Rozbudowa linii kolejowej Poznań - Piła
Rozwój linii kolejowej pomiędzy Poznaniem a Piłą jest kluczowym elementem w planach modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej. Wiceminister infrastruktury podkreślił znaczenie tej inwestycji, mówiąc:
- To jest konieczność. To jest temat, którym musimy się zająć w ramach zmian w Krajowym Programie Kolejowym, żeby stopniowo, krok po kroku, udrażniać linię do Piły, żeby ona w całości, na brakującym odcinku ponad 50 km, od Obornik aż pod Piłę była dwutorowa.
Realizacja tego projektu ma zakończyć się do roku 2035, co jest uznawane za realny termin zakończenia prac, o ile projekt zostanie wpisany jako jeden z priorytetów dla Wielkopolski. Wiceminister dodał:
- Realnie patrząc, powinniśmy to zrobić do 2035 r. To jest realny termin, gdybyśmy dzisiaj wpisali to jako jeden z priorytetów dla Wielkopolski.
Przebudowa dworca Poznań Główny
Kolejnym ważnym punktem na mapie inwestycji jest przebudowa dworca Poznań Główny. Wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak, w rozmowie z "Głosem Wielkopolskim" ocenił, że: "analizy nie uzasadniają dużej ingerencji w stację i zburzenia starego dworca. Lepszym rozwiązaniem byłoby przedłużenie obecnego budynku dworca - "chlebaka" - do ul. Głogowskiej".
Jednak zanim dojdzie do jakiejkolwiek dużej inwestycji, w ciągu najbliższych dwóch lat konieczna jest poprawa przepustowości przejazdu przez stację. Wiceminister zaznaczył:
- Jeszcze bez tej dużej inwestycji.
Przyszłość szybkich połączeń kolejowych
W kontekście rozwoju szybkich połączeń, wiceminister infrastruktury wyjaśnił, że nie planuje się zwiększania prędkości na istniejących liniach z 160 km/h do 200 km/h. Zamiast tego, skupienie ma być na budowie nowych linii, takich jak tzw. "ygrek", czyli połączenie kolejowe dużych prędkości Warszawy przez Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Wiceminister stwierdził:
- Nie zrobimy tego. Zostajemy z prędkością 160 km/h. Ona jest bardzo efektywna dla tego ruchu, który prowadzimy do Warszawy, do Wrocławia, w kierunku Zbąszynka, Gniezna, Szczecina, Krzyża Wlkp. Prędkość 200 km/h nie jest prędkością bardzo efektywną, jeśli bierzemy pod uwagę bardzo intensywny ruch pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych, towarowych.
Co więcej, plany dotyczące kolejowego połączenia dużych prędkości łączącego Berlin z Poznaniem i dalej z Warszawą są traktowane jako perspektywa długoterminowa, z realizacją możliwą do roku 2050. Wiceminister wyraził swoją opinię na ten temat:
- Jeśli chodzi o KDP do Berlina, a w wydaniu krajowym ona by miała bardziej służyć poprawie połączeń do Szczecina i Gorzowa Wlkp., to realnie myślę, że jest to perspektywa do 2050 r. Perspektywa odległa, ale podchodzę bardzo realistycznie do tego. Właściwie 2040 r. to byłby wariant bardzo optymistyczny.
autor: Szymon Kiepel
szk/ drag/ wus/
Źródło:
