Centralny Port Komunikacyjny: start budowy tunelu dla szybkiej kolei pod Łodzią w 2023 roku

Marcin Darda
Marcin Darda
Spółka CPK ogłosiła, iż projekt tunelu dla pociągów dalekobieżnych pod Łodzią jest najbardziej zaawansowanym projektem w całej koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka czeka na decyzję lokalizacyjną dla inwestycji. CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNYM SLAJDZIE>>>
Spółka CPK ogłosiła, iż projekt tunelu dla pociągów dalekobieżnych pod Łodzią jest najbardziej zaawansowanym projektem w całej koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka czeka na decyzję lokalizacyjną dla inwestycji. CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNYM SLAJDZIE>>>wizualizacja CPK
Udostępnij:
Spółka CPK ogłosiła, iż projekt tunelu dla pociągów dalekobieżnych pod Łodzią jest najbardziej zaawansowanym projektem w całej koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka czeka na decyzję lokalizacyjną dla inwestycji.

CPK zapowiada wbicie pierwszej łopaty

Mimo, że decyzji, która otworzy drogę do wniosku o pozwolenie na budowę jeszcze nie ma, CPK już zapowiada wbicie pierwszej łopaty pod nowy tunel na pierwszą połowę 2023 r., czyli najpóźniej pod koniec czerwca 2023 r. To nowa, zapowiadana od dwóch lat inwestycja kluczowa dla całego komponentu kolejowego CPK, czyli kolei dużych prędkości, nie mająca nic wspólnego z drążonym obecnie między dworcami Fabrycznym, Kaliskim i Żabieńcem tunelem średnicowym dla kolei aglomeracyjnej i międzyregionalnej.

Nic wspólnego poza tym, że oba początek będą mieć na dworcu Fabrycznym. Tunel projektowany na zlecenie CPK komorę startową będzie mieć w rejonie skrzyżowania ul. Kilińskiego i Traugutta, pod ul. Zachodnią odbije łukiem na południowy zachód w stronę dworca Kaliskiego, następnie pod ul. Bratysławską do wylotu na Retkini, w okolicach konwencjonalnej linii do Sieradza. Pociągi szybkiej kolei oraz dalekobieżne w Łodzi zatrzymają się tylko na dworcu Fabrycznym, nie projektuje się dla nich przystanków w mieście jak w przypadku tunelu dla kolei aglomeracyjnej i międzyregionalnej.

Czy Katarzyna wydrąży tunel?

Gdy CPK na początku 2021 r. ogłaszał przetarg na wybór projektanta tunelu, pojawiły się nieoficjalne informacje, że wydrąży go Katarzyna, większa z tarcz TBM, która pracuje przy tunelu średnicowym. Tyle tylko, że budowa tunelu średnicowego notuje gigantyczne opóźnienia (obecne zaawansowanie prac na poziomie nieco ponad 33 proc. mimo zmian harmonogramu - red.), a poza tym tunel dalekobieżny ma mieć większą średnicę. Według zapowiedzi CPK będzie to najdłuższy tunel kolejowy w Polsce o największej średnicy: wewnętrzna średnica wyniesie 12,6 m, a zewnętrzna 13,7 m. Tunel obudowany żelbetowymi pierścieniami grubości 55 cm. Odpowiednie tarcze TBM zamówi zatem wykonawca tunelu dalekobieżnego. Budowa ma potrwać do 2027 r.

Tunel to strategiczny element KDP, bez którego cały projekt byłby nonsensowny. Na planie tzw. "ygreka" ma postać szybka linia między Warszawą, CPK im. Solidarności, którego głównym elementem ma być międzykontynentalne lotnisko, i dalej przez Łódź do Ostrowa Wielkopolskiego, gdzie linia rozjedzie się na Wrocław i Poznań. Projekt "Ygreka" został przygotowany jeszcze za czasów koalicji PO-PSL, z kolei za PiS połączono go z projektem lotniska w Baranowie w aglomeracji warszawskiej, a komponent kolejowy wyposażono w tzw. szprychy, czyli nowe linie kolejowe z wszystkich stron kraju projektowane pod dojazd do CPK, acz często oprotestowywane przez mieszkańców i samorządy.

Ogromna prędkość

Projektowana dla KDP prędkość to 250 km. na godz. acz z możliwością zwiększenia do 350 km na godz. Podróż z Łodzi do CPK ma trwać około 30 min., do Warszawy 45 min.. Co więcej, CPK ogłosił już warianty inwestorskie dla przebiegu linii między Warszawą a Łodzią, i drugi: z Łodzi do Wrocławia. Na tej linii podróż - według CPK - skróci się z trzech do jednej godziny, ale powstaną też nowe stacje w Czajkowie i Wodzieradach, acz pociągi będą mogły się zatrzymywać także w Czernicy Wrocławskiej, Kępnie i Sieradzu. Wartość inwestycji tylko na odcinku warszawsko-łódzkim szacowane są na około 10 mld zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Portal i.pl