Budowa zakopianki. Górnicy przebili jedną z nitek najdłuższego drogowego tunelu w Polsce [ZDJĘCIA]

Tomasz Mateusiak
Tomasz Mateusiak
Blisko dwa i pół roku zajęło specjalistom z włoskiej firmy Astaldii wydrążenie około 2 kilometrowego tunelu przyszłej ekspresowej zakopianki pod górą Luboń Mały. Wczoraj niemal równo w południe doszło do połączenia tunelu drążonego od strony południowej z tym kopanym od północy. Tym samym przyszła prawa nitka „ekspresówki” jest już wykopana na przelot. Teraz trzeba ją tylko wykończyć i obudować betonem. Cały czas trwa natomiast kopanie nitki lewej jezdni gdzie górnicy wchodzący w górę od obu stron spotkają się wiosną 2020 roku.

Minister w tunelu

- To historyczna chwila dla wszystkich drogowców w Polsce - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który wczoraj w tunelu uczestniczył w uroczystości przebicia ostatnich metrów tunelu. - Połączony został jeden z dwóch tuneli zakopianki. To w przyszłości pozwoli kierowcom poruszać się bezpiecznie i komfortowo w drodze na wakacje czy podczas jazdy na południe Europy.

Wraz z nim moment gdy górnicy kopiący pod masywem Lubonia Małego podali sobie ręce oglądało około 200 osób. Byli to głównie politycy, samorządowcy i dziennikarze.

Druga nitka na wiosnę

Wydrążony tunel ma 1919,64 metra długości. -Docelowo oie komory mają mieć 2060 m długości. Pozostałe metry powstaną w już wykonanych łukowych konstrukcjach, które następnie zostaną zasypane - tłumaczyła rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut.

Wiadomo też, że podobna uroczystość do tej wczorajszej, z tym, ze w drugiej - lewej - nitce tunelu odbędzie się wiosną. Tu bowiem dopiero kilka tygodni temu wystartowało kopanie od strony południa. Było to spowodowane faktem, że przy planowanym wylocie tunelu od tej strony napotkano na osuwisko ziemi.

Długi, ale nie najdłuższy

Powstający tunel wciągu drogi S7 na chwilę obecną jest najdłuższym tunelem drogowym znajdującym się poza terenem miejskim w Polsce. Dłuższy od niego jest (również obecnie budowany) tunel drogi S2 w południowej Warszawie. Tu jednak budowlańcy najpierw wykopali w ziemi wielki rów którym pobiegnie droga a teraz przykrywają go betonowa kopułą. Lada chwila ruszy też kopanie tunelu w ciągu drogi S3 na Dolnym Śląsku (pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą). Gdy w 2023 roku będzie on gotowy pod ziemią znajdzie się 2300 metrów drogi czyli o 240 więcej niż w tunelu zakopianki.

Jeśli natomiast chodzi o tunele kolejowe to trwa już drążenie przeszło 3 kilometrowej komory pod centrum Łodzi.

Na tę trasę kierowcy czekają od lat. Integralną częścią ekspresowej zakopianki ma być tunel pod górą Luboń. Dwukomorowa konstrukcja ma mieć docelowo ponad 2 kilometry długości.

Budowa tunelu zakopianki - fakty, liczby, ciekawostki

Wolno czy szybko?

- I ten łódzki tunel kolejowy ma być gotowy za dwa lata choć jego drążenie ruszyło kilka tygodni temu - zastanawia się Marek Frąckowiak, mieszkaniec Skomielnej Białej. - U nas te 2 kilometry kopano 2 i pół roku (od marca 2017 r.) a dwa kolejne będzie się go wykańczać. To oznacza, że prace na zakopiance idą wolno?

Zdaniem inżynierów absolutnie tak nie jest. W Łodzi (podobnie będzie w ciągu S3) układ geologiczny jest bowiem taki, że można użyć specjalnym maszyn z tarczami drążącymi. Te mogą posunąć się naprzód nawet o 15 metrów na dobę!

Tymczasem pod masywem Lubonia Małego górnicy mierzą się ze skomplikowanymi warunkami tz. Fliszu Karpackiego gdzie występują uskoki tektoniczne oraz duża zmienność nachylenia warstw geologicznych w stosunku do nachylenia stoków. To powoduje konieczność zastosowania wolniejszej metody (po raz pierwszy w Polsce) ADECO RS. Dzięki tej technice na bieżąco dostosowywany jest sposób drążenia tunelu do faktycznych warunków na przodku.

Tunel kopany był za pomocą koparek z młotami, dziobaków, wiertła czy głowic skrawających. Gdy te były niewystarczające, użyte zostały nawet materiały wybuchowe. Ostatecznie górnicy z włoskiej firmy Astaldi (i jej polscy podwykonawcy) wdzierali się w górę z prędkością 2 metrów na dobę. Koszt całego tunelu to blisko miliard złotych. Spod ziemi zostanie wywiezione łącznie pół miliona m3 skał.

Wizualizacje nowych odcinków zakopianki

Nowy odcinek ekspresowej zakopianki gotowy! Zobacz jak wygląda!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
23 października, 13:55, Gość:

Dramat i porażka. W Szwajcari wybudowano tunel 2 km w 2 lata łącznie z drogą dwupasmową w każdym kierunku. Polakom ponad 2 lata zajęło same przebicie się, a kolejne 2 na położenie asfaltu.

Chinczycy łopatami zrobili by to szybciej.

Polska myśl inżynierska oraz polska organizacja pracy to dno i powód do wstydu.

Banalnej organizacji ruchu podczas remontu nie potrafią nasi inżynierowie zorganizować

"Polska myśl inżynierska oraz polska organizacja pracy to dno i powód do wstydu."

A skąd to wiesz? Sam jesteś takim inżynierem, za którego mam się wstydzić?

G
Gość
23 października, 13:55, Gość:

Dramat i porażka. W Szwajcari wybudowano tunel 2 km w 2 lata łącznie z drogą dwupasmową w każdym kierunku. Polakom ponad 2 lata zajęło same przebicie się, a kolejne 2 na położenie asfaltu.

Chinczycy łopatami zrobili by to szybciej.

Polska myśl inżynierska oraz polska organizacja pracy to dno i powód do wstydu.

Banalnej organizacji ruchu podczas remontu nie potrafią nasi inżynierowie zorganizować

23 października, 20:09, Gość:

geolog z ciebie jak z koziej skóry reisetasche

Załóż firmę budowlaną i pokaż jak to powinno się robić w tempie ekspresowym. Bo tylko bredzisz, siedząc przed kompem, a pewnie studni 3 m głębokości nie potrafiłbyś wykopać.

G
Gość

Brawo, brawo, Braw. Wszystko idzie zgodnie z planem - proszę oby krytykanci sobie sprawdzili.

Proponuję tym co narzekają i krytykują, aby założyli odpowiednią firmę budowlaną i pokazali jak można wykopać tunel w tak trudnym terenie w kilka miesięcy. Wtedy możemy rzeczowo porozmawiać. Ktoś powołuje się na przykłady ze Szwajcarii, tylko nie uwzględnia faktu, że inaczej się drąży w skale a inaczej w terenie, który się osuwa i cały czas na bieżąco trzeba zabezpieczać.

G
Gość

Dziwię się Adamczykowi jak wolno się uczy. Znowu się tam wystawił. 3 tygodnie temu pokazywał się na otwarciu dużego korka w Skomielnej to co teraz będzie nie tak?

G
Gość
23 października, 13:55, Gość:

Dramat i porażka. W Szwajcari wybudowano tunel 2 km w 2 lata łącznie z drogą dwupasmową w każdym kierunku. Polakom ponad 2 lata zajęło same przebicie się, a kolejne 2 na położenie asfaltu.

Chinczycy łopatami zrobili by to szybciej.

Polska myśl inżynierska oraz polska organizacja pracy to dno i powód do wstydu.

