Podróż pociągiem z Wrocławia do Łodzi w godzinę. CPK pokazuje wybrany wariant trasy

Redakcja Warszawa
Redakcja Warszawa
Po wybudowaniu tej linii skróci się czas podróży z Wrocławia do Łodzi do 1 godz. (dziś jeździmy tą trasą ok. 3 godz.)
Po wybudowaniu tej linii skróci się czas podróży z Wrocławia do Łodzi do 1 godz. (dziś jeździmy tą trasą ok. 3 godz.) Fot. Michal Gaciarz/Polska Press
Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła wariant inwestorski prawie 200-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Łodzią, Sieradzem i Wrocławiem. Będzie on częścią kolejowego „igreka” Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań. Prace nad studium wykonalności trwały rok, co jest doskonałym wynikiem przy tej skali inwestycji w Polsce.

Przygotowane w tak krótkim czasie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla odcinka linii nr 85 Łódź - Sieradz i nr 86 Sieradz - Kępno - Czernica Wrocławska - Wrocław Główny to przykład skutecznej pracy zespołu ekspertów CPK, którzy dokładają starań, by nowe inwestycje kolejowe były realizowane sprawnie i z zachowaniem najwyższych standardów. Rekomendowany przebieg linii został wybrany w trakcie szczegółowych prac i analiz uwzględniających koszty i korzyści wielokryterialne na które składają się czynniki społeczne, techniczne, rozwojowe, ekonomiczne i środowiskowe.

Podróż pociągiem z Wrocławia do Łodzi w godzinę. CPK pokazuje wybrany wariant trasy

– Między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą nie ma dziś bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej, dlatego czasy przejazdu są dla pasażerów mniej atrakcyjne niż podróż samochodem lub samolotem. Odcinek CPK Wrocław - Łódź to jedna z najbardziej potrzebnych inwestycji kolejowych w Polsce. Razem z przygotowywaną do realizacji trasą Warszawa - Łódź połączy stolice: Polski i Dolnego Śląska w atrakcyjnym czasie krótszym niż dwie godziny. Dzisiaj przejazd tym odcinkiem trwa co najmniej dwa razy tyle – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Podróż pociągiem z Wrocławia do Łodzi w zaledwie godzinę

Po wybudowaniu tej linii skróci się czas podróży z Wrocławia do Łodzi do 1 godz.  (dziś jeździmy tą trasą ok. 3 godz.). Pociągi mają się tu rozpędzać do 250 km/h, przy czym tzw. prędkość projektowa to 350 km/h – do takiej prędkości będzie można w przyszłości podnieść parametry bez konieczności przebudowy torowiska.

Podróż pociągiem z Wrocławia do Łodzi w godzinę. CPK pokazuje wybrany wariant trasy

Między Wrocławiem i Łodzią powstaną dwie nowe stacje pasażerskie: Czajków i Wodzierady. Pociągi będą mogły się też zatrzymywać w Czernicy Wrocławskiej, Kępnie i Sieradzu. Ta ostatnia zostanie całkowicie przebudowana na potrzeby węzła, z którego pociągi będą zmierzać w kierunku Wrocławia lub Poznania.

W ramach I tury konsultowane były cztery warianty. Eksperci CPK i wykonawca studium na podstawie m.in. spotkań z samorządowcami, mieszkańcami i przedsiębiorcami przeprowadzili analizę, dzieląc je na mniejsze odcinki. W efekcie powstały trzy warianty „hybrydowe”, które składały się z wcześniejszych wariantów najkorzystniej ocenionych pod względem społecznym i środowiskowym.

Pociąg na wodór? To nie przyszłość, to działające już rozwiązanie [WIDEO]

od 16 lat

– Większość parametrów wskazuje, iż wariant inwestorski W51, który ostatecznie został wybrany, jest najlepszym i najkrótszym rozwiązaniem dla prawie 200-kilometrowego odcinka Wrocław – Łódź. Oznacza on również najniższe koszty budowy i najmniejszą liczbę kolizji z istniejącą zabudową spośród wszystkich analizowanych wariantów – mówi Radosław Kantak, członek zarządu spółki CPK ds. inwestycji kolejowych.

Pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2024 r.

Dla wszystkich badanych przebiegów zostały przeprowadzone konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami 33 gmin, przez które przebiegały trasy. Spółka CPK zorganizowała w tym celu 67 spotkań i zebrała prawie 35 tys. ankiet.

W kolejnym kroku, do II kw. 2023 roku, wariant inwestorski razem z dwoma wariantami alternatywnymi zostanie przedstawiony przez spółkę CPK we wniosku o tzw. decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ). Jest to etap poprzedzający uzyskanie tzw. decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę. Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz – Czernica Wrocławska mają ruszyć w 2024 r.

Odcinek Kolei Dużych Prędkości (KDP) z Wrocławia do Łodzi stanowi przedłużenie 140-kilometrowego fragmentu z Warszawy przez CPK do Łodzi, dla którego w czerwcu tego roku spółka CPK ogłosiła wariant inwestorski. Wszystkie składają się na połączenie KDP między Warszawą, CPK i Łodzią a Wrocławiem i Poznaniem, którego koncepcja od swojego kształtu jest nazywana „igrekiem”.
Spółka CPK przygotowuje budowę 12 nowych tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

Przyszłość transportu kolejowego [WIDEO]

od 16 lat

mac

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na i.pl Portal i.pl