Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury: Do 2035 r. powinniśmy odtworzyć drugi tor na kolejowej trasie Poznań - Piła

PAP
- To jest konieczność. To jest temat, którym musimy się zająć w ramach zmian w Krajowym Programie Kolejowym, żeby stopniowo, krok po kroku, udrażniać linię do Piły, żeby ona w całości, na brakującym odcinku ponad 50 km, od Obornik aż pod Piłę była dwutorowa - mówi w wywiadzie dla PAP wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
- To jest konieczność. To jest temat, którym musimy się zająć w ramach zmian w Krajowym Programie Kolejowym, żeby stopniowo, krok po kroku, udrażniać linię do Piły, żeby ona w całości, na brakującym odcinku ponad 50 km, od Obornik aż pod Piłę była dwutorowa - mówi w wywiadzie dla PAP wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Waldemar Wylegalski
W ocenie wiceszefa resortu infrastruktury Piotra Malepszaka odbudowa drugiego toru na trasie kolejowej Poznań - Piła to konieczność. "Realnie patrząc, powinniśmy to zrobić do 2035 r." - ocenił w rozmowie z PAP. Wiceminister wypowiedział się też na temat przebudowy dworca Poznań Główny i budowy kolei szybkich prędkości na zachód od Poznania.

Rozbudowa linii kolejowej Poznań - Piła

Rozwój linii kolejowej pomiędzy Poznaniem a Piłą jest kluczowym elementem w planach modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej. Wiceminister infrastruktury podkreślił znaczenie tej inwestycji, mówiąc:

- To jest konieczność. To jest temat, którym musimy się zająć w ramach zmian w Krajowym Programie Kolejowym, żeby stopniowo, krok po kroku, udrażniać linię do Piły, żeby ona w całości, na brakującym odcinku ponad 50 km, od Obornik aż pod Piłę była dwutorowa.

Realizacja tego projektu ma zakończyć się do roku 2035, co jest uznawane za realny termin zakończenia prac, o ile projekt zostanie wpisany jako jeden z priorytetów dla Wielkopolski. Wiceminister dodał:

- Realnie patrząc, powinniśmy to zrobić do 2035 r. To jest realny termin, gdybyśmy dzisiaj wpisali to jako jeden z priorytetów dla Wielkopolski.

Przebudowa dworca Poznań Główny

Kolejnym ważnym punktem na mapie inwestycji jest przebudowa dworca Poznań Główny. Wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak, w rozmowie z "Głosem Wielkopolskim" ocenił, że: "analizy nie uzasadniają dużej ingerencji w stację i zburzenia starego dworca. Lepszym rozwiązaniem byłoby przedłużenie obecnego budynku dworca - "chlebaka" - do ul. Głogowskiej".

Jednak zanim dojdzie do jakiejkolwiek dużej inwestycji, w ciągu najbliższych dwóch lat konieczna jest poprawa przepustowości przejazdu przez stację. Wiceminister zaznaczył:

- Jeszcze bez tej dużej inwestycji.

Przyszłość szybkich połączeń kolejowych

W kontekście rozwoju szybkich połączeń, wiceminister infrastruktury wyjaśnił, że nie planuje się zwiększania prędkości na istniejących liniach z 160 km/h do 200 km/h. Zamiast tego, skupienie ma być na budowie nowych linii, takich jak tzw. "ygrek", czyli połączenie kolejowe dużych prędkości Warszawy przez Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Wiceminister stwierdził:

- Nie zrobimy tego. Zostajemy z prędkością 160 km/h. Ona jest bardzo efektywna dla tego ruchu, który prowadzimy do Warszawy, do Wrocławia, w kierunku Zbąszynka, Gniezna, Szczecina, Krzyża Wlkp. Prędkość 200 km/h nie jest prędkością bardzo efektywną, jeśli bierzemy pod uwagę bardzo intensywny ruch pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych, towarowych.

Co więcej, plany dotyczące kolejowego połączenia dużych prędkości łączącego Berlin z Poznaniem i dalej z Warszawą są traktowane jako perspektywa długoterminowa, z realizacją możliwą do roku 2050. Wiceminister wyraził swoją opinię na ten temat:

- Jeśli chodzi o KDP do Berlina, a w wydaniu krajowym ona by miała bardziej służyć poprawie połączeń do Szczecina i Gorzowa Wlkp., to realnie myślę, że jest to perspektywa do 2050 r. Perspektywa odległa, ale podchodzę bardzo realistycznie do tego. Właściwie 2040 r. to byłby wariant bardzo optymistyczny.

autor: Szymon Kiepel

szk/ drag/ wus/

Źródło:

od 7 lat
Wideo

Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl