Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury: Do 2035 r. powinniśmy odtworzyć drugi tor na kolejowej trasie Poznań - Piła

PAP
- To jest konieczność. To jest temat, którym musimy się zająć w ramach zmian w Krajowym Programie Kolejowym, żeby stopniowo, krok po kroku, udrażniać linię do Piły, żeby ona w całości, na brakującym odcinku ponad 50 km, od Obornik aż pod Piłę była dwutorowa - mówi w wywiadzie dla PAP wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
- To jest konieczność. To jest temat, którym musimy się zająć w ramach zmian w Krajowym Programie Kolejowym, żeby stopniowo, krok po kroku, udrażniać linię do Piły, żeby ona w całości, na brakującym odcinku ponad 50 km, od Obornik aż pod Piłę była dwutorowa - mówi w wywiadzie dla PAP wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Waldemar Wylegalski
W ocenie wiceszefa resortu infrastruktury Piotra Malepszaka odbudowa drugiego toru na trasie kolejowej Poznań - Piła to konieczność. "Realnie patrząc, powinniśmy to zrobić do 2035 r." - ocenił w rozmowie z PAP. Wiceminister wypowiedział się też na temat przebudowy dworca Poznań Główny i budowy kolei szybkich prędkości na zachód od Poznania.

Rozbudowa linii kolejowej Poznań - Piła

Rozwój linii kolejowej pomiędzy Poznaniem a Piłą jest kluczowym elementem w planach modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej. Wiceminister infrastruktury podkreślił znaczenie tej inwestycji, mówiąc:

- To jest konieczność. To jest temat, którym musimy się zająć w ramach zmian w Krajowym Programie Kolejowym, żeby stopniowo, krok po kroku, udrażniać linię do Piły, żeby ona w całości, na brakującym odcinku ponad 50 km, od Obornik aż pod Piłę była dwutorowa.

Realizacja tego projektu ma zakończyć się do roku 2035, co jest uznawane za realny termin zakończenia prac, o ile projekt zostanie wpisany jako jeden z priorytetów dla Wielkopolski. Wiceminister dodał:

- Realnie patrząc, powinniśmy to zrobić do 2035 r. To jest realny termin, gdybyśmy dzisiaj wpisali to jako jeden z priorytetów dla Wielkopolski.

Przebudowa dworca Poznań Główny

Kolejnym ważnym punktem na mapie inwestycji jest przebudowa dworca Poznań Główny. Wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak, w rozmowie z "Głosem Wielkopolskim" ocenił, że: "analizy nie uzasadniają dużej ingerencji w stację i zburzenia starego dworca. Lepszym rozwiązaniem byłoby przedłużenie obecnego budynku dworca - "chlebaka" - do ul. Głogowskiej".

Jednak zanim dojdzie do jakiejkolwiek dużej inwestycji, w ciągu najbliższych dwóch lat konieczna jest poprawa przepustowości przejazdu przez stację. Wiceminister zaznaczył:

- Jeszcze bez tej dużej inwestycji.

Przyszłość szybkich połączeń kolejowych

W kontekście rozwoju szybkich połączeń, wiceminister infrastruktury wyjaśnił, że nie planuje się zwiększania prędkości na istniejących liniach z 160 km/h do 200 km/h. Zamiast tego, skupienie ma być na budowie nowych linii, takich jak tzw. "ygrek", czyli połączenie kolejowe dużych prędkości Warszawy przez Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Wiceminister stwierdził:

Motoryzacja

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

- Nie zrobimy tego. Zostajemy z prędkością 160 km/h. Ona jest bardzo efektywna dla tego ruchu, który prowadzimy do Warszawy, do Wrocławia, w kierunku Zbąszynka, Gniezna, Szczecina, Krzyża Wlkp. Prędkość 200 km/h nie jest prędkością bardzo efektywną, jeśli bierzemy pod uwagę bardzo intensywny ruch pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych, towarowych.

Co więcej, plany dotyczące kolejowego połączenia dużych prędkości łączącego Berlin z Poznaniem i dalej z Warszawą są traktowane jako perspektywa długoterminowa, z realizacją możliwą do roku 2050. Wiceminister wyraził swoją opinię na ten temat:

- Jeśli chodzi o KDP do Berlina, a w wydaniu krajowym ona by miała bardziej służyć poprawie połączeń do Szczecina i Gorzowa Wlkp., to realnie myślę, że jest to perspektywa do 2050 r. Perspektywa odległa, ale podchodzę bardzo realistycznie do tego. Właściwie 2040 r. to byłby wariant bardzo optymistyczny.

autor: Szymon Kiepel

szk/ drag/ wus/

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Piękny wolej Casha ucieszył Stadion Śląski. Polska ukąsiła Mołdawię

Piękny wolej Casha ucieszył Stadion Śląski. Polska ukąsiła Mołdawię

Lewandowski pojawił się na ławce i szybko z niej zniknął. Dlaczego?

Lewandowski pojawił się na ławce i szybko z niej zniknął. Dlaczego?

Wróć na i.pl Portal i.pl