Odcinek S19 z Sochoń przez Dobrzyniewo do Choroszczy (Białystok Zachód) ma tu znaczenie szczególne. To północna obwodnica naszego miasta. Ma powstać niezależnie od tego, jaki zostanie wybrany przebieg łączący stolicę Podlasia z Kuźnicą. Warianty są bowiem dwa. Dłuższa północna trasa zahacza o Knyszyn i Korycin, krótsza biegnie po śladzie dk 19 przez Czarną Białostocką. Ta pierwsza wersja obowiązuje w rządowych dokumentach. O tę drugą zabiega część podlaskich samorządowców oraz politycy PiS.
Przeczytaj też: S19 Białystok - Lublin, zachodnia obwodnica Bielska Podlaskiego i DK66 (Zambrów – Połowce) - plany
Teraz pojawiła się decyzja ministra infrastruktury, który chce przyśpieszyć S19. Skierował do prac przygotowawczych (a tym samym zapewnił finansowanie) cztery fragmenty tej trasy, w tym jeden podlaski: od Korycina przez Knyszyn do Choroszczy wraz z odcinkiem Sochonie - Dobrzyniewo. Na cały ten fragment białostocka GDDKiA posiada ważną decyzję środowiskową.
Na czym mają polegać prace przygotowawcze? - Etap ten będzie obejmował wykonanie koncepcji programowej, która jest uszczegółowieniem materiałów z decyzji środowiskowej wraz z wykonaniem szczegółowych badań geologicznych - informuje Rafał Malinowski, rzecznik GDDKiA w Białymstoku. Dodaje, że przygotowanie koncepcji programowej na pewno obejmie najdłuższy odcinek, czyli Korycin - Knyszyn - Dobrzyniewo (w sumie ok 34 km). - Natomiast analizujemy jeszcze pomysł, aby fragment Dobrzyniewo - Białystok Zachód wraz z odcinkiem Sochonie - Dobrzyniewo przygotować do przetargu w systemie „Projektuj i Buduj” bez opracowania koncepcji programowej - dodaje Rafał Malinowski.
Na to rozwiązanie musi się jeszcze zgodzić Warszawa. Jeżeli zgoda będzie, to udałoby się przyspieszyć o przeszło rok ogłoszenie i przeprowadzenie przetargu oraz wyłonienie wykonawcy na tę drogę. A wtedy podpisanie umowy na północną obwodnicę Białegostoku możliwe byłoby już w przyszłym roku.
Co ważne, dzięki tej trasie udałoby się spiąć obwodnicę Wasilkowa bezpośrednio z drogą S8 poprzez Dobrzyniewo i dalej do węzła Białystok Zachód. Do tego węzła w przyszłości podłączona byłaby południowa obwodnica Białegostoku w ramach S19.
Istotne jest również to, że choć resort budownictwa skierował do prac przygotowawczych fragment Korycin - Choroszcz, nie zrezygnował z przebadania krótszego przebiegu S19 przez Czarną Białostocką. Potwierdza to GDDKiA. - Rozszerzamy zakres umowy z biurem, które opracowuje studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla odcinka Kuźnica - Sokółka - Korycin. Chcemy aby biuro przeanalizowało w celach porównawczych dodatkowy wariant w przebiegu zbliżonym do istniejącej dk 19 na osi: Sokółka - Czarna Białostocka - Święta Woda - Dobrzyniewo - Białystok Zachód - dodaje Rafał Malinowski.
Via Carpiatia
Do prac przygotowawczych zostały skierowane również trzy inne odcinki S19. Chodzi o trasę między Lublinem a Lubartowem, odcinek od granicy województwa mazowieckiego i lubelskiego do Lubartowa (węzeł Lubartów Północ), oraz odcinek: granica województwa podlaskiego - Łosice - granica województwa lubelskiego.
Tymi fragmentami S19 pobiegnie także międzynarodowa trasa Via Carpatia. - To szlak pobudzający gospodarkę Europy Wschodniej, od Bałtyku po Morze Egejskie. Naszym celem jest wpisanie całego przebiegu tej trasy do sieci bazowej TEN-T i uzyskanie wsparcia finansowego dla wszystkich, którzy będą realizowali tę inwestycję - mówił na konferencji minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Via Carpatia przebiega Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię aż do Grecji.
Na terenie Polski przebiega szlakiem S61 na odcinku granica państwa - Augustów - Ełk, S16 (Ełk - Knyszyn) oraz S19 Knyszyn - Dobrzyniewo Duże - Choroszcz - Siemiatycze - Lublin - Nisko - A4 Rzeszów - Barwinek - granica państwa.
Przejrzyj też:
Trasa Niepodległości. Rusza budowa zachodniej obwodnicy Biał...
Obejrzyj także: