Szczecin - Koszalin - Gdańsk koleją w trzy godziny. Pociąg ma jechać z prędkością 200 km/h

Jakub Roszkowski
Jakub Roszkowski
Trasa Szczecin - Gdańsk w mniej niż trzy godziny?  Taki jest  ambitny plan na przyszłość.
Trasa Szczecin - Gdańsk w mniej niż trzy godziny? Taki jest ambitny plan na przyszłość. fot. polskapress.pl
O dziesiątej pijemy kawę na Wałach Chrobrego w Szczecinie, a o trzynastej jemy obiad w Gdańsku nad Motławą? Dziś to możliwe dopiero następnego dnia. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe chce, aby stało się to normą i byśmy między Szczecinem a Gdańskiem jeździli z prędkością 200 km/h. Potrzeba na to jednak czasu i pieniędzy.

Bo na razie gotowy jest jedynie plan modernizacji linii kolejowych przebiegających między największymi miastami Pomorza. Plan o tyle nowatorski, że nie tylko przewiduje zwiększenie prędkości, ale także zmianę trasy. Zamiast przez Białogard pojechalibyśmy przez Kołobrzeg. Plan o tyle dalekosiężny, że zakłada wybudowanie drugiej nitki torów na niektórych odcinkach, a w Koszalinie wielkiej estakady. Plan o tyle skomplikowany, że jego realizacja wymaga - bagatela 10 miliardów złotych (dla porównania modernizacja 180 kilometrów linii Szczecin Dąbie - Poznań Główny kosztować ma 4,1 miliarda złotych). Aby projekt wypalił, trzeba przebudować nie jedną, ale kilka linii kolejowych.

- Wybrany już wariant Studium Wykonalności dla całej tej inwestycji zakłada m. in. modernizację istniejących torów oraz sieci trakcyjnej na linii 202 na odcinku Słupsk - Stargard, to około 200 kilometrów oraz na liniach 402 na odcinku Koszalin - Kołobrzeg - Goleniów, to około 140 kilometrów - słyszymy od Bartosza Pietrzykowskiego z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Planowana jest dobudowa drugiego toru na linii nr 202 na całym odcinku Słupsk - Koszalin - Runowo Pomorskie, a także na linii 402 na całym odcinku Koszalin - Kołobrzeg - Goleniów. Konieczna jest także elektryfikacja linii nr 402 na odcinku Kołobrzeg - Goleniów.

To wszystko ma zmierzać do tego, by pociągi pasażerskie uzyskiwały prędkości maksymalne 200 km/h na odcinkach Słupsk - Koszalin - Kołobrzeg oraz 160 km/h między Kołobrzegiem a Goleniowem, a także prędkości maksymalne dla pociągów towarowych sięgające 120 km/h na wszystkich modernizowanych liniach. W efekcie tych wszystkich zmian, pociągi osobowe Szczecin - Gdańsk mają jechać z miasta do miasta w niecałe trzy godziny i to zatrzymując się jeszcze na innych stacjach. Tory to jednak nie wszystko.

- Zmodernizowanych ma być również 86 przejazdów kolejowo-drogowych, przebudowanych i zbudowanych kilka zupełnie nowych obiektów inżynieryjnych, w tym mostów kolejowych, wiaduktów kolejowych i drogowych, przejść pod torami oraz kładek dla pieszych - wylicza Pietrzykowski.

Koncepcja przewiduje też modernizację peronów na 29 stacjach i 31 przystankach osobowych wraz z budową całego systemu informacji pasażerskiej.

Jak widać, sama koncepcja jest już szczegółowo opisana, projekty czekają na akceptację i dotację z unijnej perspektywy finansowej na lata 2021-27. Niby brzmi to optymistycznie, ale...

- Przypominam, że trasa na odcinku od Gdyni do Słupska miała być już realizowana w obecnej perspektywie finansowej - studzi jednak oczekiwania Michał Szymajda, ekspert w dziedzinie kolejnictwa z portalu Rynek Kolejowy. Przyznaje jednak, że modernizacja trasy jest konieczna i prędzej czy później zostanie wreszcie zrealizowana.

