Auta elektryczne i spalinowe. Które są bardziej ekologiczne?
Samochody napędzane silnikami elektrycznymi z roku na rok zdobywają coraz większą popularność. Według rozpowszechnionej opinii, auta spalinowe powoli przechodzą do historii. Decyduje o tym m.in. coraz większy nacisk, jaki kładzie się w wielu dziedzinach na ochronę środowiska, czyli ekologię. Czy zatem auta elektryczne są zdecydowanie bardziej ekologiczne i przyjazne środowisku od aut spalinowych?
Biorąc pod uwagę sam okres eksploatacji auta, czyli czas jego użytkowania - auta elektryczne są wyraźnie bardziej przyjazne środowisku niż samochody spalinowe. "Elektryki" nie emitują spalin podczas jazdy, a ponadto są też znacznie cichsze (emitują niewielką ilość hałasu). Zaletą aut elektrycznych jest też stosunkowo prosta konstrukcja silnika (jednostki napędowej). Eksploatację ułatwia brak konieczności stosowania np. płynu chłodniczego czy oleju.
![Czy auta elektryczne są bardziej ekologiczne niż spalinowe? Sprawdzamy [INFOGRAFIKA]](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/e2/5e/62bc3a30d5550_p.jpg?1656502833)
Auta elektryczne zasilane są prądem częściowo wytwarzanym z węgla
Przewaga ekologiczna aut elektrycznych nad spalinowymi nie jest już jednak tak oczywista, gdy weźmie się pod uwagę całościowe obciążenie dla środowiska naturalnego - począwszy od etapu produkcji takiego auta, poprzez eksploatację po złomowanie. Pod uwagę trzeba też wziąć, jak jest wytwarzana energia elektryczna, która zasila takie auta.
W Szwecji wykonano swego czasu porównanie dwóch aut: elektrycznego Polestara 2 oraz spalinowego volvo XC40. Produkcja elektrycznego Polestara 2 wiązała się z emisją 24 ton dwutlenku węgla, zaś wytworzenie volvo - 14 ton, zatem o 10 ton mniej. Do tego trzeba uwzględnić fakt, że uśredniony miks energetyczny w Unii Europejskiej zawiera nie tylko odnawialne źródła energii (słońce, wiatr, woda), ale także paliwa kopalne. Mówiąc prościej, auta elektryczne zasilane są częściowo energią, która pochodzi ze spalania w elektrowniach np. węgla, czyli paliwa kopalnego, nieekologicznego. Biorąc to pod uwagę, w porównaniu elektrycznego Polestara 2 oraz spalinowego volvo XC40, "elektryk" wyrówna się ze spalinówką pod kątem emisji dwutlenku węgla dopiero po przejechaniu ok. 112 tys. km.
W przypadku aut elektrycznych ważną kwestią jest też żywotność i sprawność akumulatora, który wymaga całkowitej wymiany po określonym czasie, np. 10 lat. Efektywność takiego akumulatora w aucie elektrycznym spada też z biegiem lat w wyniku zwykłego zużycia, na co wpływ mają warunki jazdy (np. pogodowe) oraz używanie dodatkowych funkcji, np. klimatyzacji.
