdni trasy ekspresowej S1 od węzła Podwarpie do Pyrzowic. To inwestycja, która rozpoczęła się w ubiegłym roku, po kilkuletniej procedurze przetargowej. Wykonawcę udało się wyłonić dopiero za kolejnym podejściem. Drogę buduje obecnie konsorcjum firm Rubau Polska i Construcciones Rubau z Hiszpanii.
Inwestycja kosztuje 138,9 mln zł, a dofinansowanie unijne do niej wyniosło 74,4 mln zł.
To bardzo ważna droga, stanowiąca najszybszy dojazd z aglomeracji na lotnisko w Pyrzowicach.
To była "droga śmierci"
Budowa drugiej nitki trasy ekspresowej S1 była konieczna, bo dochodziło tam do wielu tragicznych wypadków. Droga, która z dwóch pasów w każdym kierunku, za Podwarpiem zwęża się nagle do drogi o jednym pasie w obu kierunkach była bardzo niebezpieczna. Często kierowcy nie wiedzieli o tym zwężeniu i np. rozpoczynali tam manewr wyprzedzania, co bywało przyczyną tragicznych wypadków. Odcinek ten bywał często przez kierowców nazywany z tego powodu "drogą śmierci."
PISALIŚMY:
Budowa trasy S1 w Podwarpiu. Rozpoczęły się pierwsze prace przygotowawcze
Trasa S1: Budowa drugiej jezdni od Podwarpia do Pyrzowic bez opóźnień
Trasa S1: Budowa drugiej jezdni od Podwarpia do Pyrzowic bez...
Inwestycję od początku prześladował pech. Przypomnijmy. By wyłonić wykonawcę trzeba było dwukrotnie ogłaszać przetarg. Pierwszy ogłoszono już w 2015 roku. Trwał ponad dwa lata. Na koniec jednak wykonawca, konsorcjum firm Mostostal Warszawa SA i Acciona Construction SA z Hiszpanii które wygrało przetarg, odmówiło podpisania umowy z inwestorem.
Powodem były przedłużające się procedury przetargowe, brak podwykonawców oraz zmiana uwarunkowań rynkowych. Konsorcjum wygrało, oferując wykonanie inwestycji za 76,8 mln zł, podczas gdy kwota, jaką na ten cel zarezerwowano w GDDKiA, to ponad 161 mln zł. Żadna z pozostałych firm, biorących udział w przetargu nie była, po rezygnacji zwycięskiego konsorcjum, zainteresowana przejęciem kontraktu po nim.
Nie przegapcie
Kolejny przetarg ogłoszono więc na początku 2018 roku. W kwietniu 2018 roku otwarto oferty. Najtańszą złożyło konsorcjum firm Banimex i Azi Bud z Będzina i węgierskiej firmy Duna Aszfalt. Konsorcjum zaoferowało wybudowanie drugiego pasa na 9,7-kilometrowym odcinku S1 za 107,2 mln zł. Początkowo za najkorzystniejszą uznano właśnie te ofertę. Jednak po interwencji Krajowej Izby Odwoławczej ofertę wykluczono.
We wrześniu 2018 roku GDDKiA wybrała więc ponownie wykonawcę drugiej jezdni S1 od Podwarpia do Pyrzowic. Zostało nim konsorcjum firm Rubau Polska Sp. z o.o. i Construcciones Rubau S.A. z Hiszpanii. W sumie oferty złożyło 16 firm i konsorcjów. Druga jezdnia ma być gotowa do 26 kwietnia 2021 roku.
Dofinansowano dwie drogi ekspresowe S1 i S19
Unijne dofinansowanie tej inwestycji to kolejny zastrzyk środków unijnych dla sektora drogowego w Polsce. Wsparcie z UE, na które podpisano umowy w CUPT, jest przeznaczone na budowę dwóch dróg ekspresowych w tym S1 w województwie śląskim na odcinku Pyrzowice – Podwarpie oraz S19 w województwie lubelskim na odcinku Lublin Węglin - Kraśnik Południe i na odcinku Kraśnik Południe - Lasy Janowskie oraz województwie podkarpackim na odcinku w. Nisko Południe (bez węzła) - w. Sokołów Małopolski Północ (z węzłem).
- Podpisane dziś umowy umożliwią dofinansowanie ważnych dróg. S19 stanowi fragment międzynarodowego korytarza transportowego – Via Carpatia, który będzie odgrywać istotną rolę w polskiej gospodarce. Dofinansowany fragment S1 ma ogromne znaczenie dla Śląska – zaznaczył podczas uroczystości minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.
W podobnym tonie wypowiadał się minister infrastruktury.
- Polska bardzo sprawnie wykorzystuje środki europejskie w obszarze transportu. Realizujemy wielkie, strategiczne inwestycje, takie jak droga ekspresowa S19 i szlak Via Carpatia, które są ważne dla rozwoju nie tylko polskiej, ale także europejskiej gospodarki – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