Banalnej organizacji ruchu podczas remontu nie potrafią nasi inżynierowie zorganizować

23 października, 20:09, Gość:

geolog z ciebie jak z koziej skóry reisetasche

Tak oczywiście, w Polsce najgorsze warunki geologiczne na świecie, wiecznie pod górkę. Świat buduje na pustyni, przerzuca mosty nad dolinami, tunele pod jeziorami itp itd, a Polska myśl inzyniersko geologiczne wiecznie natrafia na najgorsze warunki do budowy we wszechświecie.

Ile jeszcze tych bredni można słuchać od partaczy?

G
Gość

Nasze słońce Myślenic też tam wraził swoją... Kiedy ten człowiek pracuje?

G
Gość

Brak im chłopaków z MR340 nr 1 z KWK SOŚNICA. 600 metrów na miesiąc? tunel zrobią Za ekstra kaskę w parę miesięcy

G
Gość
23 października, 13:55, Gość:

Dramat i porażka. W Szwajcari wybudowano tunel 2 km w 2 lata łącznie z drogą dwupasmową w każdym kierunku. Polakom ponad 2 lata zajęło same przebicie się, a kolejne 2 na położenie asfaltu.

Chinczycy łopatami zrobili by to szybciej.

Polska myśl inżynierska oraz polska organizacja pracy to dno i powód do wstydu.

Banalnej organizacji ruchu podczas remontu nie potrafią nasi inżynierowie zorganizować

geolog z ciebie jak z koziej skóry reisetasche

J
Jasio

Moim zdaniem szkoda tych pieniędzy, szkoda Tatr . Lepiej byłoby zbudować metro w Krakowie.

G
Gość
23 października, 13:55, Gość:

Dramat i porażka. W Szwajcari wybudowano tunel 2 km w 2 lata łącznie z drogą dwupasmową w każdym kierunku. Polakom ponad 2 lata zajęło same przebicie się, a kolejne 2 na położenie asfaltu.

Chinczycy łopatami zrobili by to szybciej.

Polska myśl inżynierska oraz polska organizacja pracy to dno i powód do wstydu.

Banalnej organizacji ruchu podczas remontu nie potrafią nasi inżynierowie zorganizować

Można prosić o koszt tej inwestycji? ew ile kosztował km.

G
Gość

"Dramat i porażka. W Szwajcari wybudowano tunel 2 km w 2 lata " --- posłuchaj, głąbie. W Szwajcarii pod ziemią jest granit, taka twarda skała, w której możesz drążyć dziury jak robaki w jabłku, a na górze nic się nie zawali. W Polsce warunki geologiczne są w 90% trudne, mokry piasek, luźne skały, podziemne zbiorniki wody, itd. Dlatego drążenie tuneli u nas jest znacznie droższe i trwa znacznie dłużej niż w Szwajcarii. Zrozumiałeś głą bie, czy napisac jeszcze raz dużymi literami ??

G
Gość

trzeba to wpisać do annałów jako drugie co do ważności wydarzenie po bitwie pod grunwaldem.

C
Chomik

A co z chomikami? Może nie wyginą

G
Gość
23 października, 13:55, Gość:

Dramat i porażka. W Szwajcari wybudowano tunel 2 km w 2 lata łącznie z drogą dwupasmową w każdym kierunku. Polakom ponad 2 lata zajęło same przebicie się, a kolejne 2 na położenie asfaltu.

Chinczycy łopatami zrobili by to szybciej.

Polska myśl inżynierska oraz polska organizacja pracy to dno i powód do wstydu.

Banalnej organizacji ruchu podczas remontu nie potrafią nasi inżynierowie zorganizować

O odcinku Kraków - Myślenice lepiej nie wspominać ...

G
Gość

Dramat i porażka. W Szwajcari wybudowano tunel 2 km w 2 lata łącznie z drogą dwupasmową w każdym kierunku. Polakom ponad 2 lata zajęło same przebicie się, a kolejne 2 na położenie asfaltu.

Chinczycy łopatami zrobili by to szybciej.

Polska myśl inżynierska oraz polska organizacja pracy to dno i powód do wstydu.

Banalnej organizacji ruchu podczas remontu nie potrafią nasi inżynierowie zorganizować

Wróć na i.pl Portal i.pl