Na popularności nie straciły m.in. kierunki humanistyczne. Niedawno prowadzone badania losów absolwentów wykazały, że absolwenci kierunków humanistycznych na UW nie mają problemów ze znalezieniem pracy, a ich zarobki w niewielkim stopniu odbiegają od zarobków absolwentów uczelni technicznych. Dobrze wykształceni humaniści uznawani są przez pracodawców za cennych pracowników z uwagi na samodzielność oraz zdolność do rozwoju zawodowego. Humaniści, szybciej niż absolwenci uczelni technicznych, awansują na stanowiska kierownicze. Wynika to z ich kompetencji zwanych „miękkimi”, w tym zdolności pracy w zespole, umiejętności rozwiązywania konfliktów i dopasowywania się do zmieniających się okoliczności.
„Uniwersytet Warszawski, a z nim i nasz Instytut – mówi prof. Piotr Węcowski, zastępca Dyrektora Instytutu Historycznego UW ds. studenckich – dąży do podnoszenia jakości edukacji akademickiej w formule uczelnie badawczej. Oznacza to zarówno dużą wagę jaką przykładamy do prac badawczych naszych pracowników, jak i starania, by to studenci mieli możliwość prowadzenia własnych badań.
Doskonałym przykładem takiego studenckiego projektu naukowego jest inicjatywa pod nazwą „Miasta pamięci”. Grupa studentów historii, opracowała przewodniki po Berlinie, Budapeszcie i Bukareszcie, analizując obecność miejsc pamięci w przestrzeni tych metropolii.”
Instytut Historyczny UW to dobry przykład instytucji, która nie uległa pokusie umasowienia studiów. „W Instytucie Historycznym – mówi prof. Węcowski – od kiedy pamiętam kształcimy w małych grupach. Większość naszych zajęć odbywa się w formule ćwiczeń, w grupach nie większych niż 15 osób. Liczebność grup na seminariach i konwersatoriach pozwala nam zachować relacje „mistrz-uczeń” w dydaktyce akademickiej. Jakość edukacji jest naszą wizytówką. Szczycimy się dużą różnorodnością tematyki poruszanej na zajęciach. Dzieje się tak ponieważ studiowanie historii nie polega u nas na wkuwaniu większej liczby dat i nazw własnych, lecz na nauce rozumienia świata”.
Czy studiowanie historii ma jednak sens? Czy zdobywane tu umiejętności przydadzą się przyszłym absolwentom? „Instytut Historyczny UW prowadzi dwa kierunki studiów – kontynuuje prof. Węcowski – „historia” oraz „historia i kultura Żydów”, zarówno na poziomie licencjackim, jak i magisterskim. Na studiach historycznych oferujemy specjalność archiwalną, edytorską i nauczycielską, które dają naszym absolwentom konkretne umiejętności przydatne na rynku pracy. Wszyscy nasi absolwenci wychodzą przy tym od nas z kompetencjami krytycznego myślenia, umiejętności analizy danych oraz wnioskowania na podstawie dostępnych przesłanek. Mamy przekonanie, że takie umiejętności przydadzą się im nie tylko w pracy, gdzie będą potrafili dopasować się do oczekiwań pracodawców, lecz również w życiu codziennym. Kształcimy przecież świadomych obywateli, zdolnych do krytycznego oglądu otaczającego nas świata. Wiedza o przeszłości i narzędzia do poruszania się w teraźniejszości to dobra baza dla młodego pokolenia”.