Wtedy plan późnego śniadania w Szczecinie i obiadu w Trójmieście tego samego dnia, może się ziścić. Skorzystają mieszkańcy Szczecina i Gdańska, ale również koszalinianie. To mniej więcej w połowie trasy będzie najwięcej roboty.

- Modernizacja stacji Koszalin wraz z liniami kolejowymi biegnącymi na terenie Koszalina, to ponad 500 milionów złotych, z czego sama estakada ma kosztować ponad 100 milionów złotych - słyszymy od ekspertów.

Dodajmy dla porównania, że budowany właśnie w Koszalinie wiadukt drogowy, kosztuje 50 milionów złotych. A jeszcze przebudowany ma być koszaliński dworzec. Ale nawet jeżeli to wielkie koszalińskie wyzwanie się uda, to wciąż pozostaną inne.

- Kluczowe jest wybudowanie drugiego toru dla tej linii. To podstawa tej modernizacji. I rzeczywiście przebieg przez Kołobrzeg jest dziś zdecydowanie bardziej racjonalny. Wbrew pozorom, nowa trasa ekspresowa S6 nie zabierze kolejom pasażerów. Wręcz przeciwnie, koleje wciąż będą najtańszą i najszybszą formą transportu pasażerskiego. Ale rzeczywiście, na realizację tego projektu poczekamy jeszcze długo - podsumowuje nasz ekspert Michał Szymajda.

A skoro tak, to wciąż jeżeli chcemy skorzystać z kolei pozostaje nam wziąć kanapki. A może i własną kawę? Blisko pięć godzin to jednak sporo czasu...

Szybka Kolej Miejska z Gdańska pojedzie do Elbląga?

O innej kolejowej linii marzeń pisaliśmy pod koniec 2021 roku. To marzenie mieszkańców na wschód od Gdańska, a dotyczy linii kolejowej, która połączyłaby Trójmiasto z Elblągiem. Marzenie poparte przed kilku laty  ważnym dokumentem. W 2017 roku Rada Ministrów przyjęła program komplementarny do powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednym z jego elementów ma być powstanie połączenia kolejowego z Elbląga do Gdańska przez Nowy Dwór Gdański.

Koncepcja ta nie jest nowa, mówiło się o niej już kilkadziesiąt lat temu, tłumacząc, ze połączenie przez Malbork i Tczew niepotrzebnie wydłuża czas podróży, zwiększając zarazem koszty transportu. Do pomysłu linii przez Nowy Dwór Gdański wrócono przy okazji pierwszych dyskusji o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Koncepcja zbudowania centralnego portu komunikacyjnego (CPK) wiąże się z uaktywnieniem transportowym różnych regionów Polski. W przypadku linii kolejowej z Elbląga do Gdańska przez Nowy Dwór Gdański, która - według wcześniejszych planów - mogłaby powstać w roku 2035, koncepcja Patryka Willdę sprowadza się do włączenia tego nowego połączenia w skład już istniejącej trójmiejskiej SKM - łączącej Gdańsk, Sopot i Gdynię z Wejherowem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Szczecin - Koszalin - Gdańsk koleją w trzy godziny. Pociąg ma jechać z prędkością 200 km/h - Głos Koszaliński

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mieszko
17 kwietnia, 12:10, Michał:

Taa i kogo w Koszalinie stać będzie na pendolino? Bilet koszalin-warszawa-koszalin bez promocji za 430zł.

17 kwietnia, 13:20, gość:

Wolniejsze i tańsze pociągi przecież nie znikną. Taka inwestycja byłaby bardzo rozwojowa. Do tego port morski w Koszalinie, o którym zaczyna się w końcu mówić w mediach publicznych.

17 kwietnia, 14:30, Michał:

Hahahah port morski w Koszalinie. No nie rozśmieszaj mnie. Pomysł idiotów dla idiotów. Sprawdź sobie głębokość Jamna. Przecież to jest zamulona kałuża. Koszałek ledwo tam pływa.

A wolniejsze pociągi nie znikną? Żebyś się nie zdziwił. Kiedyś były 3 pociągi Koszalin - Warszawa dziennie. Teraz jest JEDEN. Tylko bardzo drogie pendolino. Studenci mogą zapomnieć o połączeniu TLK za 40zł, muszą bulić 200zł (ceny bez promocji). Kiedyś z Koszalina był nawet bezpośredni pociąg do Berlina. No ale pis się zabrało za zmiany i większość pociągów zniknęło.

A gdyby nie Kołobrzeg to do Koszalina nic by nie jeździło.

Więc sprawdź sobie fakty zamiast zaczniesz wypisywać swoje brednie.

Tak jak pelo dobiło Polskę powiatową, to chyba nikt

P
Piotr
@Michał

To podaj nazwę pociągu Szczecin-Wawa, który jedzie poniżej 5 godzin.
g
gość
17 kwietnia, 12:10, Michał:

Taa i kogo w Koszalinie stać będzie na pendolino? Bilet koszalin-warszawa-koszalin bez promocji za 430zł.

17 kwietnia, 13:20, gość:

Wolniejsze i tańsze pociągi przecież nie znikną. Taka inwestycja byłaby bardzo rozwojowa. Do tego port morski w Koszalinie, o którym zaczyna się w końcu mówić w mediach publicznych.

17 kwietnia, 14:30, Michał:

Hahahah port morski w Koszalinie. No nie rozśmieszaj mnie. Pomysł idiotów dla idiotów. Sprawdź sobie głębokość Jamna. Przecież to jest zamulona kałuża. Koszałek ledwo tam pływa.

A wolniejsze pociągi nie znikną? Żebyś się nie zdziwił. Kiedyś były 3 pociągi Koszalin - Warszawa dziennie. Teraz jest JEDEN. Tylko bardzo drogie pendolino. Studenci mogą zapomnieć o połączeniu TLK za 40zł, muszą bulić 200zł (ceny bez promocji). Kiedyś z Koszalina był nawet bezpośredni pociąg do Berlina. No ale pis się zabrało za zmiany i większość pociągów zniknęło.

A gdyby nie Kołobrzeg to do Koszalina nic by nie jeździło.

Więc sprawdź sobie fakty zamiast zaczniesz wypisywać swoje brednie.

Nie ośmieszaj się. Co ma głębokość akwenu do budowy portu? Nic. Pogłębiarka i lecimy jak w dziesiątkach portów. A w Koszalinie jest od razu wyjście w morze na głębię. Jest już specjalistyczne opracowanie kwestii portu. Kołobrzeg niedługo woda zaleje wraz z podnoszeniem się poziomu mórz.

M
Michał
17 kwietnia, 12:10, Michał:

Taa i kogo w Koszalinie stać będzie na pendolino? Bilet koszalin-warszawa-koszalin bez promocji za 430zł.

17 kwietnia, 13:20, gość:

Wolniejsze i tańsze pociągi przecież nie znikną. Taka inwestycja byłaby bardzo rozwojowa. Do tego port morski w Koszalinie, o którym zaczyna się w końcu mówić w mediach publicznych.

Hahahah port morski w Koszalinie. No nie rozśmieszaj mnie. Pomysł idiotów dla idiotów. Sprawdź sobie głębokość Jamna. Przecież to jest zamulona kałuża. Koszałek ledwo tam pływa.

A wolniejsze pociągi nie znikną? Żebyś się nie zdziwił. Kiedyś były 3 pociągi Koszalin - Warszawa dziennie. Teraz jest JEDEN. Tylko bardzo drogie pendolino. Studenci mogą zapomnieć o połączeniu TLK za 40zł, muszą bulić 200zł (ceny bez promocji). Kiedyś z Koszalina był nawet bezpośredni pociąg do Berlina. No ale pis się zabrało za zmiany i większość pociągów zniknęło.

A gdyby nie Kołobrzeg to do Koszalina nic by nie jeździło.

Więc sprawdź sobie fakty zamiast zaczniesz wypisywać swoje brednie.

g
gość
17 kwietnia, 12:10, Michał:

Taa i kogo w Koszalinie stać będzie na pendolino? Bilet koszalin-warszawa-koszalin bez promocji za 430zł.

Wolniejsze i tańsze pociągi przecież nie znikną. Taka inwestycja byłaby bardzo rozwojowa. Do tego port morski w Koszalinie, o którym zaczyna się w końcu mówić w mediach publicznych.

