CPK kontynuuje prace nad Koleją Dużych Prędkości, która ma połączyć Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Będzie ona składać się z 2000 km linii kolejowych, które umożliwią podróżowanie z prędkością 250 km/h. Co więcej, możliwości projektowe umożliwiają zwiększenie limitu do nawet 350 km/h. Budowa KDP ruszy w 2024 roku, natomiast realizacja całego projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego zakończy się w 2034 roku.
Podróż do Łodzi w 45 minut
Rzecznik CPK Konrad Majszyk poinformował, że ruszyło właśnie pierwsze postępowanie dotyczące projektowania odcinka Warszawa-Łódź w ramach linii kolejowej nr 85 oraz tzw. szprychy nr 9. Zgodnie z założeniami podróż tym odcinkiem ma trwać około 45 minut.
Spółka rozpoczęła postępowanie wykonawcze w zakresie projektowania odcinka LK 85 Warszawa – Łódź (bez węzła CPK). Jest to jeden z elementów rekordowej umowy ramowej, opiewającej na ponad 7 mld zł netto, podpisanej pod koniec lipca tego roku i będącej obecnie największym tego typu porozumieniem w Europie - przekazał rzecznik CPK Konrad Majszyk.
Jak dodał, zakres postępowania obejmuje dokumentację przedprojektową i projektową, wsparcie techniczne oraz uzyskanie decyzji administracyjnych, obejmujących między innymi pozwolenie na budowę, decyzję lokalizacyjną, zgody wodnoprawne, a także opinie na temat wartości nieruchomości.
Wariant inwestorski trasy Warszawa - Łódź został ogłoszony w czerwcu bieżącego roku. Pełnomocnik Rządu ds. CPK Marcin Horała przyznał, że nie jest to idealna opcja, ale optymalna, minimalizująca ingerencję w środowisko naturalne.
Minimalizuje koszty, dość powiedzieć, że w porównaniu z tym najbardziej inwazyjnym wariantem, zostanie zburzonych 100 budynków mniej. To najniższy koszt za kilometr, najszybszy czas przejazdu i stosunkowo najmniejsza ingerencja w środowisko naturalne - przekazał Horała.
Linia KDP Łódź - Wrocław
Spółka CPK przedstawiła też wariant inwestorski 200-kilometrowego odcinka łączącego Wrocław, Sieradz i Łódź. Połączenie te skróci czas podróży z Wrocławia do Warszawy o ponad połowę, czyli z około 4 godzin do 1 godziny 45 minut.
Większość parametrów wskazuje, iż wariant inwestorski W51, który ostatecznie został wybrany najlepszym i najkrótszym rozwiązaniem dla prawie 200-kilometrowego odcinka Łódź-Wrocław. Oznacza on również najniższe koszty budowy i najmniejszą liczbę kolizji z istniejącą zabudową spośród wszystkich analizowanych wariantów - przekazał w komunikacie prasowym członek zarządu CPK Radosław Kantak.
Połączenie między Wrocławiem a Łodzią ma zostać uruchomione w 2028 roku, jednak eksperci przyznają, że termin ten będzie niezwykle trudny do dotrzymania.