M
Michał
17 kwietnia, 8:53, Piotr:

I po co robić ludziom nadzieję, do Wawy też miało być szybko a jak jest tak samo albo i wolniej.

Nie pierdziel głupot. Pendolino jedzie poniżej 5 godzin. 10 lat temu nie było nic co jeździło poniżej 6.

Studiowałem w Warszawie i się tam trochę najeździłem. Problemem jest raczej cena. Za tą godzinę szybciej płaci się 3x więcej.

M
Michał
Taa i kogo w Koszalinie stać będzie na pendolino? Bilet koszalin-warszawa-koszalin bez promocji za 430zł.
s
stecol
dyrdymały i propagandowe [wulgaryzm]ety pisarczyka
P
Polska wolna od POslamizmu
17 kwietnia, 08:30, gość:

zagraniczny eKOtaliban znowu POwie twarde NIET und NEIN, bo Polska ma być landem z mchu i paproci z tanimi niewolnikami

17 kwietnia, 8:45, ta:

Praworządna jest kolaboracja reżimów Francji i Niemiec z reżimami rosji i Chin :)

I zła wiadomość dla okupantów - dolar pół roku temu kosztował 5 zł, a dzisiaj 4,20

17 kwietnia, 08:48, Gosc:

Hrywna ukraińska umocniła się podobnie więc czym się podniecasz durniu?

17 kwietnia, 9:16, dureń ciebie zrobił:

Z tego, że twoja parszywa rosja pruje się na szwach onuco :)

17 kwietnia, 09:21, Mirror:

Ten sam co ciebie porzucił w oknie życia? Moja jest Polska bez PiSlamizmu to twoji absztyfikanci z PiS spotykali się z przyjaciółmi Putina , dlaczego?

Wy spotykacie się z samym putinem. Wykarmiliście rosyjską bestię, pchnęliście do wojny i dalej ją karmicie. Teraz pchacie Chiny do napaści na Tajwan. Węgry wpychane w łapy rosji przez niemieckich polityków kolaborujących z putinem. My ich chcemy uratować.

d
dureń ciebie zrobił
17 kwietnia, 08:30, gość:

zagraniczny eKOtaliban znowu POwie twarde NIET und NEIN, bo Polska ma być landem z mchu i paproci z tanimi niewolnikami

17 kwietnia, 8:45, ta:

Praworządna jest kolaboracja reżimów Francji i Niemiec z reżimami rosji i Chin :)

I zła wiadomość dla okupantów - dolar pół roku temu kosztował 5 zł, a dzisiaj 4,20

17 kwietnia, 08:48, Gosc:

Hrywna ukraińska umocniła się podobnie więc czym się podniecasz durniu?

Z tego, że twoja parszywa rosja pruje się na szwach onuco :)

P
Piotr
I po co robić ludziom nadzieję, do Wawy też miało być szybko a jak jest tak samo albo i wolniej.
G
Gosc
17 kwietnia, 08:30, gość:

zagraniczny eKOtaliban znowu POwie twarde NIET und NEIN, bo Polska ma być landem z mchu i paproci z tanimi niewolnikami

17 kwietnia, 8:45, ta:

Praworządna jest kolaboracja reżimów Francji i Niemiec z reżimami rosji i Chin :)

I zła wiadomość dla okupantów - dolar pół roku temu kosztował 5 zł, a dzisiaj 4,20

Hrywna ukraińska umocniła się podobnie więc czym się podniecasz durniu?

s
szc
miał miau ma mieć będzie - napiszcie gdy stanie się to faktem a nie przepisujecie wyborcze hasełka
M
Mąż Antoni
Dobrze że mamy UE bo wielu marzy się RWPG szczególnie tym z PiSlamu co spotykali się z orbanem salwinim le Pen przyjaciółmi Putina. Pytanie do tych ubogich intelektualnie czy macie Trzecia drogę/opcję?
a
aa
Fantasmagorie na wzór trójmorza. Bez praworządności niczego nie zbudujemy bo nie mamy pieniędzy. Złotówki będą coraz mniej warte
Wróć na i.pl Portal i.pl